Chronologia Ratchet and Clank – Część III

Koniec wieńczy dzieło? Tego dowiemy się w najbliższy piątek po premierze Ratchet & Clank Rift Apart. Wyczekiwanie kolejnego Ratcheta wielu graczom się dłuży, dlatego zanim ten sądny dzień nadejdzie, warto przypomnieć sobie wcześniejsze przygody Lombaxa.


Słowem Wstępu


To już trzecia i ostatnia część tekstu traktującego o perypetiach kotowatego Ratcheta i jego robotycznego sidekicka Clanka. Poprzednie dwa teksty znajdziecie tutaj:

Tym razem będziecie mieli do czynienia z odrobinę krótszym materiałem, bowiem do omówienia nie zostało dużo. Na dobrą sprawę jest jeszcze tylko jedna odsłona warta napomknięcia (Into the Nexus), jednak nadal w kanonie pozostają dwa spin-offy i komiks, stąd decyzja o wyodrębnieniu tych materiałów i stworzenie z nich trzeciego artykułu. Standardowo: bez przedłużania. Zapraszam!


Część III – Nexus


Komiks Ratchet & Clank

Ratchet & Clank – Komiks (2010)


Po traumatycznych przeżyciach na Wielkim Zegarze bohaterowie po raz kolejny postanowili na chwilę odsapnąć od ratowania galaktyki i wrócili na Veldin. Ich spokój, jak zawsze, nie trwał długo. Na planetę Ratcheta przybył Qwark, mianowany na Prezydenta Galaktyki Polaris (ten to się umie ustawić…). Z rozmowy bohaterów wynika, że Dr. Nefarious nadal nie został odnaleziony. Po wygranej walce w kosmicznej bazie doktorka Ratchet zostawił jego ciało na pastwę losu i wyruszył do Wielkiego Zegara. Lawrance, kamerdyner Nefariousa, teleportował swego szefa, przez co aktualne miejsce pobytu złoczyńcy nie jest znane. Głównym powodem wizyty Qwarka były kolejne problemy w galaktyce. Niektóre planety w Polaris zaczęły znikać – w jednej chwili ciała niebieskie unoszą się w przestrzeni kosmicznej, a w drugiej znikają, jak gdyby nigdy nic. Podczas rozmowy wychodzi na jaw Projekt Helios, na temat którego Qwark nie ma zamiaru nic zdradzać, jako że jest „ściśle tajny”.

Ratchet odmawia pomocy Prezydentowi twierdząc, że jego walka ocaliła tyle samo osób, co zabiła i nie ma zamiaru nigdy więcej przykładać do tego ręki. Jedyne czego chce, to wrócić do spokojnego życia mechanika, które wiódł zanim poznał Clanka. Podczas kłótni bohaterów nad Veldin nadleciał statek Artemisa Zogga. Najnowszy łotr zesłał na planetę swoje wojska i przeniósł ją w inne miejsce, jednocześnie biorąc duet bohaterów w niewolę. Od niego dowiadują się, że zarówno oni, jak i Veldin znajdują się w Galaktyce Artemisa – sztucznie stworzonej konstelacji na którą składają się porwane przez niego planety. Wspomniany wcześniej przez Qwarka Projekt Helios to broń użyta do przeniesienia wszystkich planet.

Ratchet & Clank Project Helios

Okazało się, że Zogg jest wielkim fanem Ratcheta i patrzy na niego z podziwem za wszystkie dotychczasowe zasługi, przez co decyduje się, aby bohaterów nie zabijać. Zamiast tego zamyka ich w więzieniu Vartax, aby nie przeszkadzali mu w budowie jego własnej galaktyki. Po trzech miesiącach w kiciu na ratunek przybyli Cronk i Zephyr. Odbijając bohaterów z placówki puścili ją całkowicie z dymem i udali się na statek Talwyn. Podczas trzymiesięcznej nieobecności Ratcheta i Clanka, Zogg zdołał porwać połowę galaktyki. Lombax naciska Qwarka żeby ten powiedział mu wszystko, co wie o Projekcie Helios. W końcu Ratchet dopina swego i Kapitan zdradza przeszłość Zogga. Pierwotnie Helios miał przysłużyć się ratowaniu planet zagrożonych bezpośrednim kontaktem z czarnymi dziurami lub supernową. Jest napędzany przez odłamek z komety Surinox – rasa Lombaxów używała tych samych odłamków przy produkcji swoich technologii, między innymi Dimensionatora. Właściwości skał pozwalają na transportowanie dowolnych przedmiotów między wymiarami – w tym planet. Pierwotnie Zogg miał zostać Prezydentem Galaktyki Polaris, jednak Qwark wpadł na pomysł, że to właśnie on zasługuje na ten tytuł i wygrał w wyborach w starciu z Artemisem, wskutek czego złoczyńca postanowił skorzystać z Heliosa, tw’aorząc własną galaktykę, gdzie będzie samozwańczym władcą.

Ratchet & Clank Artemis Zogg

Talwyn postanawia zaatakować statek Zogga, jednak na moment przed uderzeniem EMP znika on radarom razem z Fastoon dzięki Heliosowi. Złoczyńca skontaktował się z krążownikiem Talwyn ,stawiając herosom ultimatum. Albo oddadzą w jego ręce Ratcheta i Clanka, albo Zogg wyłączy sztuczne słońce znajdujące się w jego galaktyce, co poskutkuje zamarznięciem pustynnej planety Veldin, rodzinnego domu Lombaxa oraz wszystkich jej mieszkańców. Talwyn i Sasha Phyronix (córka prezydenta galaktyki Solana) próbowały odwieść Ratcheta od samobójczej wyprawy na statek Zogga. O dziwo to Qwark wpadł na pomysł wykiwania Artemisa. Po dostaniu się bohaterów w sidła Zogga i próbie pokojowego zażegnania konfliktu, Clank wyrzucił z siebie granat, niszcząc pomieszczenie, w którym wszyscy się znajdowali. Rozgorzała walka, Ratchet przemierzał po omacku po statku łotra w poszukiwaniu odłamka Surinox. Kiedy w końcu go odnaleźli, Clank spróbował użyć Heliosa żeby odesłać Veldin z powrotem do swojej galaktyki, jednak na scenę wszedł Zogg, który strzelając w odłamek, prawie postrzelił Ratcheta. Po raz kolejny protagoniści zostali postawieni pod murem. Talwyn nie mogąc czekać, aż Zogg trafi Ratcheta wleciała swoim statkiem w kadłub Zogga i poprzez ognień zaporowy pomogła dotrzeć Lombaxowi (razem z odłamkiem) do kapsuły ratunkowej. Jednak sama znalazła się w niewoli Artemisa, a Ratchet i Clank wylądowali na powierzchni zaśnieżonego Veldin.

Kiedy Ratchet odpierał siły wrogich wojsk na swojej umierającej planecie, Talwyn została oswobodzona zza krat Zogga przez jego asystenta Vorna. Vorn znalazł w sobie odrobinę godności i doszedł do wniosku, że to co robi Artemis nie powinno mieć miejsca. Po konfrontacji z Zoggiem dostali się do kapsuły ratunkowej i uciekli ze statku na moment przed jego destrukcją. Ratchet obserwował wybuch statku z Veldin i myśl o śmierci Talwyn wkopała go w załamanie nerwowe. Na ratunek Lombaxowi przyszła Sarah wraz z Cronkiem i Zephyrem. Ratchet uświadomił przyjaciół, że w momencie wybuchu statku Talwyn była na jego pokładzie. Wszyscy wrócili w żałobie do Qwarka na statek Phyronix. Okazało się, że kapsuła Talwyn rozbiła się obok statku i wyszły z niej nie dwie, a trzy osoby. Oprócz Vorna i Talwyn, w kapsule znajdował się także Zogg. Biorąc kobietę za zakładnika i grożąc jej śmiercią udało mu się uciec do laboratorium, gdzie znajdował się odłamek Surinox. Finalna konfrontacja zakończyła się po tym, jak Ratchet wywołał swoim Omnikluczem reakcję z odłamkiem, co na moment go aktywowało. Otwarty na chwilę teleport wciągnął do środka Zogga, przenosząc go do innego wymiaru. Jak się okazuje, złoczyńca wylądował na tej samej asteroidzie co Imperator Tachyon pod koniec Tools of Destrucion. Po zażegnaniu konfliktu i odesłaniu wszystkich planet na ich właściwie miejsce, Ratchet postanowił nie wracać na Veldin, tylko pomóc Talwyn odbudować jej statek.

Ratchet & Clank Tachyon


Ratchet & Clank All 4 One Logo

Ratchet & Clank: All 4 One (2011)


Spokój w galaktyce był względny. Mieszkańcy galaktyki Polaris nadal obawiali się powrotu Dr. Nefariousa. Mimo zapewnień Qwarka o kompletnym braku zagrożenia ze strony zaginionego złoczyńcy, obywatele nadal siedzieli jak na szpilkach. Podczas przemówienia Prezydenta Qwarka w mieście Luminopolis na scenę po raz kolejny wkroczył Nefarious razem z ogromnym potworem Z’Grutem. Jego cel? Zniszczenie Ratcheta, Clanka i Kapitana. Herosi jak zwykle położyli kres jego planom. Po kolejnej porażce Lawrance, asystent Doktora, złożył rezygnację i dał w długą. Zanim Nefariousa dosięgły jakiekolwiek konsekwencje swoich czynów, na niebie pojawiła się ogromna sfera, która wciągnęła w swoje czeluści całą czwórkę bohaterów. Urządzenie zwało się Ephemeris i jego zadaniem było zbieranie we wszechświecie unikalnych gatunków zwierząt. Sfera zjawiła się nad Luminopolis w celu pozyskania Z’Gruta, jednocześnie porywając Ratcheta, Clanka, Qwarka i Nefariousa, po czym porzuciła ich na planecie Magnus. Nie mając większego pola manewru, cała czwórka postanowiła ze sobą współpracować, aby powstrzymać Ephemeris i uciec z Magnusa. Na planecie natrafili na bazę N.E.S.T, w której stacjonował Nevo Binklemeyer, odpowiedzialny za chaos stworzony przez urządzenie. Z informacji znalezionych w placówce wynikało, że tylko tajemniczy Dr. Croid żyjący w lesie Terawatt może powstrzymać Ephemeris.

Ratchet & Clank: All 4 One Dr. Croid

W drodze do lasu bohaterowie znaleźli cztery dzienniki opisujące historię Croida, naukowca przeprowadzającego badania na Magnusie. Pewnego dnia Nevo, jego współpracownik, postanowił ogołocić całe laboratorium i ukraść dorobek życia Croida, razem z jego zwierzęciem: Mr. Dinkles. Doktor w rozpaczy stworzył mini wersję Ephemeris, która miała odnaleźć zwierzęcego kompana. Nevo również ten wynalazek sobie przywłaszczył, po czym zmodyfikował go tak bardzo, że urządzenie zaczęło poszukiwać zagrożonych gatunków zwierząt na innych planetach. Ratchet dotarł do laboratorium w lesie Terawatt, jednak okazało się, że Croid ze strachu przed Nevo udał się na księżyc. Po dotarciu na satelitę i osobistym poznaniu doktora, Ratchet doszedł do wniosku, że naukowiec zwariował i raczej nie ma im jak pomóc. Na szczęście w komputerowym archiwum dokopali się do informacji o doku Ephemeris zbudowanym na Płaskowyżu Vilerog. Bohaterowie wsiedli do kapsuły Croida i ewakuowali się z księżyca, obierając za kurs Vilerog.

Po dotarciu do doków wyszło na jaw, że to nie Nevo stoi za całym zamieszaniem. Naukowiec również został zdradzony przez Mr. Dinklesa, którego opętał Duch z Toranux, planety zamieszkałej przez mistyczną rasę Loki, której jedynym celem było rozszarpanie na strzępy wszystkiego na swojej drodze. Kiedy Duch przejął kontrolę nad Dinklesem, ubezwłasnowolnił Nevo i postanowił skorzystać z Ephemeris, aby zebrać najgroźniejsze gatunki zwierząt rozsiane po całej galaktyce. Potwory posłużyłyby mu jako kolejne naczynia do opętania, a co za tym idzie Duch mógłby niszczyć coraz więcej obszarów. Croid i Nevo po walce z Dinklesem wypędzili z niego obcego i raz na zawsze obaj naukowcy doszli do porozumienia. Wyeliminowanie zagrożenia pozwoliło Lawranceowi, Cronkowi i Zephyrowi wylądować na planecie ratując Ratcheta i spółkę. Nefarious postanowił zerwać chwilowy rozejm z herosami kradnąc statek Cronka, zostawiając tym samym bohaterów na pastwę losu. Clank wpadł na pomysł skorzystania po raz ostatni z Ephemeris, by powrócić do Luminopolis. Historię zamyka scena rozmowy Dr. Nefarious z Lawrancem, w której kamerdyner przedstawia najnowszy złowieszczy plan. Doktor całkowicie olewa swojego asystenta, z rozrzewnieniem wpatrując się w zdjęcie przedstawiającego jego, Ratcheta, Clanka oraz Kapitana Qwarka, co jasno miało sugerować zmiany w charakterze złoczyńcy spowodowane przeżytą przygodą.

Ratchet & Clank: All 4 OneMr. Dinkles opętany przez przedstawiciela rasy Loki


Ratchet & Clank Q-Force

Ratchet & Clank: Q-Force (2012)


Historia tej odsłony rozgrywa się kilka miesięcy po wyborach prezydenckich. Qwark powrócił do życia superbohatera, bowiem obywatele Polaris nie wybrali go na drugą kadencję. Po tygodniach bezowocnych poszukiwań galaktycznych kłopotów w końcu nadarzyła się okazja do interwencji. Statek, którym podróżowali bohaterowie przechwycił transmisję od najnowszego łotra, obwieszczającego siebie samego „największym wrogiem Kapitana Qwarka”. Podczas pierwszego kontaktu z Kapitanem nieproszony hologram próbuje pozostać anonimowy, zapowiada jednak, że zaatakuje Planetarne Centra Obrony, więc Ratchet i Clank śpieszą na ratunek, przywracając do życia Oddział Q (Q-Force). Kiedy kryzys został zażegnany złoczyńca skontaktował się z nimi ponownie, tym razem przedstawiając swoją prawdziwą tożsamość i intencje.

Ratachet & Clank Q-ForceStuart Zurgo

Tym razem przeciwnikiem jest Stuart Zurgo. Były fan Kapitana Qwarka, który w przeszłości zapatrzony był w superbohatera, jak w obrazek. Jednak ostatnie poczynania Qwarka otworzyły mu oczy, heros był łączony z coraz to bardziej absurdalnymi kontrowersjami – bez zastanowienia przyłączał się do złoczyńców proponujących mu wysokie stanowiska, a mimo to opinia publiczna wybaczała mu wszystko jakby nigdy nic. Zurgo postanowił więc położyć temu kres i pozbyć się Qwarka, aby ten nigdy więcej nie zawiódł jego oczekiwań, co do bycia prawdziwym superbohaterem.

Rozpoczęło się polowanie na Zurgo, szybko przerwane przez sygnał alarmowy Hydraulika. Nie mając większego wyboru Ratchet pośpieszył na pomoc przyjacielowi. Podczas rozmowy z Hydraulikiem Lombax dowiedział się, że ten cały poranek spędził uziemiony na powierzchni planety, jednak bohaterom coś się w tych zeznaniach nie zgadzało, ponieważ widzieli wcześniej jegomościa na swoim statku. Jak się okazało, to Stuart Zurgo użył kamuflażu żeby dostać się do pojazdu Qwarka i ukraść z niego klucz do Galaktycznej Sieci Pogodowej, dzięki czemu mógł zmienić całkowicie klimat poszczególnych planet, ponownie skorzystać z kamuflażu, przebrać się za Kapitana Qwarka i wrobić go w umyślne zniszczenie galaktyki. W końcu wychodzi na światło dzienne położenie kryjówki Zurgo, antybohater znajduje się na planecie Ebaro, gdzie natychmiast udaje się Oddział Q. Po powstrzymaniu Stuarta priorytetem spółki jest oczyszczenie dobrego imienia Kapitana.

Ratchet & Clank 2 Going CommandoStuart Zurgo w Ratchet & Clank 2: Going Commando (2003)


Ratchet & Clank Nexus Logo

Ratchet & Clank: Nexus (2013)


Ratchet, Clank, Cronk i Zephyr po wydarzeniach z Q-Force weszli we współpracę z Siłami Obrony Polaris, dla których transportują na więziennym statku Vendrę Prog. Vendra ma odsiedzieć pięciokrotne dożywocie za kratkami za firmę Pollyx Industries i porwanie jego CEO. Kiedy zbliżali się statkiem do miejsca docelowego – kosmicznego aresztu Vartax – bohaterowie musieli wybudzić Vendrę Prog z hibernacji. Na skutek uszkodzeń pojazdu, podczas przebudzania kobiety wystąpiły komplikacje w działaniu rdzenia zasilającego spowodowane wahaniami mocy, przez co pole grawitacyjne na statku zostało wyłączone. Ratchet z Clankiem poszli zabezpieczyć przebudzoną Vendrę, a zadaniem Cronka miało być przywrócenie pełni funkcjonalności pojazdu. Zanim Lombax zdążył do niej dotrzeć, na pokładzie zjawił się brat degeneratki, Neftin Prog, razem z armią najemników. Walka bohaterów ze złoczyńcami zakończyła się tragicznie – rodzeństwo uciekło po wysadzeniu materiałami wybuchowymi całego statku, Ratchet z Clankiem dostali się na jeden ze statków najemników, natomiast Cronk i Zephyr zostali pochłonięci przez eksplozję.

Ratchet & Clank: Nexus Vendra i NeftinVendra i Neftin

Najemnicy wylądowali na planecie Yerek. Kiedy Ratchet poczuł się względnie bezpiecznie, skontaktował się z Talwyn, aby poinformować ją o śmierci przyjaciół, po czym ruszył na poszukiwanie rodzeństwa. Po oględzinach planety okazało się, że mieszkańcy opuścili wszystkie miasta dekady temu, bowiem zostały opętane przez duchy. Natrafili w końcu na trop porwanego miesiące wcześniej Pollyxa. Naukowiec wyposażył Clanka w urządzenie pozwalające przenosić się między wymiarami. Robot trafił do Netherverse, gdzie okazało się, że domniemanymi nawiedzającymi duchami jest rasa kosmitów zwana Nether. Z dzienników audio znalezionych w pobliskim sierocińcu bohaterowie dowiedzieli się, że za ewakuacją całego sektora stoi Vendra, tworząca wyrwy między wymiarami w celu przeniesienia swojego gatunku z Netherverse do galaktyki Polaris. Kontynuując przeszukiwanie sierocińca, Ratchet trafił do jaskiń, gdzie znajdowało się rodzeństwo korzystające z Dimensionatora. Obecność urządzenia rozwiała wszystkie wątpliwości co do sposobu w jaki wrogowie otwierali wyrwy między wymiarami. Korzystając z urządzenia skontaktowali się z władcą Netherów. Mr. Eye, bo tak nazywał się ów potwor, podczas rozmowy z Vendrą dostrzegł podsłuchującego Lombaxa, przez co bohaterowie w musieli się ewakuować z jaskini, mając na ogonie armię wroga. W ostatniej chwili na ratunek przybył Kapitan Qwark wysłany przez Talwyn. Na szczęście przed zdemaskowaniem kryjówki, Ratchet dowiedział się jaki jest następny przystanek złoczyńców. Czas odwiedzić planetę Silos.

Na Silos rozpoczęła się walka z czasem, ponieważ Ratchet musiał powstrzymać Vendrę zanim ta użyje Dimensionatora i przyzwie do Polaris Mr. Eye’a. Lombax ciągle był motywowany zemstą za śmierć Cronka i Zephyra, jednak po części rozumiał motywy Netherowego rodzeństwa. Widział w nich swoje lustrzane odbicie, tak samo jak on zostali odseparowani od swojej rasy i chcieli się z nimi ponownie zjednoczyć. Dlatego Ratchet najpierw spróbował rozwiązać sprawę pokojowo i najzwyczajniej w świecie przekonać Vendrę żeby swoimi egoistycznymi pobudkami nie spisywała na straty całej galaktyki. Kosmitka nie dała za wygraną, przyzwaąc władcę Netherów do swojego wymiaru. Kiedy Mr. Eye został uwolniony natychmiast zdradził rodzeństwo i wrzucił Vendrę wraz z Dimensionatorem z powrotem w portal do Netherverse. Po ucieczce z planety przed potworem, Ratchet wszedł w sojusz z Neftinem Progem – razem uratują jego siostrę i powstrzymają monstrum siejące spustoszenie w Polaris. W zamian za pomoc w uwolnieniu Vendry, Neftin obiecał, że oddadzą się w ręce sprawiedliwości.

Ratchet & Clank: Nexus Mr. EyeMr. Eye

Połączonymi siłami bohaterowie ukradli prawdziwy Dimensionator z Intergalaktyczego Muzeum Historii. Kiedy już położyli na nim swoje ręce, miasto zostało najechane przez Władcę Netherów. Wielki, zły i brzydki przewidział, że Ratchet spróbuje wykorzystać urządzenie do wymuszenia na nim powrotu do Netherverse. Herosi postawili wszystko na jedną kartę i Lombax zyskiwał czas walcząc z Mr. Eye, a Clank przeniósł się do innego wymiaru, by uratować Vendrę. Kiedy kobieta została oswobodzona przez Clanka i powróciła do właściwego wymiaru, wykorzystała swoje moce, które w połączeniu z Dimensionatorem przeniosły potwora do otchłani Netherverse. Po wygranej walce Neftin zmusił siostrę do dobrowolnego oddania się systemowi sprawiedliwości.

Historia zostaje zwieńczona rozmową Ratcheta z Clankiem. Stojąc nad zniszczonym Dimensionatorem robot pyta się przyjaciela, czy jeśli urządzenie nadal by działało, to wykorzystałby je do odnalezienia innych Lombaxów. Ratchet stwierdza, że był kiedyś czas, w którym mógł bez zastanowienia odpowiedzieć na to pytanie twierdząco. Jednak po przeżyciu tylu przygód i nawiązaniu wielu przyjaźni, doszedł do wniosku, że już teraz ma wszystko, czego mu potrzeba – wypowiadając te słowa spoglądał w stronę Talwyn. Mimo tej rozmowy od serca Clank postanawia niepostrzeżenie zabrać ze sobą zepsuty Dimensionator. W jakim celu? Tego dowiemy się w Rift Apart.


Ratchet & Clank 2016

Ratchet & Clank (2016)


W tym momencie musimy się zatrzymać. Tak jak wspominałem w Części I mojej serii tekstów – Ratchet z 2016 roku nie jest kanoniczny. Fabuła tej odsłony została przeniesiona z filmu animowanego debiutującego w tym samym roku i jest swego rodzaju jednorazowym rebootem serii. Po wydarzeniach z pierwszej odsłony cyklu (z 2002 roku) Qwark trafia do więzienia, gdzie „współlokatorowi” celi opowiada całą przygodę Ratcheta. Problem w tym, że w jego historii pojawiają się wątki i postacie nieobecne w oryginale. Z opowieści Kapitana dowiadujemy się między innymi, że głównym złym nie był Prezes Drek, tylko Dr. Nefarious, oryginalnie pojawiający się po raz pierwszy dopiero w trzeciej części gry. Przekłamań i zaprzeczeń jest znacznie więcej. Studio Insomniac Games potwierdziło, że opowieść nie zalicza się do kanonu, więc nie będziemy sobie nią zaprzątać głowy. Halucynacje megalomana Qwarka pozostawmy w jego własnej czaszce.

Ratchet & Clank (2016) Dr. NefariousDr. Nefarious w Ratchet & Clank (2016)


Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart (2021)


Wreszcie dotarliśmy do tego momentu. Z wiadomych względów o Rift Apart nadal niewiele wiadomo. Z pokazywanych dotychczas zapowiedzi można wysnuć jedynie bardzo ogólny obraz całości. Dr. Nefarious powraca po raz kolejny. Ponownie wchodzi w posiadanie Dimensionatora, bo najprawdopodobniej ukradł urządzenie od Clanka, który pod koniec R&C: Nexus sobie je przywłaszczył. Nefarious znowu próbuje znaleźć ten jeden idealny wymiar, dzięki któremu będzie mógł nieustannie wygrywać w starciu z „tymi dobrymi”. Przez korzystanie z Dimensionatora bez opamiętania, Doktor sprowadził kataklizm na wszystkie wszechświaty, bowiem zaczęły na siebie nachodzić, powodując powstawanie na masową skalę wyrw w czasie i przestrzeni. Główni bohaterowie zostają rozdzieleni podczas chaotycznego przeskakiwania portalami międzywymiarowymi. Clank ląduje w uniwersum opanowanym przez dyktaturę Dr. Nefariousa, gdzie poznaje Lombaxicę Rivet, będącą w opozycji do władzy despotycznego Doktora. Dwójka bohaterów postanawia sobie pomóc dotrzeć do pierwotnego wymiaru Clanka, aby odnaleźć Ratcheta i powstrzymać źródło tego szaleństwa – Dimensionatora.

Ratchet & Clank (2016) Dr. NefariousRivet


Jak potoczą się kolejne perypetie Lombaxów dowiemy się już w najbliższy piątek – 11 czerwca 2021 roku – osiem lat po premierze Nexusa. Pozostaje mi tylko podziękować każdemu, kto dał radę przebrnąć przez wszystkie trzy teksty traktujące o historii Ratcheta i Clanka, co by nie mówić, sporo tego wyszło. Zasiadając do pisania pierwszych akapitów kilka tygodni temu nie sądziłem, że całość rozrośnie się aż tak bardzo, pierwotnie skrót wydarzeń miał zamknąć się w jednym tekście…

Od siebie mogę powiedzieć tylko tyle, że niedługo powrócę, niczym Nefarious, z jeszcze jednym artykułem. Wszyscy zainteresowani mogą odświeżać stronę w oczekiwaniu, aż pojawi się recenzja Ratchet & Clank Rift Apart mojego autorstwa. Jeszcze raz dziękuję za poświęcony czas.

One thought on “Chronologia Ratchet and Clank – Część III

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *