Cross News

Cross News #3-23 listopada 2024

Witajcie, moi drodzy! Minęło trochę czasu od ostatniego wpisu, ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Działo się dość sporo, narzekać na nudę na pewno nie mogliśmy. Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim kolejne premiery gier, promocje, rozdania nagród… a przy okazji i zapowiedzi. Wsiadajmy więc wszyscy do naszego growego wagonika, zapnijmy pasy i zobaczmy, co ciekawego dzieje się w świecie gamingu. Zapraszamy do podsumowania Cross News!


Cross News - The Game Awards 2024

OGŁOSZENIE NOMINACJI

W upływającym tygodniu zostały ogłoszone nominacje do tegorocznej imprezy The Game Awards. Jeśli ktokolwiek z Was nie kojarzy, o co chodzi: to taki event, przed którym pompowany jest balonik dotyczący ogłoszeń i zapowiedzi nadchodzących gier wideo, a ostatecznie i tak wszyscy odchodzą z poczuciem zawodu, bo najwięksi w branży siedzą cicho. A, no i na doczepkę są rozdawane jakieś nagrody, tyle że laureatów przegania się po kilku sekundach ze sceny, bowiem najważniejsze są wspomniane zwiastuny oraz wywiady z kumplami organizatora. Niektórzy mówią, że TGA aspiruje do bycia “growymi Oscarami” i coś w tym rzeczywiście jest – Oscary bowiem w ostatnich latach uległy tak mocnej dezawuacji i upodleniu, że The Game Awards mają szansę kiedyś je doścignąć. W tym roku jednak, trzeba przyznać, organizatorzy przeszli samych siebie. Udowodnili w końcu całemu światu, że Amerykanie nie są logicznie myślącym narodem. Przejdźmy jednak najpierw do rzeczonych nominacji:

Gra Roku
Astro Bot
Balatro
Black Myth: Wukong
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Final Fantasy VII Rebirth
Metaphor: ReFantazio
Najlepsza narracja
Final Fantasy VII Rebirth
Like a Dragon: Infinite Wealth
Metaphor: ReFantanzio
Senua’s Saga: Hellblade II
Silent Hill 2
Najlepsza reżyseria
Astro Bot
Balatro
Black Myth: Wukong
Elden Ring Shadow of the Erdtree
Final Fantasy VII Rebirth
Metaphor: ReFantazio
Najlepszy kierunek artystyczny
Astro Bot
Black Myth: Wukong
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Metaphor: ReFantazio
Neva
Najlepsza ścieżka dźwiękowa i muzyka
Astro Bot
Final Fantasy VII Rebirth
Metaphor: ReFantazio
Silent Hill 2
Stellar Blade
Najlepszy design audio
Astro Bot
Call of Duty: Black Ops 6
Final Fantasy VII Rebirth
Senua’s Saga: Hellblade 2
Silent Hill 2
Najlepszy występ
Briana White, Final Fantasy VII Rebirth (Aerith Gainsborough)
Hannah Telle, Life is Strange: Double Exposure (Max Caufield)
Humberly González, Star Wars Outlaws (Kay Vess)
Luke Roberts, Silent Hill 2 (James Sunderland)
Melina Juergens, Senua’s Saga: Hellblade 2 (Senua)
Gry na ważny temat
Closer the Distance
Indika
Neva
Life is Strange: Double Exposure
Senua’s Saga: Hellblade II
Tales of Kenzera: Zau
Najlepsza rozwijana gra
Destiny 2
Diablo IV
Final Fantasy XIV
Fortnite
Helldivers 2
Najlepsza gra niezależna
Animal Well
Balatro
Lorelei and the Laser Eyes
Neva
UFO 50
Najlepsza gra mobilna
AFK Journey
Balatro
Pokémon Trading Card Game Pocket
Wuthering Waves
Zenless Zone Zero
Najlepsze wsparcie społeczności
Baldur’s Gate 3
Final Fantasy XIV
Fortnite
Helldivers 2
No Man’s Sky
Najlepsza gra VR/AR
Arizona Sunshine Remake
Asgard’s Wrath 2
Batman: Arkham Shadow
Metal: Hellsinger VR
Metro Awakening
Najlepsza gra akcji
Black Myth: Wukong
Call of Duty: Black Ops 6
Helldivers 2
Stellar Blade
Warhammer 40K: Space Marine 2
Najlepsza przygodówka akcji
Astro Bot
Prince of Persia: The Lost Crown
Silent Hill 2
Star Wars Outlaws
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Najlepsza RPG
Dragon’s Dogma 2
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Final Fantasy VII Rebirth
Like a Dragon: Infinite Wealth
Metaphor: ReFantazio
Najlepsza bijatyka
Dragon Ball: Sparking! ZERO
Granblue Fantasy Versus: Rising
Marvel vs Capcom Fighting Collection
MultiVersus
Tekken 8
Najlepsza gra rodzinna
Astro Bot
Princess Peach: Showtime!
Super Mario Party Jamboree
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdo
The Plucky Squire
Najlepsza gra sportowa/ścigałka
F1 24
EA Sports FC 25
NBA 2K25
Top Spin 2K25
WWE 2K24
Najlepszy symulator/strategia
Age of Mythology: Retold
Frostpunk 2
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
Manor Lords
Unicorn Overlord
Najlepsza gra multiplayer
Call of Duty: Black Ops 6
Helldivers 2
Super Mario Party Jamboree
Tekken 8
Warhammer 40K: Space Marine 2
Najlepszy debiut gry niezależnej
Animal Well
Balatro
Manor Lords
Pacific Drive
The Plucky Squire
Najbardziej oczekiwana gra
Death Stranding 2: On the Beach
Ghost of Yōtei
Grand Theft Auto VI
Metroid Prime 4: Beyond
Monster Hunter Wilds
Najlepsza adaptacja
Arcane
Fallout
Knuckles
Like a Dragon: Yakuza
Tomb Raider: The Legend of Lara Croft
Innowacja w zakresie dostępności
Call of Duty: Black Ops 6
Diablo IV
Dragon Age: The Veilguard
Prince of Persia: The Lost Crown
Star Wars Outlaws
Najlepsza gra e-sportowa
Counter-Strike 2
Dota 2
League of Legends
Mobile Legends: Bang Bang
Valorant
Najlepszy esportowy atleta
Neta “33” Shapira
Aleksi “Aleksib” Virolainen
Jung “Chovy” Ji-hoon
Lee “Faker” Sang-hyeok
Mathieu “ZywOo” Herbaut
Zheng “ZmjjKK” Yongkang
Najlepsza esportowa drużyna
Bilibili Gaming (League of Legends)
Gen.G (League of Legends)
Natus Vincere (Counter-Strike 2)
T1 (League of Legends)
Team Liquid (Dota 2)
Najlepszy twórca treści
CaseOh
IlloJuan
Techno Gamerz
Typical Gamer
Usada Pekora

 

Nominacje w kategorii Players’ Voice – w której to wyłącznie głosujący online decydują o tym, która gra jest według nich najlepsza – zostaną ogłoszone 9 grudnia. Sama ceremonia będzie miała miejsce 13 grudnia o 1:30 w nocy czasu polskiego.

Pominę oczywiste coroczne dziwactwa (przede wszystkim oksymoron “esportowy atleta”, które zawsze budzi uśmiech politowania wśród osób, które znają znaczenie słowa “atleta”). Kontrowersje wzbudzają nominacje w kategorii Gry Roku, a właściwie tylko jedna z nich. Jakby to wyjaśnić… jest powód, dla którego nagrody Grammy w kategorii Album Roku nie nominują pojedynczych piosenek. Jest również powód, dla którego wspomniane Oscary nie nominują w kategorii Najlepszy Film edycji rozszerzonych produkcji sprzed lat. Jest to ten sam powód, dla którego Złote Globy nie nagradzają w kategorii Najlepszy serial komediowy sitcomów, które po latach wypuszczają na platformach streamingowych rozszerzonych wersji każdego odcinka.

Tym powodem jest chęć zachowania choć resztek powagi, jakie te ceremonie jeszcze mają. TGA musi się jeszcze wiele nauczyć, a przy okazji odpowiedzieć na pytanie: jeśli niesamodzielny (!) dodatek (!!) do dwuletniej gry (!!!) otrzymuje nominację do Gry Roku, to czemu właściwie służy kategoria Najlepsza rozwijana gra? Oczywiście można założyć odpowiedź, że wszystko zależy od pomysłodawcy imprezy, Geoffa Keighleya, który umie kierować się tylko własnymi sympatiami przy ustalaniu zasad plebiscytu. Zależy to jednak chiński sprzedawca talerzy, a w przypadku wygranej Shadow of the Erdtree stary dobry Geoff wyjaśni wszystkim chcącym zagrać w Grę Roku 2024, jak zrobić to bez kupowania i bez grania w Elden Ring.


Cross News - wtopy finansowe WBD w 2024 roku Jak trwoga, to do Pottera?

Warner Bros. Discovery może mieć „lekkie” tarapaty. Według informacji podanych przez prezesa Davida Zaslava i CFO Gunnara Wiedenfelsa, MultiVersus – gra free-to-play w stylu  Super Smash Bros. – okazała się poważnym rozczarowaniem. Na nic zdało się uruchomienie gry ponownie w wersji 1.0 po otwartej becie w zeszłym roku. Słabe wyniki tej produkcji przyczyniły się do dodatkowego odpisu w wysokości 100 milionów dolarów, co łącznie daje już ponad 300 milionów dolarów strat w dziale gier WB w tym roku. Skąd pozostałe 200 milionów? Otóż wydatnie przyłożył się do tej kwoty nieudany debiut, a później mizerne właściwie zainteresowanie, Suicide Squad: Kill the Justice League. Nie pomogła również premiera Harry Potter: Quidditch Champions. Gra – dostępna za darmo od dnia premiery w PS Plus – przeszła właściwie bez echa. Od siebie dodam, że produkcja wydawała mi się bardzo mało intuicyjna i dałem sobie z nią spokój po około godzinie.

Możemy zadać sobie pytanie: czy Warner Bros. zrozumie, że forsowanie modelu live-service i agresywnej monetyzacji, jak w przypadku MultiVersus, nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Czy tak trudno zrozumieć, że dobra gra obroni się bez takich elementów? W końcu firma ogłosiła, że Dziedzictwo Hogwartu osiągnęło imponujące 30 milionów sprzedanych egzemplarzy.

WB zapowiedziało, że sequel Hogwartu jest „największym priorytetem” na najbliższe lata. Co więcej, ujawniono, że studio Avalanche koordynuje obecnie wątki fabularne sequela z planowaną serią telewizyjną o Harrym Potterze na HBO. Czy to znaczy, że Dziedzictwo 2 będzie służyć również jako prequel serialu, a wobec tego – książkowej serii?

Istnieje mimo wszystko zagrożenie, że gra stanie się festiwalem live service. WB powinno jednak zrozumieć, że gracze nie zaakceptują z automatu tego typu machlojek. Przyszłość pokaże, czy firma wyciągnie właściwe wnioski ze swoich tegorocznych, bardzo kosztownych błędów.


Mam Horom Curke 2: Na plaży w Stegnie w rękach twrócy Cross News - Death Stranding IP

Hideo Kojima ogłosił, że jego studio, Kojima Productions, odkupiło od 505 Games pełne prawa wydawnicze do marki Death Stranding. Przy okazji gra w swojej wersji reżyserskiej wylądowała (nie bez problemów) na konsolach Xbox Series X|S oraz platformie Amazon Luna.

Cross Play - Death Stranding 2
Źródło: Fakes Forge

Czyżby marka nie była aż tak cenna dla wydawców? Niekoniecznie. Jak na dość specyficzny tytuł (który aż do premiery pozostawał ogromną niewiadomą nawet co do gatunku, do którego będzie należeć), Death Stranding osiągnęło sprzedaż na poziomie 5 milionów egzemplarzy do połowy 2021 roku. Czy liczba ta uległa zwiększeniu w latach późniejszych? Z pewnością, skoro Kojima twierdzi, że liczba graczy na PlayStation oraz PC przekroczyła 19 milionów.

W produkcji znajduje się również sequel, Death Stranding 2: On the Beach. Oficjalnie tytuł wciąż zmierza (wyłącznie) na konsole PlayStation 5 w 2025 roku. Możemy być jednak pewni, że w świetle doniesień wydawniczych tytuł prędzej czy później trafi na inne platformy. Skoro jednak tytuł posiada zapewne umowę wydawniczą z Sony, kwestia graczy na PC i innych platformach to raczej melodia najwcześniej 2026 roku.

…ktoś jeszcze pamięta, że rok temu zapowiedziano OD: A Hideo Kojima Game?


Premiera PS5 Pro, niedowidzący lubią to! Cross News - Premiera PS5 Pro

Złośliwi gracze już dawno ochrzcili podstawową wersję PS5 mianem “maszynki do grania w stare tytuły”. Nie ma się co dziwić – ekipy PlayStation Studios przez ostatnie lata raczej milczą. Jeden biedny Insomniac Games trzyma fason, regularnie wydając kolejne gry (pozwólcie, że remastery i tzw. “remaki”, czyli wciąż zamaskowane remastery, pominę milczeniem).

Pierwszy pokaz PS5 Pro skupił się w zasadzie na “niesamowitych detalach w tle”, których wcale nie widać podczas szybkiej rozgrywki, bo nie znajdują się przecież w centrum uwagi. Jako osoba z wadą wzroku (-3 dioptrie w każdym oku) nie widziałem specjalnej różnicy, a siedząc odpowiednio daleko od telewizora mogą tego też nie zauważyć inni gracze. Zresztą mogę się mylić, ale w Spider-Mana 2 gra się, patrząc na bohatera, a nie na samochody w tle.

Ludzie jednak rzucili się do sklepów, ponieważ PS5 Pro sprzedaje się na poziomie podobnym do PS4 Pro. Dla mnie, przedstawiciela pokolenia, które ogrywało NFS Underground 2 na komputerze ledwo ciągnącym na minimalnych ustawieniach, gdzie koła przypominały bardziej wielokąty niż okręgi, cała ta gonitwa za detalami wydaje się… cóż, nieco przesadzona. Wolę skupiać się na tym, ile “funu” daje dana gra. Między innymi dlatego rzadko przywiązuję uwagę do technikaliów, o ile nie przeszkadzają w grze (pozdrawiam ciepło zespół korektorski Cross-Play, który notorycznie przypomina mi, żebym pisał w swoich recenzjach nieco szerzej o graficznych aspektach produkcji 🙂 ). 

Na ratunek PlayStation Studios przybywa jednak nie kto inny, jak sam Phil Spencer, ogłaszając, że w zasadzie nie ma żadnych przeszkód, by na platformach Sony czy Nintendo ukazywały się wszystkie gry spod egidy Xbox Game Studios. Tego nie miałem na mojej karcie bingo na 2024 rok, choć wykonywanie ruchów zmierzających chyba do ubicia marki Xbox mogliśmy doświadczyć wcześniej. Hej – przynajmniej jest szansa, że na PS5 Pro w końcu zagramy w coś nowego (niezależnie od jakości), co nie jest remasterem gry sprzed czterech lat.


Cross News - premiery grudnia 2024 r.Wybrane premiery grudnia 2024 r.

  • Animal Crossing: Pocket Camp Complete (iOS, Android) – 2 grudnia
  • Caves of Qud (PC) – 5 grudnia
  • Fitness Boxing 3 (Switch) – 5 grudnia
  • Infinity Nikki (PC, PlayStation 5, iOS, Android) – 5 grudnia
  • Marvel Rivals (PC, PlayStation 5, Xboksy Series) – 6 grudnia
  • Path of Exile 2 – wczesny dostęp (PC, PlayStation 5, Xboksy Series) – 6 grudnia
  • Indiana Jones i Wielki Krąg (PC, Xboksy Series) – 9 grudnia
  • Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered (PC, konsole PlayStation oraz Xbox, Switch) – 10 grudnia
  • Mighty Morphin’ Power Rangers: Rita’s Rewind (PC, konsole PlayStation oraz Xbox,) – 10 grudnia
  • Alien: Rogue Incursion (PC, PSVR2) – 19 grudnia

Szast-Prast News

  • Podczas imprezy z okazji 30-lecia Warcrafta Blizzard ogłosił wypuszczenie remasterów pierwszych dwóch gier z serii, jak również aktualizacji do remastera Warcrafta 3. Poprawiona grafika, jak szybko odkryli gracze, poprawiona została przez AI, więc rezultaty tego zabiegu potrafią być różne. Przyszłość czeka…?
  • Rockstar po dość długim czasie zaktualizował edycje konsolowe oraz PC trylogii remasterów GTA. Gry przypominają teraz bardziej stylem graficznym swoje pierwotne wydania, poprawiono też sporo błędów w rozgrywce i grafice. Przy okazji usunięto logo twórców remasterów, Groove Street Games, z ekranów powitalnych w każdej grze. Czyżby świąteczne porządki?
  • Neil Druckmann – czyli człowiek, do którego zawsze należało ostatnie słowo przy produkcji The Last of Us Part II – poinformował, że Naughty Dog pracuje nad zupełnie nowym IP od 2020 roku. Edgy nastolatki lubią to?
  • LEGO Horizon Adventures zadebiutował w ostatnim czasie na kilku platformach. Nie znamy danych sprzedażowych na maszynkach Sony oraz Nintendo, wiemy jednak, że gra nie podbiła rankingów sprzedaży Steam. Warto jednak zaznaczyć, że gry z serii LEGO nie miały nigdy jakichś fenomenalnych osiągów, ale ich sprzedaż zwracała się po dłuższym okresie. Takiej wymówki nie ma natomiast Square Enix, którego Final Fantasy XVI radzi sobie na PC raczej słabo. Czyżby to dlatego, że kto chciał – to ograł na PS5? A może mniejszą popularność marki na blaszakach? Ciężko powiedzieć.

To wszystko na dziś.
Do zobaczenia w kolejnym podsumowaniu Cross News!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *