Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-Play

Chronologia Ratchet & Clank – Część II

Seria Ratchet & Clank weszła na wyższy poziom wraz z premierą trzeciego PlayStation. Pod względem rdzenia rozgrywki były to dalej te same gry, które zostały pokochane przez użytkowników PS2, jednak rozwinęły skrzydła pod względem fabularnym. W końcu fani mogli poznać przeszłość tytułowych bohaterów.


Słowem wstępu


Poniższe akapity są kontynuacją tekstu Chronologia Ratchet & Clank – Część I. Celem tego cyklu jest przybliżenie najważniejszych wydarzeń gier z serii Ratchet & Clank. Już 11 czerwca odbędzie się premiera najnowszej odsłony o podtytule Rift Apart, postanowiłem więc wyjść na przeciw oczekiwaniom graczy niezaznajomionym z blisko 20-letnim dziedzictwem przygód Ratcheta, tworząc fabularną encyklopedię. Pierwotnie całość miała być zamknięta w jednym artykule, jednak materiał był na tyle obszerny, że został podzielony aż na trzy części. Nie przedłużając – zapraszam do lektury!


Część II – Ku przyszłości


Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-Play

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction (2007)


Akcja pierwszej “next-genowej” odsłony rozpoczyna się na planecie Kerwan, znanej z poprzednich opowieści, na której Ratchet finalizuje prace nad najnowszym pojazdem. W trakcie pracy z bohaterem kontaktuje się Kapitan Qwark z prośbą o natychmiastowe stawienie się w Centrum Obrony Planetarnej. Zanim Ratchetowi udaje się dotrzeć na umówione spotkanie, miasto Metropolis zostaje najechane przez Drophydów – sterujących mechami, małych, rybo-podobnych kosmitów. Tym razem mózgiem inwazji jest Imperator Percival Tachyon, którego celem jako ostatniego przedstawiciela rasy Cragmite’ów jest zabicie Ratcheta. Percival uważa, że jako ostatni Lombax w galaktyce, jest głównym zagrożeniem jego planu, dlatego postanawia go wyeliminować. Proponuje bohaterom rozwiązanie sytuacji: oddając się dobrowolnie w ręce Drophydów, Tachyon zostawi Metropolis w spokoju. Duet nie przystaje na ten pomysł i ucieka z planety. Podczas podróży zostają wprowadzeni w kriogeniczny sen, w którym Clank doświadczył chaotycznych wizji traktujących o dziwnym, podniebnym mieście. Wybudzają się dopiero po kraksie statku na nieznanej planecie w obcej galaktyce Polaris.

Na Cobalii znaleźli gwiezdnego Szmuglera i z jego pomocą wydostali się z tejże planety. Szmugler wysadził ich w połowie drogi na Kortog, w mieście Stratus. Robot szybko odkrywa powiązania miasta ze swoimi wcześniejszymi wizjami. Spotykają także postacie nazwane Zoni, latające istoty nawiedzające myśli Clanka (i widoczne tylko dla niego). Bohaterowie podążając za Zoni trafiają do Sali Wiedzy, gdzie odkrywają położenie rodzinnej planety Lombaxów. Bez chwili wahania Ratchet obiera kurs na planetę Fastoon w poszukiwaniu swojej przeszłości. Po wylądowaniu na planecie wita ich niezbyt ciekawy widok – Fastoon jest doszczętnie zniszczone, a po Lombaxach nie ma ani śladu. Ratchet postanawia naprawić porzucony przez mieszkańców statek, na którego pokładzie znalazły się informacje na temat zagłady swojej planety. Z materiału wychodzi na jaw, że nie kto inny jak Imperator Percival Tachyon najechał Falstoon, mordując przedstawicieli rasy Ratcheta. Jednocześnie dowiadują się o zawodach organizowanych przez Percivala. Następnym celem jest planeta Mukow i rozgrywający się tam Festiwal Walki.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayImperator Percival Tachyon

Osoby zaznajomione z marką mogą się spodziewać, że i w tej część Kapitan Qwark coś odstawi. Po wygraniu zawodów na Mukow, Ratchet otrzymuję nagrodę z rąk… Qwarka, gdyż ten postanowił sprzymierzyć się z Tachyonem. Nagrodą był materiał wideo zawierający przypuszczenia Imperatora o miejscu położenia poszukiwanego przez niego Sekretu Lombaxów – tym samym herosi udali się na stację kosmiczną Apogee. W podróży na Apogee pomagały im Zoni. Na chwilę przed dotarciem do celu podróży Ratchet natrafił na wrogo nastawione roboty: Cronka i Zephyra, dowodzone przez kobietę imieniem Talwyn. Ich przysposobienie odwróciło się o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy Talwyn zorientowała się, że Ratchet jest Lombaxem. Opowiedziała im o Maxie Apogee, swoim ojcu i właścicielu tej placówki. Kosmiczni piraci wkradli się lata temu na stację i ukradli sekretną broń Lombaxów. Max poleciał w ślad za nimi i słuch po nim zaginął. Tymczasem Clank przypomniał sobie drobny fakt rzucony mimochodem przez Szmuglera podczas ich wspólnego lotu. Piraci swoją kryjówkę mieli na Ardolis. Bez chwili zwłoki cała drużyna udaj się na planetę piratów, Talwyn w celu znalezienia ojca, Ratchet aby odnaleść skradziony, tajemniczy Sekret Lombaxów. Po pokonaniu kosmicznych korsarzy odzyskali skradziony artefakt. Okazało się, że stożkowaty przedmiot to mapa prowadząca na Rykan V. Po batalii na planecie dotarli do materiałów traktujących o sekretnej broni Lombaxów. Broń ów okazała się być hełmem nazwanym Dimensionatorem (aktualnie jego działanie pozostawało nieznane). Bohaterowie udali się na kilka kolejnych planet próbując zlokalizować położenie tego narzędzia, lecz zamiast Dimensionatora odkryli przeszłość Imperatora. Zamarznięte jajo zostało znalezione na asteroidzie przez Lombaxówych górników. Z ów jaja wykluł się Tachyon, wychowany od początku do końca przez Lombaxów. Kiedy dowiedział się o swoich Carmite’owych korzeniach (więcej w rubryczce Wielka Wojna), postanowił zdradzić rasę Ratcheta i całkowicie ją unicestwić. Następnym celem Ratcheta zostało uwolnienie Talwyn, Cronka oraz Zephyra z więzienia, do którego w międzyczasie trafili. Po udanym odbiciu przyjaciół z rąk Imperatora, udali się na dalsze poszukiwania hełmu, trafiając w końcu na tropikalną planetę Jasindu, gdzie znajdował się Dimensionator.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayRatchet kontra Drophyd

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayWielka Wojna

Miliony lat przed przygodami Ratcheta miała miejsce Wielka Wojna. Imperium Cragmitów próbowało podporządkować sobie wszystkie cywilizacje zamieszkujące galaktykę Polaris. Jedyną rasą, która posiadała wystarczające zasoby, aby się im przeciwstawić były Lombaxy. Z wojny przez lata nic nie wynikało, obie nacje szły łeb w łeb, nikt nie mógł wyjść na prowadzenie w wyścigu zbrojeń. Najlepsi inżynierowie Lombaxów stworzyli w końcu Dimensionator, dzięki któremu przenieśli wszystkich Cragmitów do innego wymiaru, zapewniając Polaris upragniony spokój. Urządzenie było na tyle potężne, że jego twórcy postanowili wymazać informacje o jego istnieniu z kart historii. Opinia publiczna miała nigdy nie dowiedzieć się czym jest Dimensionator.

Niestety nic nigdy nie może iść gładko. Broń zgarnia Ratchetowi sprzed nosa kapitan kosmicznych piratów Slag. Więc zaczęła się kolejna bitwa, której zwieńczeniem była śmierć Slaga. Jak to bywa w pirackiej kulturze, Ratchet został obwieszony nowym kapitanem floty kosmicznych korsarzy (jednocześnie zrzekając się tego tytułu). Podczas tego zamieszania zjawił się Qwark, po podwędzeniu Dimensionatora skorzystał z kapsuły ratunkowej pirackiego statku, która wylądowała na Reepor, planecie Cragmite’ów. Bohaterowie po przebiciu się przez twierdzę Imperatora na Reepor, dotarli do Kapitana Qwarka i Tachyona, który w tym momencie miał na głowie założony hełm Lombaxów. Dopiero teraz Ratchet dowiaduje się jakie jest prawdziwe zastosowanie wynalazku Lombaxów. Dimensionator został użyty w Wielkiej Wojnie aby odeprzeć najazd Cragmite’ów. Cała rasa została wysłana do innego wymiaru i tylko ponownie skorzystanie z hełmu mogło ich przywrócić do swojej galaktyki. Jednak to nie wszystko, bo miliony lat później, po zemście ze strony Tachyona i najeździe jego armii na Falstoon, Lombaxy w desperackim akcie skorzystały ponownie z Dimensionatora, przenosząc się do innego wymiaru. Na planecie zostali tylko dwaj przedstawiciele tego gatunku – Kaden, który skorzystał z hełmu w celu uratowania swoich ludzi oraz jego syn Ratchet. Chwilę po wysłaniu swojego dziecka na Veldin, Kaden został zamordowany przez Imperatora. Tachyon zaproponował Ratchetowy powrót do wymiarów swoich ludzi, jednak ten odmówił i poprzysiągł zniszczenie urządzenia. Podczas ostatecznej walki w innym wymiarze, Imperator zagroził bohaterowi, że jeśli ten go zabije, to nigdy nie dowie się jakie jest jego prawdziwe imię oraz przeznaczenie. Tachyon był jedyną osobą znającą odpowiedzi na te pytania, Lombax niestety nie miał czasu do namysłu, ponieważ złoczyńca został wciągnięty przez czarną dziurę, co zakończyło się jego śmiercią.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayTachyon aktywujący Dimensionator

Korzystając po raz ostatni z hełmu, duet ratuje swoje życie uciekając z załamującego się wymiaru. Po wylądowaniu w bezpiecznym miejscu przy boku Talwyn, Lombax zastanawia się, czy wróg rzeczywiście miał rację, czy tylko blefował aby ratować swoje życie. Clank w tym momencie wyjawia swoje wizje powodowane przez Zoni, tłumacząc, że wypełnił już swoje przeznaczenie, niwelując zagrożenie ze strony Cragmite’ów. Po intymnej rozmowie Zoni pojawiają się po raz kolejny, tym razem widoczne dla każdego obecnego w pomieszczeniu. Obiecują Clankowi zabranie go do „domu”, po czym obezwładniają bohaterów i porywają robota przez międzywymiarowy portal. Historia zostaje zwieńczona ujęciem kamery na Ratcheta wpatrzonego w miejsce, gdzie przed chwilą stały wrota do nieznanego świata, w których zniknął jego przyjaciel.


Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-Play

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty (2008)


Rok po wydarzeniach z poprzedniej części Ratchet oraz Talwyn razem przemierzają galaktykę Polaris w poszukiwaniu Clanka. W końcu trafili na informacje, jakoby pirat imieniem Darkwater był ekspertem w dziedzinie kultury Zoni i ma posiadać klucz do wymiaru, który zamieszkują porywacze. Grupa kontaktuje się z piratami na planecie Merdegraw, lecz zamiast odpowiedzi, otrzymują jedynie informacje o śmierci Darkwatera i muszą przebić się przez zastępy wrogo nastawionych piratów dowodzonych przez kapitana Sprocketa. Po walce wylądowali na wyspie Hoolefar za sprawa pomocy ze strony Pete’a (podwładnego Romulusa Slaga, zamordowanego przez Ratcheta w Tool of Destruction, czym Lombax zaskarbił sobie jego stanowisko w pirackiej hierarchii).

Bohaterowie pomogli reprezentantowi Hoolefar w naprawieniu powietrznych turbin napędzających całą wyspę, a w ramach podzięki otrzymali możliwość skorzystania z Obsydianowego Oka. Oko było ogromnym teleskopem używanym przez Darkwatera, aby kontaktować się z Zoni. Do pełni działania teleskopu wymagana była Gwiazda Fulcrum, na nieszczęście Lombaxa gwiazda została pochowana razem ze zwłokami twórcy Oka. Według dziennika miejsce spoczynku ciała zostało przeklęte i ktokolwiek naruszy jego spokój, wskrzesi zarówno Darkwatera jak i jego piracką armię. Ratchet nie mając wyboru udał się na poszukiwanie Fulcrum.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayRomulus Slag i Pete

Pete kolejny raz zaoferował swoją pomoc, bowiem wiedział, gdzie spoczął statek kapitana wraz z jego ciałem. Po dotarciu do miejsca spoczynku Ratchet odnalazł starą mapę pod dekapitowaną głową Darkwatera. Kiedy Lombax oddał się studiowaniu zapisków, Pete nadział głowę swojego byłego pracodawcy – Romulusa Slaga – na ciele Darkwatera, wskrzeszając tym samym obu piratów jednocześnie w tym samym ciele wraz z całą piracką flotą. Po ucieczce z zatopionego statku, Ratchet udaje się do znanego z poprzedniej odsłony Szmuglera, aby ten odszyfrował dla niego mapę. Skrawek papieru krył w sobie położenie jaskini Darkwatera, w której znajdują się wszystkie jego skarby, w tym Gwiazda Fulcrum. Zanim jednak bohater położył swoje ręce na Gwieździe, musiał dokończyć sprawę wskrzeszonych piratów, bowiem Slag dotarł do skarbca pierwszy, zabierając obiekt pożądania Lombaxa. W trakcie batalii na środku oceanu Slag przegrywa, a jego głowa ląduje w wodnych odmętach planety Merdegraw. Pete idąc na ratunek swojemu przełożonemu wskakuje w głąb za czaszką i słuch po nim ginie.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayTalwyn, Cronk i Zephyr

Talwyn to córka zaginionego Maxa Apogee. Max przepadł jak kamień w wodę podczas ucieczki przed kosmicznymi piratami. Z informacji zawartymi w Ratchet: Gladiator można wywnioskować, że zanim zniknął uratował Angele Cross. Od tego momentu oboje nie dali żadnych oznak życia. Cronk i Zephyr są robotami pamiętającymi Wielką Wojnę, a co za tym idzie mają miliony lat i ponad sześć tysięcy wojen na karku. Kiedy Maxa zabrakło to właśnie oni – jako jego zaufani ludzie – musieli zadbać o bezpieczeństwo Talwyn, dotrzymując jej każdego kroku. Ratchet poznał całe trio podczas swoich poszukiwań Sekretu Lombaxów. Od tamtej pory stali się najczęściej pojawiającymi się na ekranie postaciami pobocznymi.

Ratchet, będąc w końcu w posiadaniu Gwiazdy Fulcrum, udał się do teleskopu, dzięki któremu ujrzał Zoni przeprowadzające eksperymenty na uwięzionym Clanku. Robot gadał bzdury bez jakiegokolwiek sensu, kosmici obiecują Clankowi stosowną naprawę przeprowadzoną przez „wyspecjalizowanego doktora”. W tle zgromadzonych Zoni otwierają się drzwi i do pomieszczenia wchodzi… Dr. Nefarious. Sygnał teleskopu zostaje utracony, jednak Ratchet pozyskuje koordynaty transmisji. Nefarious przetrzymuje Clanka w mgławicy Breegus. Historia zostanie kontynuowana w A Crack in Time.


Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-Play

Ratchet & Clank Future: A Crack in Time (2009)


A Crack in Time rozpoczyna się w Wielkim Zegarze, strukturze zbudowanej przez Zoni w centrum wszechświata. Zadaniem Zegara jest nadzorowanie poprawności kontinuum czasoprzestrzennego, co w skrócie oznacza jedno – Wielki Zegar kontroluje czas i wszystkie zaistniałe wydarzenia. Clank od roku jest przetrzymywany przez Dr. Nefariousa i Zoni, które są nieświadome prawdziwych zamiarów doktora. Złoczyńca planuje skorzystać z Zegara aby kontrolować przebieg czasu, tym samym odmienić swoją historię. Zoni odmówili Nefariousowi dostępu do części mózgu Clanka, w której znajdował się klucz do pomieszczenia umożliwiającego manipulowanie czasoprzestrzenią (Izby Orvusa), przez co ten postanowił skorzystać z Szyfratora Fal Mózgowych i zamordować potężne, lecz naiwne Zoni. Nie wszystko poszło zgodnie z planem, bowiem Szyfrator wybudził Clanka ze śpiączki oraz spowodował ogromne zniszczenia w Wielkim Zegarze. Koniec końców Nefarious po raz kolejny porwał robota i przejął kontrolę nad zniszczoną placówką kosmitów.

Ratchet, razem z Qwarkiem cały czas kontynuował poszukiwania swojego przyjaciela. Korzystając z danych pozyskanych z teleskopu Darkwatera, udaje się do mgławicy Breegus, gdzie rozbija statek na planecie Quantos. Po kraksie w lesie kontaktują się rasą Fongoidów, których przywódca sugeruje udać się do Świątyni Zahn i odnaleźć ukrytego w niej Naczynia Zoni – przedmiotu umożliwiającego łapanie Zoni oraz korzystanie z wytwarzanej przez nich energii. Naczynie pozwoliło naprawić statek, jednak nie był to koniec kłopotów na Quantos. Po powrocie do wioski Fongoidów okazuje się, że cała rasa została uprowadzona przez Lorda Vorselon. Najemnik zwrócił się do Ratcheta per „Azimuth”, po czym porwał Qwarka razem z pozostałymi kosmitami. Lombax nie miał większego wyboru, więc poleciał w ślad za Vorselonem, aby uratować bezbronnych Fongoidów (i Qwarka). Po udanej misji ratunkowej Qwark informuje Ratcheta, że wspomniany przez Lorda generał Alister Azimuth znajduje się na planecie Torren IV. Tam rzeczywiście odnaleźli Alister. Lombax z początku był wrogo nastawiony, i dopiero po czasie dojrzał w Ratchecie podobieństwo do jego ojca, Kadena. Alister wytłumaczył, że Kaden był pierwszą osobą, która odkryła istnienie Wielkiego Zegara. Azimuth polecił Ratchetowi spotkanie w Axiom City, z którego mogli skontaktować się z Zoni w celu odnalezienia Clanka. W mieście Axiom dotarli do informacji o kolejnym Obsydianowym Oku położonym na planecie Lumos – okazuje się, że teleskopy zostały rozsiane po całej galaktyce przez Zoni.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayClank w Wielkim Zegarze

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayOrvus i Zoni

Miliardy lat przed właściwymi wydarzeniami z gier, Zoni pobłogosławili rasę Fongoidów darem podróży w czasie. Kosmici jednak nadużyli swoich mocy, tworząc wyrwę w czasie, co poskutkowało zniszczeniem aż osiemdziesięciu trzech innych światów. Orvus wraz z pozostałymi przedstawicielami Zoni (rasy niewidzialnych dla normalnego oka kosmitów), postanowili zbudować Wielki Zegar, który miał zapobiec w przyszłości jakimkolwiek machinacjom czasoprzestrzenią. Fongoidzi widzieli w Orvusie Boga, bowiem jako jedyny z rasy Zoni nie kierował się inteligencją zbiorową, a miał własną wolę. Eony mijały i Orvus postanowił wybrać swojego następcę, który będzie nadzorował Zegra, jeśli jego zabraknie. Stworzył więc duszę Clanka, umieszczając ją w Infobocie na planecie Quartu, co zainicjowało wszystkie późniejsze wydarzenia. Będąc przetrzymywanym przez Dr. Nefariousa skorzystał ze swoich mocy i po prostu… zniknął. Aktualne miejsce pobytu Orvusa jest nieznane.

Równolegle do przygód Ratcheta toczyły się boje Clanka w Wielkim Zegarze. Z kolejnej śpiączki został wybudzony przez Sigmunda, dozorcę Zegara, który pomógł mu się zorientować w sytuacji. Podążając za dozorcą trafił do pomieszczenia z mnemoniczną komorą umożliwiającą zajrzenie do podświadomości osoby z niej korzystającej. Dzięki komorze Clank dowiedział się o istnieniu swojego ojca, Orvusa. Orvus stworzył zarówno Wielki Zegar oraz duszę Clanka. Wysłał ją do fabryki robotów na Quartu, doprowadzając tym samym do narodzin robota. Umieścił wirtualną wersję samego siebie w podświadomości syna, dzięki czemu mógł się w przyszłości dowiedzieć wszystkiego o swoim dziedzictwie. W wizji w mnemonicznej komorze robot dowiedział się o swojej przeszłości oraz otrzymał od ojca Chronoscepter kontrolujący Wielki Zegar. Podróżując dalej przez placówkę, bohater odkrył kolejne tajemnice skrywane przez konstrukty swojego ojca. Zegar został zbudowany aby trzymać w ryzach całą czasoprzestrzeń, ponieważ Fongoidzi, którzy otrzymali od Zoni możliwość podróży w czasie, nadużywali swoich mocy, wytwarzając wyrwę w czasie, co poskutkowało zniszczeniem osiemdziesięciu trzech ciał niebieskich. Wybudowanie Wielkiego Zegara przez Zoni miało zapobiec w przyszłości podobnym fatastrowalnym zdarzeniom. Orvus zabronił Clankowy wykorzystywać strukturę jako maszynę do podróży w czasie, ponieważ jej przeznaczeniem było dbanie o linearność wydarzeń, a nie ich zmienianie. Clank podsłuchał rozmowę Sigmunda ze swoim ojcu, z której dowiedział się, że Orvus jest w niebezpieczeństwie na planecie Zanifar.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayRatchet i Alister Azimuth

Lombaxy nadal szukały teleskopu na Lumos. Podczas podróży Ratchet próbował wyciągnąć od Alistera trochę odpowiedzi: dlaczego nie przeniósł się razem z pozostałymi przedstawicielami ich rasy? Pytania Ratcheta zostały zbywane przez długi czas, jednak w końcu Azimuth postanowił się wytłumaczyć. Uważał, że zdradził całą swoją rasę. W pewnym momencie do Lombaxów zwrócił się Wynalazca, przynosząc im technologię wykraczającą znacząco poza ich ówczesne możliwości. Chciał on chciał uzyskać dostęp do archiwum Lombaxów, zawierające całą ich wiedzę. Kaden, ojciec Ratchera, ostrzegał Alistera żeby nie dopuścić obcego do tych zasobów, jednak ten nie usłuchał. Wynalazcą, z którym podzielił się sekretami swojej rasy był nie kto inny jak Tychon, główny antagonista Tools of Destruction. Tychon uzyskaną technologię wykorzystał do zemszczenia się na Lombaxach za ukrywanie przed nim prawdy o swoim pochodzeniu. Biorąc wszystkie te wydarzenia razem z ich pokłosiem pod uwagę, Alister bezpośrednio doprowadził do zagłady Lombaxów oraz śmierci rodziców Ratcheta. Zarzekał się jednak, że przy użyciu Wielkiego Zegara mogą zmienić bieg wydarzeń, przywracając wszystkich do życia. W końcu docierają do Obsydianowego Oka i kontaktują się z Clankiem. Przez problemy z sygnałem zupełnie nie mogą się porozumieć. Clank poprosił Ratcheta o odnalezienie otworzonego przez Sigmunda portalu na Zanifarze i uratowanie Orvusa.

W drodze na Zanifar, Alister uświadamia Ratchetowi, że skorzystanie z Zegara w celu uratowania jego rodziców całkowicie zmieni przyszłość i sprawi, że nigdy nie spotka się z Clankiem. Bohaterowie zostali rozdzieleni przez kosmiczną armię Nefariousa. Generał odciągnął wrogie statki żeby Ratchet mógł bezpiecznie dotrzeć na planetę, gdzie odnalazł portal Sigmunda. Ten Pprzeniósł go dwa lata wstecz, kiedy na Zanifarze rozbiła się asteroida z Dr. Nefariousem (asteroida, na którą trafił pod koniec R&C3). Nefarious zmanipulował Fongoidów zamieszkujących planetę i uprowadził ojca Clanka. Ratchet zakradł się do bazy doktora, gdzie był świadkiem torturowania Orvusa. Nefarious chciał się dowiedzieć jak dotrzeć do Izby Orvusa, jednak przedstawiciel Zoni nie dał się złamać. Twórca Zegara oznajmił, że jedyna osoba godna skorzystania z Izby jest całkowicie poza zasięgiem doktora, po czym zniknął. Wywiązała się walka między antagonistą i Lombaxem, w której Nefarious dostał w twarz bombą, powodującą pęknięcie jego mechanicznego oka. Po powrocie do teraźniejszości okazało się, że doktor rzeczywiście stracił oko, co potwierdziło tezę Alistera – wpływ Zegara zmienia przyszłość.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayOrvus w podświadomości Clanka

Clank kontynuował swoją podróż przez Wielki Zegar. Dotarł w końcu do Izby Orvusa, gdzie odtworzył ostatnią wiadomość od swojego ojca. Niestety zanim dowiedział się czego Orvus od niego oczekiwał, pojawił się Lawrance, pomagier Nefariousa, i powalił zarówno Clanka jak i Sigmunda. Lawrance skontaktował się z doktorem, informując go, że robot w końcu umożliwił im wejście do Izby. Ratchet odebrał sygnał alarmowy Clanka z planety Vapedia, więc natychmiast podążył za transmisją aby uratować przyjaciela. Na miejscu okazało się, że Lombax wpadł w pułapkę, a sygnał był sfabrykowany przez Walkirię, jedną z najemników wynajętych przez Dr. N. Po wygranej walce bohaterowie w końcu ponownie się spotkali. Clank wybaczył Ratchetowi, że ten nie pomógł Orvusowi na Zanifarze i obiecał zemścić się na doktorze. Rozgorzała dyskusja między Alisterem a Clankiem. Generał chciał skorzystać z mocy Zegara, aby uratować swoją rasę, jednak robot stawiał na swoim, twierdząc, że korzystanie z Zegara jest zbyt niebezpieczne, bowiem może wywołać nieprzewidywalne katastrofy. Ratchet wziął stronę Clanka, co doprowadziło do rozejścia się ścieżek obu Lombaxów. Alister i Ratchet ruszyli w swoją stronę.

Kolejnym przystankiem w podróży duetu była kosmiczna baza Nefariousa. Po dostaniu się do placówki odkryli, że doktor chce doprowadzić czasoprzestrzeń do miejsca, w którym każdy złoczyńca wygrywa, do punktu, w którym żaden bohater nie istnieje. Konfrontacja Ratcheta i jego nemesis odbyła się na statku podróżującym autopilotem. Podczas walki Nefarious otrzymał tak dużo krytycznych obrażeń, że całkowicie się wyłączył, przez co Ratchet nie mógł wyłączyć automatycznego sterowania statku zmierzającego bezpośrednio na bazę doktora. W ostatniej chwili pojawił się Alister w swoim statku, ratując bohaterów na moment przed katastrofą i cała trójka udała się na Wielki Zegar. Na miejscu Clank oznajmił, że odchodzi, ponieważ Zegar został wybudowany z myślą o nim, więc po zniknięciu Orvusa, to on musi pełnić pieczę nad całą czasoprzestrzenią. Ratchet na pożegnanie przytulił swojego przyjaciela. Alister nie mógł pojąć, dlaczego nikt oprócz niego nie chce przywrócić Lombaxów do życia i naprawić jego błędy przeszłości. W swojej frustracji spróbował powstrzymać bohaterów w drodze do Izby – wystrzelił wiązkę energii ze swojej broni, która trafiła Ratcheta centralnie w klatkę piersiową, zabijając go na miejscu. Clankowi udało się zamknąć w Izbie zanim dotarł do niej Alister. Robot przed skorzystaniem z Zegara przypomniał sobie jedną z wizji, gdzie Hydraulik (więcej informacji w ramce poniżej) poinstruował Clanka, aby ten nie ryzykował cofania czasu, chyba, że „tylko o sześć minut”. Robot ignorując instrukcje ojca cofnął czas o sześć minut, na moment przed śmiercią Ratcheta, dzięki czemu mógł wypchnąć przyjaciela z linii strzału, po której zmierzała śmiertelna wiązka.

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlaySigmunt

Chronologia Ratchet & Clank – Część II | Cross-PlayHydraulik (Plumber)

Hydraulik pojawia się dosłownie w każdej odsłonie serii. Niezależnie w której galaktyce bohaterowie się znajdują, prędzej czy później trafią – przeważnie w najbardziej korzystnym momencie – na Hydraulika naprawiającego jakąś cieknącą rurę. Ta tajemnicza postać pojawia się zawsze, kiedy Ratchet i Clank postawieni są w sytuacjach bez wyjścia. Absurd Hydraulika sięgnął zenitu, kiedy Clank napotkał go w swojej podświadomości, gdzie zasugerował mu, aby „cofnął czas maksymalnie o sześć minut”, tę wskazówkę robot wykorzystał do uratowania życia Ratcheta. Przez wszechobecność jegomościa oraz posiadaną przez niego wiedzę fani wysnuli teorię, jakoby Hydraulik był swego rodzaju Bogiem. Jednak geneza i prawdziwy cel tej istoty nie są znane.

Tym razem powstrzymanie Generała spoczęło na barkach Ratcheta. Pomimo zaciętej walki, Alister dotarł do Izby Orvusa i chcąc uratować rodziców Ratchera wraz z pozostałymi Lombaxami, zaczął zmieniać przeszłość. Zmiany były tak ogromne, że przeciążyły maszynę, która zaczęła się rozpadać, grożąc zniszczeniem całej czasoprzestrzeni. Ratchet w końcu przemówił Azimuth do rozsądku i uświadomił mu, że to co robi jest złe. Alister patrząc na zniszczenia jakich dokonał, postanowił powstrzymać wszystkie zmiany, poświęcił swoje życie, aby zatrzymać Wielki Zegar. Ratchet po śmierci Lombaxa zabrał jako pamiątkę jego zegarek, zawierający zdjęcie Kadena. Bohaterowie pomogli Zoni naprawić wszystkie zniszczenia dokonane przez Nefariousa i Azimutha. Po doprowadzeniu Zegara do ładu, Ratchet postanowił powrócić do swojej codzienności. Clank postanowił wypełniać swoje obowiązki jako opiekuna czasu, co oznaczało rozstanie się z przyjacielem. Kiedy Clank był w trakcie odtwarzania ostatnie wiadomości Orvusa (przerwanej wcześniej przez Lawrence’a), uznał, że wysłuchanie jej do końca i zrozumienie swojego przeznaczenia pogrzebie na dobre ich wspólną historię. Awansował Sigmunda do rangi opiekuna czasu, sam podążając z powrotem do statku Ratcheta, nie dowiadując się jaką przyszłość szykował dla niego ojciec. Sigmund natomiast dokończył odtwarzanie wiadomości, w której Orvus życzył Clankowi, aby ten podążał za swoim sercem i czynił to, co sprawi mu szczęście, nawet jeśli będzie to wymagało zrezygnowania z zarządzania czasoprzestrzenią.


Dotychczasowe przygody Ratcheta i Clanka zostaną zwieńczone w trzeciej części tekstu.

One thought on “Chronologia Ratchet & Clank – Część II

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *