Cross News

Cross News: #29 styczeń – 4 luty 2022

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!

Sony rezygnuje z usługi PlayStation Plus Collection, Dead Space Remake zbiera wysokie oceny w recenzjach, zaś Techland świętuje pierwszą rocznicę Dying Light 2. Na te oraz inne nowości ze świata gier, zapraszamy do naszego cotygodniowego podsumowania tygodnia!

Na portalu Cross-Play.pl w minionym tygodniu ukazały się dwie nietypowe recenzje. Pierwsza z nich, której autorem jest MSaint, to recenzja serialu Cyberpunk: Edgerunners, który możecie zobaczyć za sprawą platformy Netflix. Czy tytuł ten robi lepsze pierwsze wrażenie, od premierowej wersji konsolowej gry Cyberpunk 2077? Czy dziesięć animowanych odcinków dobrze uzupełnia fabułę poznaną w grze? Jeśli jeszcze nie czytaliście, zachęcamy do nadrobienia.

Drugi tekst dotyczy mało znanej strzelanki pierwszoosobowej – Project I.G.I.  Retro FPS z 2000 roku jest bardzo trudną propozycją, skierowaną głównie dla miłośników taktycznej eksploracji. Jeśli znudziły was oskryptowane kampanie we współczesnych shooterach, koniecznie zajrzyjcie do recenzji gry. Zaprasza Tom.

Cross News - Multiplatform

Zaczynamy dzisiejsze podsumowanie od czegoś nietypowego w naszym serwisie – krótkiej ploteczki, która powtórzona została przez wszystkie polskie serwisy związane z branżą gier. Według Marcina Kosmana (na Twitterze @Kosowsky_) Ubisoft Polska zwija interes! Polski oddział francuskiej korporacji ma być podobno przeznaczony do zamknięcia, a jego obowiązki ma przejąć wynajęta przez Ubisoft agencja. Na oficjalne stanowisko zainteresowanego ciągle jeszcze czekamy.


Dying Light 2 – 1st Anniversary

Techland świętuje pierwsze urodziny ich najnowszego dziecka – Dying Light 2 Stay Human! Z tej okazji na oficjalnym kanale YouTube serii, opublikowane zostało ponad 6-minutowe wystąpienie dyrektora franczyzy Tymona Smektały. W krótkim filmie podsumowuje on miniony rok. Wspomina między innymi o ciągłym rozwoju gry, dodanych wydarzeniach społecznościowych, dodanym trybie fotograficznym, czy też niespodziankach przyszykowanych dla graczy na rocznicę gry. Film możecie zobaczyć tutaj.

Pierwszej rocznicy gry towarzyszyła również relacja na żywo na platformie Twitch.tv. Paulina Dzidziak, pełniąca funkcję starszego specjalisty ds. PR w Techlandzie, poprowadziła pierwszą część prawie 3-godzinnej transmisji, w której razem z projektantem poziomów Piotrem Pawlaczykiem oraz Tymonem Smektałą, omówili niemal całą historię serii Dying Light. Od premiery pierwszej części w 2015 roku aż po przyszłe plany, w tym zapowiedziany kolejny dodatek fabularny. W drugiej części transmisji możemy zobaczyć między innymi, wykorzystanie udostępnionego w wersji beta na PC narzędzia mod.io, pozwalającemu graczom tworzyć własne poziomy, postacie oraz questy. Twórcy widzą w tym ogromny potencjał dla rozwoju sceny moderskiej. Chętnych do obejrzenia pełnej transmisji, odsyłamy do archiwum Twitcha.

Kończąc temat polskiego hitu, za pośrednictwem Twittera Techland pochwalił się fantastycznym sukcesem serii Dying Light. Łączna sprzedaż pierwszej i drugiej odsłony przekroczyła 30 milionów egzemplarzy na wszystkich platformach. Życzymy polskiemu studiu dalszych sukcesów!


Dead Space Remake wjechał na salony

W przedziwnej batalii najnowszej gry Glena Schofielda – The Callisto Protocol, z remakiem jego dzieła sprzed 15 lat – Dead Space, zdecydowanym zwycięzcą został zawodnik numer dwa. Recenzenci rozpływają się nad jakością wykonania gry, zmianami względem oryginału, ale też stopniem poszanowania materiału źródłowego. Gratulacje złożył również przegrany – studio Striking Distance Studios, twórcy nowego IP. Glen Schofield oraz jego córka Nicole, pogratulowali twórcom z Motive Studio wspaniałego sukcesu, a także wszystkim byłym pracownikom Visceral Games którzy opracowali oryginał z 2008 roku.

Ciekawostka

Popularny mem pokazujący znak wejściowy do toalety z napisem „ALL GENDER RESTROOM” to nie jedyny zabieg twórców w stronę podlizania się coraz popularniejszym, nowo powstającym płciom. W grze znajdziemy również zapiski odnoszące się do osoby „niebinarnej”. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie sposób, w jaki osoba ta w polskiej wersji językowej odmienia czasowniki.


Dziennik Osobisty – E.Bailey (Pierwszy oficer łączności)

“Rousseau nie słyszału, jak wchodziłem […] Znowu rozmawiału z pracownikami talerza. Gadału, a potem słuchału, a nawet się śmiału. Boże, ile czasu minęło, odkąd na tym pieprzonym statku rozległ się śmiech kogokolwiek z załogi?”


Jeśli zachodzicie w głowę co tu się właśnie stało, to już śpieszę z wyjaśnieniem – nie, powyższy cytat nie zawiera literówek ani błędów. To tzw. dukaizm. Wbrew pierwszemu skojarzeniu nazwa ta nie wzięła się od „dukania”, tylko od pisarza Jacka Dukaja, popularnego autora fantastyki sci-fi, który po raz pierwszy taką odmianę zastosował w powieści Perfekcyjna Niedoskonałość z 2004 roku. Jako że w języku polskim rodzaj nijaki jest dosyć ułomny, osoby niebinarne zaadaptowały sobie ten sposób odmieniania czasowników.

Tłumacze polskiej wersji językowej nie mieli tu niestety nic do powiedzenia. Pomimo niechęci, musieli zastosować taką odmianę, ponieważ takie było żądanie wydawcy, czyli Electronic Arts. Jeśli więc kiedykolwiek byście usłyszału jak ktoś tak mówiału, nie zdziwiału się zanadto…

W minionym tygodniu na temat serii Dead Space wypowiedział się również kompozytor utworów z najnowszego remeke’a – Trevor Gureckis. W wywiadzie udzielonemu serwisowi PCGamesN stwierdził, że odświeżanie kolejnych gier z serii nie ma sensu. Jego zdaniem wydawca dobrze zrobił że odświeżył markę w świadomości graczy, jednak teraz powinien skupić się na stworzeniu pełnoprawnej, czwartej odsłony serii. Po powrocie z zasłużonego urlopu, twórcy ze studia Motive siądą do rozmów z włodarzami Electronic Arts, by ustalić co dalej z przyszłością marki Dead Space.


Jedi: Survivor i The Day Before opóźnione!

Studio Respawn Entertainment opublikowało na Twitterze komunikat, w którym ogłosiło przesunięcie premiery gry Star Wars Jedi: Survivor. Kontynuacja rewelacyjnego Jedi: Fallen Order z 2019 roku, miała ukazać się 17 marca na konsolach Xbox Series X/S, PlayStation 5 oraz na komputerach osobistych. Nowa data premiery to 28 kwiecień 2023! Twórcy gry usprawiedliwiają się chęcią doszlifowania szczegółów oraz jak najdokładniejszemu wyczyszczeniu kodu z ewentualnych błędów. Jakby nie patrzeć, studio Respawn znane jest z bardzo dobrych jakościowo premier, zatem chęć dokładniejszej optymalizacji i dopięciu najnowszego projektu, jest w pełni zrozumiały. Trzymamy kciuki za kolejny sukces studia.


Singapurskie studio Fntastic ponownie przełożyło premierę ich najnowszego tytułu – The Day Before. Zapowiedziana w 2021 roku gra miała ukazać się w czerwcu 2022, jednak podjęcie bardzo ważnej decyzji o przepisaniu projektu na nowy silnik – Unreal Engine 5, spowodowało ponad roczne opóźnienie. Wśród fanów wywołało to skrajnie negatywny odzew, co nie umknęło uwadze studia. Na portalu IGN opublikowano oświadczenie twórców, tłumaczących się z zaistniałych opóźnień.

W ramach rekompensaty 2 lutego na oficjalnym kanale YouTube studia, opublikowany został 10-minutowy materiał z gry. Fragmenty rozgrywki przedstawiają między innymi eksplorację opuszczonego miasta, menu modyfikacji broni oraz okazjonalne starcia z zombie. Na ile był to rozsądny ruch można polemizować, bowiem twórcom znowu się oberwało, tym razem za ubogą zawartość gry oraz słabą jakość. Pozostaje trzymać kciuki, aby studio wyrobiło się z dokończeniem gry na listopad.

The Day Before tworzone jest jako survivalowa gra MMO, której setting ma reprezentować post-apokaliptyczny świat opanowany przez zombie. Aktualnie premiera gry zapowiedziana jest na 10 listopada 2023 na komputerach osobistych. Porty na konsole PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S, mają według zapowiedzi twórców pojawić się w 2024 roku.


Nowości w Resident Evil 4 i opóźnienie The Last of Us Part I na PC

Fani marki Resident Evil ostrzący sobie zęby na odświeżenie czwartej odsłony serii, mają ostatnimi czasy wiele powodów do radości. Na stronie redakcji Game Informer opublikowane zostały kolejne materiały, zapowiadające nowości i zmiany względem oryginału. Capcom w nowej czwórce całkowicie rezygnuje z sekwencji QTE, Ashley ma być przydatna do rozwiązywania zagadek, natomiast maszyny do pisania poza zapisem stanu gry, posłużą również jako przechowalnie naszego wyposażenia. W grze mają pojawić się również nowi, niewystępujący w oryginale przeciwnicy.

W serwisie YouTube zobaczyć możemy nowy, ponad 10-minutowy materiał z gry. Widzimy na nim nową oprawę w pełnej okazałości – zmieniające się warunki pogodowe, grę światłocieni w skąpanych mrokiem lokacjach oraz parę bohaterów – Leona i Ashley, walczących o życie w starciu z okrutnymi Ganados. Chętnych do zobaczenia materiału, odsyłamy tutaj. Premiera Resident Evil 4 Remake już za niespełna 2 miesiące – 24 marca, na konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC.


Jeżeli waszą podstawową platformą do grania jest PC i wyczekujcie premiery The Last of Us Part I, mamy dla was niedobrą wiadomość – musicie uzbroić się w odrobinę dodatkowej cierpliwości. Studio Naughty Dog przełożyło premierę wersji PC z 3 marca, na 28 marca 2023 roku. Powodem standardowo jest chęć lepszej optymalizacji i dopracowania portu. Ogłoszenie znajdziecie na oficjalnym Twitterze studia.


Sony wyłącza usługę PlayStation Plus Collection

Sony udostępniło miesięczną ofertę PlayStation Plus na luty 2023. W ramach pakietu Monthly Games, posiadający subskrypcję PS Plus Essential, Extra lub Premium właściciele konsol PS4 i PS5, dostaną możliwość pobrania Evil Dead: The Game, OlliOlliWorld oraz Destiny 2: Beyond Light. Dodatkowo dla posiadaczy starszej z konsol – PlayStation 4, udostępniony został dodatkowy tytuł – Mafia: The Definitive Edition.

Jest również smutna wiadomość pochodząca z obozu niebieskich. W tym samym blogu w którym podano miesięczny pakiet gier, Sony ogłosiło wyłączenie usługi PlayStation Plus Collection. Usługa dostępna jest obecnie wyłącznie w ramach subskrypcji PlayStation Plus na konsoli PlayStation 5 i oferuje dostęp do wielu najwyższej jakości gier, między innymi The Last of Us Remastered, Until Dawn, God of War, Bloodborne, Final Fantasy XV czy Rarchet and Clank. Jeśli jesteście posiadaczami najnowszej konsoli Sony, macie czas na pobranie wspomnianych tytułów do 9 maja 2023. Tego dnia usługa zostanie wyłączona.

To wszystko na dzisiaj, do zobaczenia za tydzień w kolejnym Cross News!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *