Cross News #16-29 lipiec 2023
Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!
Zapowiedziana przerwa wydawnicza naszego magazynu potrwała nieco dłużej niż zakładaliśmy, ale taki urok wakacji – nigdy nie wiemy, na jakie przygody natrafimy w trakcie podróżniczych fanaberii! Wracamy jednak pełni nowych sił i pasji, by dalej tworzyć dla Was podsumowania najważniejszych wydarzeń w branży gier. W trakcie tych kilku tygodni na łamach naszego portalu ukazało się kilka ciekawych publikacji, jak chociażby pierwsze wrażenia z gry Dino Trauma, recenzja Street Fightera 6, czy najnowsza odsłona graVITAcji, w której Grifter dzieli się swoimi odczuciami odnośnie gier Undertale i Limbo. Jeśli nie mieliście okazji – zachęcam gorąco do nadrobienia zaległości!
Mimo iż wakacje w pełni, pogoda za oknami nie rozpieszcza, greckie wyspy płoną, a sezon ogórkowy trwa w najlepsze, znalazło się w minionych tygodniach kilka informacji, o których warto wspomnieć. A jako że mamy przełom wakacyjnych miesięcy, rozpoczniemy dzisiejsze podsumowanie od zestawienia najważniejszych premier sierpnia. Zapraszam do lektury!
3 sierpnia 2023 – Baldur’s Gate 3
PC
Niezależnie od tego, czy jesteście fanami dzieł Larian Studios, z łezką w oku wspominacie czasy poprzednich odsłon serii Baldur’s Gate, czy po prostu lubicie drużynowe gry RPG – premiera Baldur’s Gate 3 jest jednym z najważniejszych wydarzeń tego roku! Akcja gry wystartuje sto lat po zakończeniu dodatku Tron Bhaala do gry Baldur’s Gate II: Cienie Amn i początkowo jej fabuła będzie orbitowała wokół inwazji Łupieżców Umysłu na tytułowe miasto – Wrota Baldura. Zapożyczenia z flagowej serii Larianów – Divinity: Original Sin są widoczne gołym okiem, dlatego co niektórzy prześmiewcy wciąż powtarzają, że tak naprawdę to zagramy w Original Sin 3. Nic bardziej mylnego! System walki w BG3 opierać się będzie na piątej edycji systemu Dungeons & Dragons, zaś jedną z największych zmian względem poprzedniczek, jest rezygnacja z modelu aktywnej pauzy, na rzecz typowej walki turowej.
Zgodnie z zapowiedziami twórców, trzecia odsłona ma być znacznie mniej liniowa od poprzednich, a jej scenariusz zawierał będzie aż dwa miliony słów. Gra była bardzo długo dostępna w formule Early Access, co przełożyło się na wiele zmian podpowiedzianych przez samych fanów. Szykuje się więc fantastyczna RPG-owa uczta! Premiera gry póki co jedynie na komputerach osobistych, jednak już niebawem – 6 września, tytuł ma zadebiutować na konsoli PlayStation 5. Pamiętajcie tylko, by przed wyruszeniem w drogę zebrać drużynę!
10 sierpnia 2023 – Atlas Fallen
Xbox Series X/S, PlayStation 5, PC
Najnowsza propozycja od niemieckiego studia Deck13 Interactive, znanego między innymi z dwóch odsłon The Surge czy serii przygodówek Ankh. W swojej najświeższej produkcji twórcy zapraszają nas do otwartego, pustynnego świata, w którym pokonując potężne bestie, kolekcjonować będziemy magiczne esencje zwiększające nasze zdolności bojowe. Mechanika walki opierać się będzie na wypełnianiu tzw. Momentum Gauge – niebieskiego paska, którego wypełnienie pozwoli nam użyć potężnego ataku specjalnego lub obszarowego. Zainteresowanych możliwościami jakie zaoferuje Atlas Fallen, odsyłamy do zwiastuna poświęconemu mechanikom walki.
15 sierpnia 2023 – Moving Out 2
PC, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, Nintendo Switch
Studio SMG ponownie zaprasza fanów kooperacyjnej rozgrywki do wspólnego pakowania ciężarówek! Pierwsza odsłona Szalonych Przeprowadzek z 2020 roku została bardzo ciepło przyjęta, zwłaszcza wśród entuzjastów rodzinnej zabawy na jednej kanapie. W Moving Out 2 ponownie wcielimy się w pracowników firmy przeprowadzkowej oraz zmierzymy się z wieloma zręcznościowymi wyzwaniami. W opracowaniu sequelu twórcom z SMG Studios pomagali ludzie z DevM Games, a owoc ich wspólnej pracy przetestujemy w połowie miesiąca na niemal wszystkich dostępnych aktualnie platformach.
22 sierpnia 2023 – Immortals of Aveum
Xbox Series X/S, PlayStation 5, PC
Pierwszoosobowa gra akcji w tematyce szeroko pojętego fantasy, będąca debiutem Ascendant Studios. Gra pozwoli nam wcielić się w potężnego czarodzieja i zamiast traktować przeciwników bronią palną, da do naszej dyspozycji pokaźny arsenał zaklęć ofensywnych. W grze poznamy historię krainy Aveum, a jako jeden z magów bitewnych Zakonu Nieśmiertelnych, staniemy do boju przeciwko hordom potworności, których jedynym celem jest zagłada świata. Fabuła może niezbyt oryginalna, ale dotychczas zaprezentowane fragmenty rozgrywki napawają optymizmem. Kampania fabularna ma wystarczyć na około 25 godzin i ma być głównie liniową i korytarzową zabawą.
24 sierpnia 2023 – Blasphemous II
PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
Kontynuacja świetnie przyjętego dwuwymiarowego soulslike’a z 2019 roku. Za grę ponownie odpowiada hiszpańskie studio The Game Kitchen. Sequel utrzymano w identycznej stylistyce tj. retro pixelartowej oprawie z fanatyczno-religijnym klimatem, ze sporym wkładem brutalności oraz wysokim poziomem trudności.
25 sierpnia 2023 – Armored Core VI: Fires of Rubicon
PlayStation 5, Xbox Series X/S, PlayStation 4, Xbox One, PC
Po latach eksploatowania soulslike’owej formuły, japońskie studio FromSoftware wraca do serii futurystycznych gier akcji Armored Core. Piąta odsłona wydana została w 2012 roku na konsolach siódmej generacji (PlayStation 3 i Xbox 360), więc od tego czasu minęła ponad dekada. Ponownie będziemy mieli do czynienia z grą akcji w perspektywie TPP, w której obejmiemy stery wysoce uzbrojonych mechów. Ognie Rubiconu opowiedzą o próbach pozyskania nowego rodzaju surowca na planecie Rubicon 3, którego ludzkość pragnie wykorzystać w celu dalszego rozwoju technologicznego. Niestety natura tej substancji jest znacznie bardziej agresywna niż podejrzewano, co prowadzi do katastrofy.
Marvel’s Spider-Man 2 – nowe materiały promocyjne
Insomniac Games przygotowuje się do premiery swojej najnowszej produkcji – drugiej odsłony serii Marvel’s Spider-Man. Przypomnijmy – premiera gry odbędzie się 20 października 2023 wyłącznie na konsoli PlayStation 5. I choć do premiery pozostało niemal trzy miesiące, twórcy już teraz podsycają atmosferę i zachęcają graczy do zainteresowania się tematem. Na łamach obszernego wpisu na blogu PlayStation, James Stevenson – community director ze studia Insomniac, wraz z wieloma innymi twórcami z ekipy odpowiedzialnej za tytuł, przybliżyli graczom zarys fabularny nowej odsłony oraz przekazali kilka szczegółów odnośnie procesu twórczego jednego z głównych antagonistów Spider-Mana 2 – Venoma.
Tworząc naszego Venoma inspirowaliśmy się komiksami, jednak interpretacji tej postaci było tak wiele, że ciekawie było wybrać co tak naprawdę pasuje do naszej gry. Wyzwaniem było znalezienie właściwej równowagi między płynnymi i stałymi formami symbiotu. Zbyt wodnisty sprawiał, że Venom wyglądał na słabego, a zbyt twardy może szybko zmienić go w potwora z mackami. Venom musi jednocześnie wyglądać potężnie, ale i półpłynnie.
Jacinda Chew – dyrektor artystyczna, Insomniac Games
Pojawienie się wpisu na blogu PlayStation związane było również z premierą najnowszego zwiastuna gry Marvel’s Spider-Man 2, opublikowanego na oficjalnym kanale YouTube marki PlayStation. Trailer prezentuje kilka znanych postaci, takich jak Peter Parker, Miles Morales czy Harry Osborn, a także głównych przeciwników pajęczej drużyny – Venoma oraz Kravena Łowcę. Oprócz tego Sony zaprezentowało edycję kolekcjonerską gry, a także limitowaną wersję konsoli PlayStation 5 oraz pada Dualsense, wykorzystujące motyw Spider-Mana. Niestety edycja ta nie będzie dostępna w oficjalnym, polskim sklepie PlayStation. Chętnych odsyłamy do składania pre-orderów w sieciowych sklepach dystrybucyjnych, np. w sklepie RTV Euro AGD, za skromną kwotę 3099 zł.
Lords of the Fallen na nowym materiale
Soulsmaniacy czekający na kolejne premiery w ramach swojego ulubionego gatunku, z pewnością mają w kalendarzu zapisaną datę premiery gry Lords of the Fallen, czyli rebootu polskiego soulslike’a z 2014 roku. 27 lipca na oficjalnym kanale YouTube wydawcy CI Games, ukazał się nowy materiał z najnowszej produkcji studia Hexworks. Film jest 18-minutową prezentacją rozgrywki, w której twórcy zaprezentowali w pełnej okazałości kilka lokacji, sposób przechodzenia pomiędzy światem żywych i umarłych, a także potyczkę z jednym z bossów. Omówiono również sposób implementacji i wykorzystania rozgrywki kooperacyjnej, do której możemy zaprosić zarówno znajomego, jak i losowego, nieznanego gracza.
W minionym tygodniu twórcy gry udostępnili również minimalne wymagania sprzętowe wersji na PC. Z informacji które zamieszczono na karcie gry w serwisie Steam wynika, że w nowych Lordsów będziemy mogli zagrać na minimalnych ustawieniach z kartą GTX 1060 lub Radeonem RX590, procesorem klasy i5 8400 lub Ryzenem 5 2600 oraz posiadając minimum 12 GB pamięci RAM. Rekomendowany sprzęt jest oczywiście znacznie nowszy i droższy – odpowiednio karta graficzna klasy RTX 2080, procesor i7 8700 lub Ryzen 5 3600 oraz 16 GB RAM. Studio Hexworks uspokoiło również posiadaczy konsol dziewiątej generacji – w Lord of the Fallen zagramy w 60 klatkach na sekundę na konsolach Xbox Series X/S oraz PlayStation 5. Premiera gry 13 października 2023!
Techland sprzedany!
Plotki o możliwości sprzedaży akcji jednego z dwóch największych deweloperów w naszym kraju – CD Projekt RED lub Techlandu, spotkać można było w sieci od kilku miesięcy. Ku zaskoczeniu wszystkich, finalizacji transakcji doczekała się druga z wspomnianych firm. Paweł Marchewka – założyciel i prezes Techlandu, na oficjalnej stronie studia opublikował wpis, w który ogłosił, że chiński Tencent został większościowym akcjonariuszem spółki Techland.
Połączenie sił z Tencent pozwoli nam wrzucić najwyższy bieg jeżeli chodzi o wdrażanie naszej wizji dotyczącej gier. Wybraliśmy sprzymierzeńca, który miał już okazję współpracować z kilkoma z najlepszych na świecie firm zajmujących się grami i który pomógł im osiągnąć nowe wyżyny – jednocześnie szanując ich metody działania.
Zachowamy pełną własność naszych tytułów, utrzymamy swobodę artystyczną i twórczą, a także wciąż będziemy działać w sposób, który wydaje nam się właściwy. Ja wciąż będę pełnić rolę dyrektora generalnego studia.
Jestem przeszczęśliwy, że robimy ten wielki krok w przyszłość – i że mogę się tym podzielić z Wami. Dziękuję Wam za towarzyszenie nam w tej drodze, za granie w nasze gry i bycie nieskończonym źródłem inspiracji i pozytywnej energii, które nakręcają nas do dalszego działania. Najlepsze wspomnienia są jeszcze przed nami!
Paweł Marchewka – CEO Techlandu
Według zapowiedzi twórców z Wrocławia, Techland ma mieć zagwarantowaną wolność i autonomię w kwestii tworzenia kolejnych produkcji, zaś sam fakt przejęcie akcji przez chińską spółkę, nie zmieni wiele w kwestii zarządzania firmą. Sam Marchewka ma również pozostać na stanowisku prezesa przedsiębiorstwa.
Koniec usługi Xbox Live Gold
Zgodnie z zapowiedzianymi przez Microsoft w połowie miesiąca zmianami, wielkimi krokami nadchodzi koniec usługi znanej jako Xbox Live Gold. Według informacji zamieszczonej na oficjalnej stronie marki Xbox, usługa cieszyła się coraz mniejszym zainteresowaniem, toteż włodarze postanowili z niej zrezygnować i przemianować ją w coś nowego. To wersja oficjalna. Nieoficjalnie zaś mówi się o najzwyklejszym w świecie ukróceniu mechaniki, polegającej na wykorzystywaniu kodów Xbox Live Gold do tego, aby zapewniać sobie z góry kilkuletni dostęp do usługi Xbox Game Pass Ultimate, za o wiele mniejsze pieniądze.
Oficjalnie zatem sierpień 2023 będzie ostatnim miesiącem, w którym gracze dostaną możliwość dodania gier za pośrednictwem Xbox Live Gold. W to miejsce już 14 września wskoczy nowa propozycja Microsoftu – usługa Xbox Game Pass Core, która za cenę 10 dolarów miesięcznie, zaoferować ma kolekcję około 25 tytułów. Abonament ma być więc tańszym i znacznie skromniejszym odpowiednikiem usługi Xbox Game Pass. Czy znajdzie wielu entuzjastów? Sceptyków nie brakuje, zaś wielu z nich wyraźnie zwraca uwagę, że to dopiero początek daleko idących zmian, z podwyższeniem cen za podstawowe abonamenty Game Pass na czele. Jak będzie – czas pokaże.
Ostatnimi dwoma tytułami, które w terminie 1-31 sierpnia będzie można dodać do swojej cyfrowej kolekcji za pośrednictwem Xbox Live Gold, będą gry Blue Fire oraz Inertial Drift. Pierwsza z nich to przygodowa gra akcji z perspektywy TPP, wydana w 2021 roku przez Robi Studios, w której przemierzając Królestwo Penumbra mierzymy się z wieloma zagadkami środowiskowymi oraz bossami. Gra posiada bardzo oryginalną oprawę graficzną, zaś pod kątem rozgrywki posiada w sobie cechy platformówek, metroidvani, a nawet gier typu soulslike. Drugi tytuł to samochodowa gra z 2020 roku, w której jak sama nazwa sugeruje – chodzi o efektowne driftowanie. Gra oferuje 16 samochodów i 20 tras, na których bierzemy udział w pojedynkach jeden na jednego zarówno w kampanii dla pojedynczego gracza, jak również w rozgrywkach sieciowych.
Pierwszy sezon = pierwsze rozczarowanie – Diablo IV
Premiera najnowszej odsłony serii Diablo była dla Blizzarda wyczekiwanym sukcesem, którego wydawca po takich kompromitacjach jak Overwatch 2 czy Warcraft III: Reforged bardzo potrzebował. Gra zebrała ogrom bardzo wysokich ocen bazujących na premierowej wersji gry. Pomyliłby się jednak ten, kto uznałby premierę czwartego diabełka za dobry omen i kierunek ku lepszemu. Wystarczyło poczekać do startu pierwszego sezonu, by cała mikrotranzakcyjna otoczka na miarę Immortala wyszła na wierzch i zagrała pierwsze skrzypce. Gracze oburzeni i rozczarowani, czyli wracamy do standardowej retoryki najnowszych dzieł Activision-Blizzard.
Przypomnijmy jednak kilka konkretów. Zgodnie z zapowiedziami przedpremierowymi, półtora miesiąca po debiucie Diablo IV, do gry dodana została łatka wprowadzająca pierwszy sezon rozgrywkowy o nazwie Season of the Malignant. Patch wprowadzający zmiany został od samego początku fatalnie przyjęty przez społeczność fanów, a pozytywnych opinii na temat aktualizacji 1.1.0 ze święcą było szukać w internetowych czeluściach. Blizzard potężnie znerfił wiele wykorzystywanych mechanik, takich jak odsłonięcie (o 40%) czy redukcja czasu odnowienia (o 30%), zmniejszył ilość złota otrzymywanego z podziemi, a także ukrócił zdobywanie większych ilości punktów doświadczenia podczas gry z innymi graczami. Efektem burzy była w pośpiechu organizowana transmisja na żywo, w której twórcy Joe Shely i Joe Piepiora tłumaczyli się ze zmian i odpowiadali na falę krytyki. Jednocześnie do gry zapowiedziano kolejną aktualizację, tym razem poprawiającą wiele innych aspektów gry. Łatka 1.1.1 ma wejść w życie w sierpniu.
Pierwszy sezon w Diablo IV to także problemy innego kalibru. Szybko okazało się, że nowy Karnet Bojowy ma totalnie zepsutą ekonomię, a wypełnienie go w całości gwarantuje śmieszną wręcz wartość platyny (waluty premium), która nie wystarcza nawet na najtańsze przedmioty ze sklepu. Całość fatalnego wrażenia dopełniła mechanika agresywnego zachęcania do zakupu przepustki premium, która jest najbardziej wyeksponowanym elementem interfejsu, zaś sam kursor jest domyślnie ustawiony na zakup tegoż pakietu. Na domiar złego, wersję premium wielu graczy aktywowało przez przypadek, gdyż według relacji graczy, nie pojawiało się żadne dodatkowe okno proszące o potwierdzenie chęci zakupu. Blizzard już podobno ogarnął temat mikro-aktualizacją, ale ogromny niesmak pozostał. Czym jeszcze zaskoczą nas twórcy przy okazji pierwszego sezonu Diablo IV? Oby tylko nie mieli ambicji do przekraczania własnych, wysoko zawieszonych poprzeczek absurdu.
Ogłoszenia
Na koniec kilka ogłoszeń parafialnych dotyczących portalu Cross-Play. Po pierwsze, dzięki jednemu z naszych redaktorów – Przemkowi, znanemu również pod pseudonimem May_Day, do życia wrócił nasz redakcyjny kanał YouTube, który pojawił się również na naszej głównej stronie bezpośrednio pod najnowszymi tekstami. Ostatnimi czasy pojawiły się na nim aż trzy nowe publikacje – ogólna wideoralacja z CD-Action EXPO 2023, wywiady z pracownikami magazynu CD-Action, a także kompilacja wywiadów z twórcami takich gier jak The Riese Project, House Flipper 2 czy Boti: Byteland Overclocked. Kolejne materiały już w postprodukcji! Zachęcamy do odwiedzin oraz subskrypcji kanału.
Kolejnym ważnym wydarzeniem na łamach naszego portalu, było przywrócenie systemu komentarzy w oparciu o platformę Disqus, który istniał na stronie Cross-Play przed wersją 3.0. Od teraz nie musicie zakładać u nas konta, aby skomentować wybrany artykuł! Wystarczy, że wpiszecie swój nick, adres e-mail oraz treść komentarza. Zachęcamy tym samym okazjonalnych bywalców naszej strony, do pozostawienia po sobie jakiegoś śladu w komentarzach, a także częstszych wizyt na naszym portalu! Przy okazji zmiany modelu komentowania, usunęliśmy również gwiazdkowy sposób oceniania tekstów, który ku naszemu rozczarowaniu służył jedynie do tzw. „trollingu”, co nikomu do szczęścia potrzebne nie było.
Pamiętajcie, że przed nami jeszcze jeden miesiąc wakacji. Bądźcie rozsądni i ostrożni w swoich urlopowych poczynaniach, gdyż niejeden manat przypłacił życiem nieroztropne przeforsowanie w upalne dni.
To wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia w kolejnym Cross News!