Cross News

Cross News #11-17 lutego 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!

W dzisiejszym podsumowaniu tygodnia zmierzymy się z garścią plotek i mitów odnośnie do ekskluzywności tytułów z Xboksa, omówimy kolejną galę branżowych nagród, a także spojrzymy na najchętniej ogrywane dema w ramach platformy Steam. Nim jednak do tego przejdziemy, jest mi niezmiernie miło ogłosić, że po bardzo udanym debiucie kolegi Hagena w roli newsmana, dział newsów naszego portalu zyskał na stałe nowego redaktora. Osobiście bardzo cieszę się z faktu, że będziemy ciągnąć ten projekt we dwóch, choć już niedługo, z powodu zadziałania siły wyższej, kolega będzie musiał poradzić sobie przez jakiś czas samodzielnie. Nie przedłużając, zapraszam do lektury!

Cross News - MicrosoftPodcast Xboksa wyjaśnia niewiele

W ciągu ostatnich dwóch tygodni branża gier zmierzyła się z prawdziwą powodzią. Zalana przebraną rzeką plotek, sugerujących ostateczny upadek marki Xbox, triumf Sony w wojnie konsolowej, a nawet udostępnienie usługi Game Pass na konsolach PlayStation, zmusiła włodarzy od spraw wizerunkowych Xboksa do pośpiesznego zorganizowania eventu tyczącego się owych zmian. Tak też się stało i w czwartkowy wieczór zobaczyć mogliśmy ponad 20-minutowy podcast, w którym znane od lat osobistości z obozu marki Xbox – Phil Spencer, Matt Booty i Sarah Bond, omówili nadchodzącą rewolucję, potwierdzając przy tym kilka szczegółów.

Phil Spancer już na wstępie zaznaczył, że nie ma mowy o żadnych systemowych i daleko idących zmianach w strukturze dystrybucyjnej tytułów first party. Wewnątrz Microsoftu podjęto natomiast decyzję o wydaniu czterech tytułów na sprzęty inne niż konsole Xbox i komputery osobiste. Podpytany przez prowadzącą, czy być może chodzi o Starfielda lub nadchodzącego Indianę Jonesa – zaprzeczył. Spencer nie zdradził o jakie konkretnie gry chodzi, zasłaniając się przygotowywaniem przez poszczególne studia specjalnych zapowiedzi, jednak podpowiedział, że chodzi o tytuły które są już z nami od lat i otoczone są pokaźnymi grupkami wiernych fanów. Celem tego zabiegu jest znaczne poszerzenie zasięgu wybranych tytułów wśród graczy oraz większy przychód ze sprzedaży dla ich twórców. W kuluarach, wśród plotkujących graczy klaruje się dosyć popularna czwórka głównych kandydatów – Hi-Fi Rush, Grounded, Pentiment oraz Sea of Thieves. Nie pozostaje nic innego, jak czekać na obiecane zapowiedzi i weryfikować plotki.

Ważniejszą kwestią wydaje się zapowiedź etapowego udostępnienia tytułów Activision Blizzard King w usłudze Xbox Game Pass, co zapoczątkowane zostanie grą Diablo IV. Premiera w abonamencie Microsoftu odbędzie się 28 marca 2024. Jak można się było spodziewać, sporo czasu poświęcono w nagraniu również na wychwalaniu własnego ekosystemu, technologii chmury zapewniającej dzielenie gier oraz postępów pomiędzy różnymi urządzeniami, a także możliwości jakie otrzymują deweloperzy nawiązujący współpracę z Microsoftem. Nic tylko czym prędzej biec do sklepu po własnego X-a lub S-kę. Cały występ kierownictwa Xboksa zobaczyć możecie na poniższym materiale wideo.


D.I.C.E. Awards 2024

15 lutego w luksusowym i nowoczesnym ośrodku Aria Resort & Casino w Las Vegas, odbyła się dwudziesta siódma edycja corocznej gali rozdania nagród D.I.C.E. Awards. Jak co roku organizatorem była amerykańska Akademia Sztuk i Nauk Interaktywnych, przy współudziale głównego partnera medialnego – serwisu IGN. Głównymi prowadzącymi imprezy byli Greg Miller z Kinda Funny oraz Stella Chung z IGN. Nagrody za najlepsze dokonania 2023 roku rozdano w 23 kategoriach.

Spoglądając na listę nominowanych i zwycięzców nie sposób nie odnieść wrażenia, że Akademia chciała za wszelką cenę zrekompensować studiu Insomiac Games rozczarowanie, jakie spotkało ich przy okazji The Game Awards, z której to gali wracali z pustymi rękami. Marvel’s Spider-Man 2 otrzymał najwięcej, bo aż dziewięć nominacji, a zwycięstwo odniósł w aż sześciu kategoriach. Człowiek Pająk triumfował jako najlepsze osiągnięcie w zakresie animacji, projektu udźwiękowienia, najlepszej ścieżki dźwiękowej, dopracowania technicznego, najlepszej postaci, a także wybrany został najlepszą grą akcji minionego roku. O jedną nagrodę mniej zdobył zeszłoroczny hegemon wszelkich zestawień – Baldur’s Gate 3, który wygrał najważniejszą kategorię “Game of the Year“, a także wyróżniony został za najlepszą reżyserię, projekt gry, najciekawszą opowieść oraz jako najlepsza gra RPG. Znacznie gorszy wynik zanotowało tym razem fińskie studio Remedy Entertainment. Alan Wake 2 wygrał jedynie w kategorii najlepszego kierunku artystycznego (ang. Art Design).

Najlepszą grą familijną 2023 roku zostało Super Mario Bros. Wonder, najlepszą grą wyścigową Forza Motorsport, najlepszą bijatyką Street Fighter 6, najlepszą strategią Dune: Spice Wars, najlepszą grą sportową MLB The Show 23, a najlepszą grą przygodową The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Za najlepszy tytuł służący do rozgrywek online wybrano Diablo IV, a nagroda najlepszej gry niezależnej ponownie powędrowała na konto Cocoon. Komplet wyników wraz z listą nominowanych we wszystkich kategoriach, znajdziecie na oficjalnej stronie wydarzenia, zaś całą galę można zobaczyć na oficjalnym kanale YouTube serwisu IGN (wideo poniżej).

ARVE Error: src mismatch
provider:    youtube
url: https://www.youtube.com/watch?v=KbvbQo3BZlE&t=3078s

src: https://www.youtube-nocookie.com/embed/KbvbQo3BZlE?start=3078&feature=oembed
src mod: https://www.youtube-nocookie.com/embed/KbvbQo3BZlE?start=3078
src gen: https://www.youtube-nocookie.com/embed/KbvbQo3BZlE


Disco Elysium jednak bez DLC

Niedobre wieści napłynęły ze studia ZA/UM, twórców gry Disco Elysium z 2019 roku. Międzynarodowy deweloper wywodzący się z Estonii dołączył do szerokiego grona firm, redukujących zatrudnienie oraz anulujących część swoich projektów. Jednym z nich jest projekt o kodowej nazwie X7, który według informacji byłych pracowników studia, był obszernym dodatkiem do Disco Elysium. Związane jest to w dużej mierze ze zwolnieniem całego zespołu scenarzystów pracujących nad rozszerzeniem. Wśród nich są między innymi scenarzyści Argo Tuulik oraz Dora Klindžić, którzy w minionym tygodniu zabrali głos w tej sprawie. Jak zgodnie przyznają „Ostatnie dwa miesiące projektu X7 były pełne kryzysów, konfliktów i crunchu”.

Poza scenarzystami pracę stracić mają również specjaliści od grafiki 3D i 2D, ludzie odpowiedzialni za animacje oraz część załogi z działu IT. Łącznie firmę opuścić ma 24 pracowników, co stanowi jedną czwartą zespołu.


No Rest for the Wicked – opóźnienie i nowy zwiastun

Serwis IGN opublikował w minionym tygodniu pierwszą prezentację rozgrywki z gry No Rest for the Wicked. Jest to najnowszy projekt Moon Studios, które powinno być każdemu znane z pięknych platformowych metrodvanii Ori and the Blind Forest oraz jego sequela. Ich najnowsza gra będzie koncepcyjnym i gatunkowym odejściem od dotychczasowej formuły, co było zapowiadane już kilka tygodni temu, a czego opublikowany fragment jest najlepszym dowodem. Nowy tytuł Austriaków będzie izometryczną gra Action-RPG, w której system walki bardzo mocno wzorowany będzie na popularnej ostatnimi laty formule soulslike. Zaprezentowany fragment gry prezentuje krótki pogląd na eksplorację mapy, menu ekwipunku, mechanikę craftingu oraz system walki. Ten ostatni zaprezentowano na przykładzie walki z bossem. Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne, czekamy więc na ogłoszenie oficjalnej daty premiery.

W temacie omawianej gry wypowiedział się również jej wydawca – Take-Two Interactive, który opublikował informację o opóźnieniu premiery wczesnego dostępu. Early access gry miał zostać udostępniony w pierwszym kwartale 2024 roku, jednak ze względu na nieakceptowalny póki co stan techniczny gry, premiera ta została przełożona na drugi kwartał 2024 roku. Docelowo gra ma ukazać się na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox Series X/S i PlayStation 5.


Wyniki sprzedaży Alana Wake’a 2, Tekkena 8, Spider-Mana 2

Wysyp sprzedażowych rekordów rozpoczynamy od rewelacyjnego Alana Wake’a 2, który według opublikowanych przez studio Remedy danych, został najlepiej sprzedającą się grą studia. W ciągu 4 miesięcy od premiery sprzedano ponad 1,3 miliona kopii gry, co znacznie przekracza wynik z analogicznego okresu poprzedniej gry studia – Control z 2019 roku. Biorąc pod uwagę fakt, że studio nie spoczęło na laurach i w pocie czoła opracowuje dwa fabularne rozszerzenia, śrubowanie kolejnych rekordów wydaje się kwestią czasu. CEO studia Tero Virtala zdradził również, że ogromny sukces Alana Wake’a 2 bardzo pozytywnie wpłynął na pozostałe projekty Remedy – Control 2, Condor oraz odświeżenia dwóch pierwszych odsłon serii Max Payne.

Podobny komunikat otrzymaliśmy w minionym tygodniu od Bandai Namco. Japoński wydawca pochwalił się przekroczeniem 2 milionów sprzedanych egzemplarzy gry Tekken 8 w raptem 3 tygodnie od premiery. Tym samym najnowsza odsłona kultowej serii sprzedaje się znacznie lepiej od jej poprzednika z cyferką siedem w tytule, która wartość 2 milionów osiągnęła dopiero po dwóch miesiącach od premiery. Jeszcze lepszym wynikiem może pochwalić się najnowszy hit studia Insomniac Games – Marvel’s Spider-Man 2. Od dnia premiery, czyli 20 października 2023, do 4 lutego 2024 sprzedano już 10 milionów kopii gry, co stanowi jeden z największych sukcesów Sony ostatnich lat. Według najnowszych danych Sony z 14 lutego, jedynie God of War Ragnarok zaliczył lepszą sprzedaż w analogicznym przedziale czasowym. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!


Valve podsumowuje Festiwal Steam Next 2024

Kończymy dzisiejsze zestawienie podsumowaniem pierwszego w tym roku wydarzenia z cyklu Steam Next Fest 2024, które odbyło się w dniach 5-12 lutego. W trakcie trwania eventu na platformie Steam mogliśmy przetestować setki wersji demonstracyjnych powstających gier, z których duża cześć ciągle jest dostępna do pobrania. Trzema najbardziej popularnymi grami testowanymi w ramach tego wydarzenia, były kolejno Dungeonborne – pierwszoosobowy dungeon crawler w konwencji PvPvE, Stormgate – RTS tworzy przez byłych pracowników Blizzarda w ramach Frost Giant Studios, oraz Pacific Drive – survivalowa gra FPP, w której duży nacisk położono na eksplorację mapy zza kierownicy samochodu.

Na oficjalnej stronie podsumowania Festiwalu Steam Next znajdziecie listę aż pięćdziesięciu najpopularniejszych dem ogrywanych w ramach eventu. Kto wie, być może czają się tam prawdziwe perełki, które w kolejnych latach wyrosną na popularne hity. Zachęcam do przeglądu i próbowania!

To wszystko w dzisiejszym podsumowaniu, do zobaczenia za tydzień!

One thought on “Cross News #11-17 lutego 2024

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *