Cross News: #11-21 grudzień 2022
Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!
Kalendarzowa zima zawitała w nasze skromne progi, przynosząc najdłuższą noc w roku oraz zwiastując nadchodzące święta Bożego Narodzenia. Nie ma lepszego czasu w roku aby złapać chwilę oddechu, odpocząć w rodzinnym gronie i wygospodarować wolny wieczór na swoje ulubione hobby. Okres około-świąteczny jest czasem pewnej posuchy na polu ciekawych wydarzeń i zapowiedzi w branży gier, jednak mam nadzieję że dzisiejsze zestawienie umili Wam oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę.
Stali czytelnicy pewnie zauważyli, że w harmonogramie cyklu Cross News nastąpiło małe przetasowanie. Dzisiejsza odsłona wyjątkowo publikowana w czwartkowy pierwszy dzień zimy, jest zaległym artykułem poprzedniego weekendu. Powód jest oczywisty – święta oraz towarzyszący im zgiełk, gonitwa i krzątanina. Zapraszam więc na wyjątkowe, przedświąteczne podsumowanie nie siedmiu, lecz minionych dziesięciu dni.
Sony na oficjalnym blogu marki PlayStation ogłosiło wyniki głosowania w plebiscycie PlayStation Blog Game of the Year 2022, który odbywało się od 7 do 14 grudnia. Gillen McAllister z SIE 20 grudnia opublikował w obszernym wpisie zestawienie wyników z 16 kategorii. Postawiono na formę znaną z systemu trofeów PSN, w których zwycięzca zgarnia puchar platynowy, za drugie miejsce należy się puchar złoty, za trzecie srebrny, a za czwarte brązowy.
Największym zwycięzcą plebiscytu, zgodnie z wieloma prognozami okazał się God of War Ragnarök. Najnowszy hit studia Sony Santa Monica zgarnął pierwsze miejsce we wszystkich najważniejszych kategoriach. Wśród nich są między innymi Best Story, Best Graphical Showcase, Best Art Direction, Best Audio Design, Soundtrack of the Year, Best Accessibility Features oraz Best Use of DualSense.
Zwycięstwem w kategorii Najlepszego Doświadczenia Multiplayer może pochwalić się gra Call of Duty: Modern Warfare II, natomiast jej kuzyn – Call of Duty: Warzone 2.0 nagrodzony został platyną w kategorii Best Ongoing Game (najlepsza ciągle rozwijana gra). Najlepszą grą sportową został uznany Gran Turismo 7, natomiast najlepszą grą niezależną – Stray. Uncharted: Legacy of Thieves Collection zgarnęło platynowy puchar w kategorii Best Re-Release.
W kategorii Best New Character wygrał Thor z gry God of War Ragnarök, wyprzedzając kociego bohatera z gry Stray, Odina z GoW Ragnarök oraz Malenię z Elden Ring. Najbardziej oczekiwaną grą 2023 roku został uznany Hogwarts Legacy, wyprzedzając Resident Evil 4 Remake, Marvel’s Wolverine oraz Assassin’s Creed Mirage.
Nie było żadnych niespodzianek w kategoriach PS4 Game of the Year oraz PS5 Game of the Year – tutaj podium wygląda identycznie. Wygrał zgodnie z przewidywaniami God of War Ragnarök. Złoty puchar trafił do Elden Ring, srebrny do Horizon Forbidden West, zaś brązowy do Stray.
Tym samym gracze sympatyzujący z obozem Sony, wiernie przyznali swojej ekskluzywnej perełce 10 z 16 możliwych do przydzielenia platyn. Porównanie z opublikowanymi ostatnio wynikami gali The Game Awards 2022 nie wymaga dodatkowego komentarza. Wierność swoim ideałom jest jak zwykle w cenie.
Najlepsza tegoroczna gra Sony została sowicie nagrodzona przez wiernych fanów marki, można więc pójść dalej i z nadzieją spojrzeć na zbliżający się rok 2023. W minionym tygodniu na blogu PlayStation opublikowano zestawienie najbardziej obiecujących tytułów, które ukarzą się na konsolach Sony w przyszłym roku. Wśród nich znajdziemy takie tytuły jak Forspoken (PS5 – 24 styczeń), Destiny 2: Lightfall (PS4 i PS5 – 28 luty), Hogwarts Legacy (PS5 – 10 luty, PS4 – 4 kwiecień), Resident Evil 4 Remake (PS4 i PS5 – 24 marzec), Final Fantasy XVI (PS5 – druga połowa 2023 roku), czy Marvel’s Spider-Man 2 (PS5 – jesień 2023). Dajcie znać w komentarzach, na co Wy najbardziej czekacie w nadchodzącym roku!
Jeden z największych tegorocznych hitów w portfolio Sony – Horizon Forbidden West, doczeka się fabularnego dodatku! Zapowiedziane po raz pierwszy na gali The Game Awards rozszerzenie o nazwie Burning Shores, doczekało się pierwszego oficjalnego zwiastuna na kanale YouTube studia Guerrilla Games. Krótki film prezentuje Aloy dosiadającą Sunwinga oraz podróżującą nad ruinami Los Angeles. Zaskakujący dla wielu może być fakt, że pomimo iż gra ukazała się zarówno na ósmej jak i dziewiątej generacji – w rozszerzenie fabularne zagramy jedynie na tej drugiej. Burning Shores dołącza więc do cyberpunkowego dodatku Phantom Liberty w kwestii ominięcia sporej bazy klientów, ogrywających dany tytuł na PlayStation 4.
Oprócz trailera na oficjalnym blogu Playstation pojawił się wpis Mathijsa de Jonga – reżysera gry ze studia Guerilla Games. Potwierdził on, że główna bohaterka odwiedzi całkowicie nowe i niebezpieczne tereny znajdujące się na południe od ziem klanu Tenakth. Możemy zobaczyć również garść pierwszych grafik związanych z nowym dodatkiem.
Premiera dodatku Burning Shores 19 kwietnia 2023 roku, wyłącznie na konsoli PlayStation 5!
Holly Longdale – producentka wykonawcza studia Blizzard Entertainment, na swoim twitterze oraz na oficjalnej stronie World of Warcraft opublikowała obszerne omówienie dalszych planów rozwoju gry. Po sukcesie dodatku Dragonflight fani uniwersum mogą liczyć na 6 dużych aktualizacji w przyszłym roku. W ramach kolejnych łatek wiosną wystartuje sezon drugi, natomiast jesienią trzeci sezon rozgrywek. Nowym sezonom zwyczajowo towarzyszyć będzie wiele nowych questów, rajdów, przedmiotów oraz sezonowych nagród. Po więcej informacji odsyłamy do wpisu autorki.
Gra Baldur’s Gate 3 która w formule early access dostępna jest na komputerowych platformach Steam oraz GOG, doczekała się ostatniej przedpremierowej aktualizacji. Łatka numer 9 wprowadza do gry klasę paladyna, dodaje nowe zaklęcia i zwoje, balansuje część pojedynków w pierwszym akcie oraz naprawia wiele bugów i crashy. Pełną listę zmian znajdziecie tutaj.
Sven Vincke – założyciel Larian Studios udzielił wywiadu, w którym pomimo wprowadzenia ostatniej dużej łatki, zapowiedział ciągłe aktualizacje projektu jeszcze przed premierą. Gracze bawiący się w przedpremierową wersję gry powinni więc liczyć się z pewnymi problemami z kompatybilnością zapisanych stanów rozgrywki. Oficjalna premiera gry – 6 sierpnia 2023.
Microsoft na oficjalnej stronie marki Xbox pochwalił się udaną premierą gry High on Life. Humorystyczny fps od studia Squanch Games zadebiutował 12 grudnia na konsolach Xbox One, Xbox Series X/S oraz na PC i odniósł niemały sukces. Mimo iż dotychczasowe recenzje gry nie zawsze są pochlebne (przykładowo 4/10 od amerykańskiego PC Gamer), gracze masowo rzucili się na najnowszą propozycję Justina Roilanda, przez co gra okazała się największą premierą Microsoftu w 2022 roku!
Premierowe udostępnienie gry w usłudze Xbox Game Pass również przyczyniło się do tego sukcesu. Gra błyskawicznie pobiła rekordy popularności i stała się największą premierą studia third-party w historii istnienia usługi. High on Life został również najpopularniejszym tytułem posiadającym jedynie tryb kampanii dla pojedynczego gracza. Dla entuzjastów humorystycznych klimatów serialu Rick i Morty, nie ma lepszej propozycji na chwile relaksu wśród przedświątecznych obowiązków.
Na oficjalnym kanale YouTube Larrego Hryba pojawił się najnowszy oficjalny podcast Xbox, zatytułowany End of Year 2022. Prowadzący razem ze swoimi gośćmi – Rebeccą Gordius oraz Jeffem Rubensteinem podsumowują miniony rok na konsolach Xbox. A że nie ma za bardzo czego podsumowywać, ponieważ 2022 rok był jednym z najsłabszych dla marki Xbox w kwestii ekskluzywnych propozycji, twórcy omawiają swoje tegoroczne doświadczenia z grami oraz omawiają wiele ogólnych, branżowych tematów.
Wśród nich znajdziecie między innymi nową szatę graficzną w grze Fortnite czy premierowe wrażenia z High on Life. W repertuarze znalazły się również takie ciekawostki jak reklama Doritosów, kurs pakowania pudełka z padem do Xboxa w papier prezentowy oraz wywiad z Dorianem Newcombem – dyrektorem artystycznym studia Oxide Games, które pracuje obecnie nad grą Ara: History Untold. Chętnych do zapoznania się z materiałem, odsyłam do materiału źródłowego.
Inkulinati – dwuwymiarowa strategia turowa będąca debiutanckim projektem polskiego studia Yaza Games, doczeka się swojej premiery również w usłudze Xbox Game Pass, o czym menedżer społeczności Michał Napora poinformował w oficjalnym komunikacie na stronie marki Xbox. Gra której premiera zapowiadana jest na 2024 rok, swój debiut w formule wczesnego dostępu zaliczy już 31 stycznia przyszłego roku, na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i Xbox Series X/S.
Warto wspomnieć że chętni to przetestowania Inkulinati nie muszą czekać do końca stycznia. Darmowe demo gry zostało przez twórców udostępnione zarówno w sklepie Xbox Store, jak i na platformie Steam.
Ostatni tydzień przyniósł sporo wieści w temacie marki Tomb Raider. O tym że seria ma wrócić ponownie pod skrzydła Crystal Dynamics mówiło się od miesięcy. Poza potwierdzeniem tego faktu, ogłoszono że najnowsza przygoda Lary Croft powstanie we współpracy z Amazon Games. Deweloperzy opiekujący się marką mają mieć zapewnione wsparcie w procesie przygotowania gry, zaś Amazon ma zająć się wydaniem tytułu na różne platformy. Przypomnijmy że wydawcą ostatniej trylogii Tomb Raider był japoński producent i wydawca Square Enix.
Szef studia Crystal Dynamics – Scot Amos udzielił na łamach serwisu Amazon obszernych wyjaśnień, w których podkreśla chęć nowego zdefiniowania serii.
Transformacja jest tym, czego szukamy, a dzięki Amazon Games znaleźliśmy zespół, który podziela naszą kreatywną wizję, ambicje i wartości dla uniwersum Lary Croft w całym spektrum możliwości. Mają wyjątkową pozycję, aby na nowo napisać, czym jest współpraca wydawnicza i programistyczna, a my nie możemy się doczekać wspólnego wytyczenia tej nowej ścieżki, zaczynając od zbudowania największej i najlepszej gry Tomb Raider w historii!
– Scot Amos, szef Crystal Dynamics
Czy deklaracje o najlepszej grze Tomb Raider w historii znajdą przełożenie w rzeczywistości? Nie pozostaje nic, tylko uzbroić się w cierpliwość. Przypomnijmy że gra jest już w produkcji od początku 2022 roku i powstaje na silniku Unreal Engine 5.
Potwierdziły się ostatnio zasłyszane plotki odnośnie planów Square Enix. Wydawca za pomocą twittera ogłosił, że kolekcja odświeżonych gier Final Fantasy I-VI Pixel Remaster doczeka się premiery na nowych platformach – PlayStation 4 i Nintendo Switch. Zestaw który od jakiegoś czasu jest już dostępny na PC, wyceniony został na 75 euro, czyli około 350 zł. Premiera ma mieć miejsce wiosną 2023 roku.
Premiera Diablo IV zbliża się wielkimi krokami, toteż Blizzard przystąpił do zbierania pre-orderów, w tym również wydań kolekcjonerskich. Opublikowana zawartość zestawu Diablo IV Limited Collector’s Box wywołała niemałe poruszenie wśród fanów serii. Okazuje się że po raz kolejny najdroższy, kolekcjonerski zestaw – w tym przypadku wyceniony na 109 euro (około 510 zł) – nie będzie zawierał gry której dotyczy! Za wspomnianą cenę otrzymamy jedynie zestaw gadżetów związanych z najnowszą odsłoną Diablo.
Wśród zakupionych fantów znajdziemy między innymi materiałową mapę Sanktuarium, przypinkę Horadrima, kolekcjonerski artbook, okultystyczną podkładkę pod mysz, zaś formą figurki będzie elektryczna Świeca Stworzenia (Candle of Creation). Zawartość całego zestawu znajdziecie na poniższej grafice. Pomysłowi ludzie z Blizzarda nie muszą specjalnie zachęcać do kupna zestawu – chętni już się znaleźli, również z naszego kraju. Oby tak dalej – branżowe standardy nurkują coraz głębiej.
Granie w gry nie musi przybierać formy milusińskiego wylegiwania się przed telewizorem z padem w ręku. Niektórzy preferują bardziej urozmaiconą formę gamingu, o czym przy ogrywaniu najnowszej tanecznej produkcji Ubisoftu – Just Dance 2023, przekonał się Astarell. Jeśli nie mieliście jeszcze okazji przeczytać jego wrażeń – zapraszamy do recenzji.
A Plague Tale: Requiem to najnowsza propozycja francuskiego Asobo Studio, będąca sequelem świetnie przyjętej przygodowej gry akcji – A Plague Tale: Innocence z 2019 roku. Czy najnowsza historia Amicii oraz jej młodszego brata Hugo, to wiejąca nudą powtórka z rozrywki, czy może ciekawe rozwinięcie znanej koncepcji? Czy produkcja ta ma do zaoferowania coś wartościowego zarówno wielbicielom jak i sceptykom pierwszej odsłony? Na te i inne pytania w swojej najnowszej recenzji, stara się odpowiedzieć Persefona.
Jeśli tęsknicie za złotym czasem platformówek przełomu milenium, kiedy to wychodziły takie klasyki gatunku jak Crash, Spyro, Sonic czy Rayman – Chrno ma dla was świetną propozycję! F.I.S.T. Forged In Shadow Torch to zręcznościowa platformówka z elementami metroidvani, będąca dzieckiem chińskiego studia TiGames, w ramach inicjatywy PlayStation China Hero Project. Jeśli jesteście zainteresowani tym, jak wygląda przygoda zmechanizowanego królika – zapraszamy do recenzji gry.
Wydany w sierpniu tego roku reboot serii Saints Row, w zgodnej opinii graczy i branżowych ekspertów nie był hitem, a dla wielu zagorzałych fanów poprzednich odsłon okazał się wręcz profanacją. Nasz wybitny redaktor Tom (aka Tom19 Brown Donut) ryzykując trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, postanowił wystawić swą delikatną osóbkę na traumatyczne przeżycia związane z nieświeżymi pączkami i przetestować dla Was ten program. Tym razem obyło się bez biegania z dildosem po mieście. Obfite wrażenia Toma przeczytacie w świeżutkiej recenzji gry.
Dotarliśmy do końca naszego przedświątecznego odcinka magazynu Cross News. Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, życzę wszystkim czytelnikom aby w tym magicznym, świątecznym okresie odnaleźli dużo spokoju, domowego ciepła, zrozumienia oraz życzliwości. I oczywiście samych trafionych prezentów! Kolejna odsłona naszego magazynu będzie podsumowaniem kolejnych 10 dni, a zarazem zwieńczeniem kończącego się roku. Widzimy się 31 grudnia!
Wesołych świąt i do zobaczenia w sylwestrowym odcinku Cross News!