Cross News: gamescom 2022

Witajcie w specjalnym odcinku magazynu Cross News poświęconemu targom gamescom!

Trwające targi gamescom 2022 obdarowały nas tyloma ciekawymi zapowiedziami i wartymi odnotowania datami premier, że opisanie tego wszystkiego zajęłoby calutki odcinek naszego cotygodniowego cyklu Cross News. Podjąłem więc decyzję o stworzeniu osobnego artykułu, dedykowanemu jedynie temu wydarzeniu. Dzisiaj omówimy sobie najciekawsze nowości jakie zostały zaprezentowane w Kolonii, natomiast w poniedziałek na portalu pojawi się tradycyjny Cross News, poruszający pozostałe branżowe kwestie. A jest o czym wspominać, więc już teraz zapraszam!

gamescom

Gamescom Opening Night Live z przytupem otworzył w nocy z wtorku na środę coroczne targi gamescom w niemieckiej Kolonii. Braku większych fajerwerków (na miarę ostatniej zapowiedzi Alone in the Dark) mogliśmy się spodziewać, jednak garść świeżych trailerów oraz kilka całkowicie nowych zapowiedzi sprawiły, że ceremonia otwarcia stała na przyzwoitym poziomie. Prowadzący galę Geoff Keighley rozpoczął od zaprezentowania całkowicie nowego IP o nazwie Everywhere.

Ekipa odpowiedzialna za projekt pod przewodnictwem producenta Leslie Benziesa, znana jest z prac nad największymi klasykami Rockstara, w tym Grand Theft Auto III, IV oraz V. Ujawniony trailer niestety nie zdradza żadnych większych szczegółów. Wiadomo jedynie że gra wyjdzie na konsolach obecnej generacji – PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC.

The Callisto Protocol to świetnie zapowiadający się horror sci-fi w klimacie serii Dead Space. O debiutanckiej grze amerykańskiego studia Striking Distance Studios informowaliśmy w czerwcu, gdy twórcy ujawnili datę premiery – 2 grudnia 2022. Na evencie rozpoczynającym tegoroczny gamescom, mogliśmy zobaczyć najnowszy zwiastun gry, w którym zaprezentowano fragmenty rozgrywki. Pokazano m.in. skradanie się do przeciwników, strzelanie oraz wykorzystanie elementów otoczenia. Premiera na konsolach obu generacji (PlayStation 4 i 5, Xbox One oraz Series X/S) oraz na komputerach osobistych.




O tym że uniwersum Kroniki Diuny autorstwa Franka Herberta dostanie dedykowaną grę MMO, wiemy już od dłuższego czasu. Pierwszy raz jednak została zaprezentowana oficjalna nazwa gry – Dune Awakening oraz pierwszy zwiastun. Film CGI w której jedna z maszyn zostaje pożarta na oczach bohatera, nie zdradza zbyt wielu szczegółów. Data premiery nie jest znana. Wiadomo jedynie że gra wyjdzie na PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC.

Tortuga A Pirate’s Tale to piracka gra taktyczna przygotowywana przez niemieckie Gaming Minds Studios. Produkcja oferowała będzie dostęp do osiemnastu rodzajów statków, możliwość rozbudowy floty poprzez rekrutację kolejnych kapitanów, rozwój posiadanych już okrętów oraz całą masę bitew morskich, toczonych w systemie turowym. Pierwszy zwiastun pokazuje fragment potyczki oraz menu zarządzania statkami. Choć wizualnie prezentuje się bardzo przeciętnie, dla fanów pirackich klimatów gra może być miłą odskocznią od Sea of Thieves czy szykowanego na listopad Skull and Bones. Premiera w pierwszym kwartale 2023 roku na konsolach Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 4, PlayStation 5 oraz na komputerach osobistych (wyłącznie w serwisie Epic Games Store).

Zgodnie z zapowiedziami na targach gamescom doczekaliśmy się kolejnych materiałów z gry Hogwarts Legacy, której premiera została ostatnio przesunięta na luty przyszłego roku. Avalanche Software przygotował nowy trailer, w którym zaprezentowano jeden z wątków fabularnych. Motyw dotyczyć będzie zgłębiania przez studentów Hogwartu tajników czarnej magii. Jak można się domyśleć, wyniknie z tego masa kłopotów, jak na przykład zaprezentowane na trailerze powstanie armii nieumarłych.

W drugim udostępnionym materiale, community manager Avalanche Chandler Wood zaprezentował edycję kolekcjonerską gry Hogwarts Legacy. W ramach zestawu znajdziemy steelbooka z pełną wersją gry (w wersji Deluxe Edition), kolekcjonerską różdżkę oraz mapę gry wykonaną w formie starej, magicznej księgi. Po dostarczeniu odrobiny elektryczności do księgi, w połączeniu z różdżką będziemy świadkami odrobiny magii. Cena póki co nie jest znana, ale krążące po sieci plotki mówią o astronomicznej kwocie 300$ (ponad 1400 zł). Cyfrowe wydania gier są już dostępne w przedsprzedaży.




Techland swój najnowszy dodatek do Dying Light 2 o tytule Bloody Ties zapowiedział jeszcze przed gamescomem w postaci teasera. Tym razem mogliśmy zobaczyć pełnoprawny zwiastun. Zaprezentowany film nie zdradza niestety żadnych szczegółów fabularnych, a bardziej przypomina tryb areny w której musimy pokonywać kolejnych wrogów w drodze po nagrody. Tymon Smektała – główny projektant gry, zdradził w wywiadzie dla IGN że dodatek ma być mieszanką zarówno walk arenowych, jak i wątków fabularnych. Czy warto było czekać, przekonamy się już niebawem. Premiera 23 października na wszystkich platformach, na których Dying Light 2 wyszedł.

Lies of P to świetnie zapowiadająca się gra akcji typu soulslike, która zapowiedziana została w maju zeszłego roku. Z okazji targów gamescom udostępniony został 12 minutowy fragment rozgrywki, który pokazuje grę w pełnej okazałości. Na pierwszy rzut oka widać bardzo mocną inspirację dziełami FromSoftware, zarówno w zakresie systemu walki jak i gotyckiego klimatu mocno nawiązującego do Bloodborne’a. Pokaźna eksploracja jednej z pierwszych lokacji w grze kończy się walką z bossem o nazwie Mad Clown Prototype.

Koncepcyjnie gra wygląda świetnie i fani gatunku choć częściowo będą mogli wypełnić pustkę po tegorocznym Elden Ringu. Fabularnie gra ma być bardzo oryginalną wariacją słynnej opowieści o Pinokiu, w której jako mechaniczny, sztucznie przywołany do życia twór, próbujemy odnaleźć swego stwórcę. Wydawca Neowiz Games potwierdził premierę w 2023 roku na konsolach PlayStation 5, Xbox Series X/S, komputerach osobistych oraz w usłudze Xbox Game Pass.




Pozostając przy grach typu soulslike, polski deweloper CI Games zapowiedział na gamescomie wielki powrót rodzimego przedstawiciela tego gatunku, marki Lords of The Fallen. Pierwsza część która ukazała się w 2014 roku na konsolach ósmej generacji oraz PC, zebrała dosyć przeciętne oceny. Tego samego roku został również zapowiedziany sequel, który pierwotnie miał wyjść w 2017 roku. Po ogromnych perturbacjach z projektem oraz przerzucaniu prac nad grą między kolejnymi studiami, CI Games zdecydowało że za finalny produkt odpowiedzialne będzie założone w 2020 roku Hexworks Studio. Zaprezentowany zwiastun CGI jest efektowny, jednak nie zdradza zbyt wielu szczegółów odnośnie gry. The Lords of The Fallen ma trafić w 2023 roku na konsole PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC.

Podczas prezentacji Future Games Show zademonstrowano kolejną, świetnie zapowiadającą się polską produkcję. Phantom Hellcat to gra action-RPG łącząca dwuwymiarowe sekwencje zręcznościowe z pełnymi dynamiki walkami na trójwymiarowych arenach. W grze wcielimy się w Jolene, która omyłkowo uwalnia złe moce zamknięte w zakurzonych, teatralnych rekwizytach. Rozwiązania gameplayowe pokazane w trailerze mocno nawiązują do takich klasyków jak seria Devil May Cry czy Nier: Automata. Można więc powiedzieć, że twórcy czerpią od najlepszych. Za grę odpowiada wewnętrzny zespół firmy All in! Games, krakowskie studio Ironbird Creations.

Sonic Frontiers to najnowsza odsłona kultowej serii od SEGI, która ma zadebiutować 8 listopada tego roku na konsolach Sony (PS4 i PS5), Microsoftu (Xbox One, Series X/S), Nintendo Switch oraz na komputerach osobistych. Na pokazie Opening Night Live mogliśmy zobaczyć najnowszy zwiastun gry, który poza krótkimi fragmentami rozgrywki, zdradza również tło fabularne. W czerwcu spekulowano o przesunięciu daty premiery, pod wpływem masowej krytyki udostępnionych wówczas materiałów. Część graczy narzekała na słabą jakość nadchodzącego produktu. Twórcy pozostali jednak nie ugięci i już niedługo sami będziemy mogli się przekonać, czy nowa odsłona Sonica spełnia pokładane w niej nadzieje.




Na zapowiedziane w zeszłym roku Star Wars: Eclipse od studia Quantic Dream przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, toteż francuski producent podjął się wydawania w tym czasie skromniejszych gier od niezależnych studiów. Jednym z takich przykładów jest zaprezentowana na gamescomie gra The Under Waves od Parallel Studio. Tytuł będzie przygodową grą fabularną, w której mocny nacisk położony będzie na podwodną eksplorację Morza Północnego, będącą odzwierciedleniem samotności i żałoby głównego bohatera. Gra ukaże się w 2023 roku na konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S oraz na komputerach osobistych w ramach platform Steam i Epic Games Store.

Goat Simulator 3 zadebiutuje 17 listopada tego roku na platformach PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Na Opening Night Live mogliśmy zobaczyć najnowszy zwiastun. Gra wydaje się bardziej rozbudowana od pierwszej części (swoją drogą jeśli ktoś się zastanawia – drugiej części nie było, to celowy zabieg twórców) i zaoferuje mnóstwo atrakcji w postaci zadań i ciekawych mini-gier. Propozycji Coffee Stain Studios nie sposób traktować poważnie i o to właśnie twórcom chodziło. Szykuje się świetna zabawa dla fanów tego typu formatu.

Potwierdziły się przecieki jakich dopuścił się ostatnio Amazon – Dead Island 2 powstaje! W krwistym i klimatycznym trailerze który dostał swój czas antenowy na gamescomie, nie zobaczyliśmy niestety żadnego fragmentu rozgrywki. Zamiast tego materiał video idealnie oddaje klimat opanowanej przez zombie wyspy oraz zapowiada wesołą zabawę kataną. Premiera 3 lutego 2023 na konsolach Sony (PlayStation 4 i 5), Microsoftu (Xbox One, Xbox Series X/S) oraz na platformie Epic Games Store.




Planet of Lana to piękna, ręcznie rysowana przygodówka 2d, która na targach gamescom została zaprezentowana w 18-minutowym materiale. Film przedstawia sam początek rozgrywki, w której sterując chłopcem oraz wydając rozkazy swojemu zwierzęcemu pomocnikowi, pokonujemy sekcje platformowe z wykorzystaniem elementów otoczenia. Gra pełna będzie zagadek środowiskowych oraz omijania niebezpiecznych mechów. Premiera w 2023 roku jedynie na konsolach Microsoftu (Xbox One i Series X/S) oraz PC.

Wo Long: Fallen Dynasty to najnowsza propozycja od studia Team Ninja, znanego głównie z ciepło przyjętej serii NiOh. Ich nowa gra została zapowiedziana po raz pierwszy w czerwcu, przy okazji eventu Xbox & Bethesda Games Showcase, jednak dopiero w Kolonii mogliśmy zobaczyć zwiastun prezentujący rozgrywkę. Materiał pokazuje fragmenty pojedynków oraz wykorzystanie wielu różnorodnych mechanik do walki z przeciwnikami. Ogromna dynamika, szybkie tempo walk i epickość to znaki rozpoznawcze twórców i w zaprezentowanym materiale wszystko to znajdziemy. Gra zaplanowana jest na początek 2023 roku. Premiera na konsolach PlayStation 5, Xbox Series X/S, PlayStation 4, Xbox One, komputerach osobistych oraz w usłudze Xbox Game Pass. Więcej materiałów wraz z możliwością osobistego wypróbowania gry, pojawi się na wrześniowym Tokyo Game Show 2022.




Na zakończenie słów parę o nietypowym wystąpieniu Hideo Kojimy na evencie Opening Night Live. Znany japoński deweloper nie pojawił się na targach osobiście, nagrał natomiast trzyminutowy film w który zapowiedział… podcast! 8 września na platformie Spotify rusza program jego autorstwa, który ma być realizowany zarówno po japońsku, jak i angielsku. Póki co nie znamy szczegółów przedsięwzięcia i nie wiemy jaka tematyka i w jakiej formie, będzie poruszana w ramach podcastu. Nie dziwi fakt, że dla sporej ilości fanów Hideo, wystąpienie okazało się wielkim rozczarowaniem. Cóż, może następnym razem!

Tak jak to zaanonsował wstęp, już w poniedziałek ukaże się tradycyjne wydanie podsumowania tygodnia. Omówię w nim co ciekawego wydarzyło się poza targami gamescom 2022, choć i o nie delikatnie zahaczymy. Dajcie znać w komentarzach co myślicie o takim formacie oraz czy kolejne duże eventy, również chcielibyście mieć podsumowane w ten sposób.

Dziękuję serdecznie za uwagę i do następnego!

2 thoughts on “Cross News: gamescom 2022

  1. Goat Simulator 3 zadebiutuje 17 listopada tego roku na platformach PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Gra wydaje się bardziej rozbudowana od pierwszej części (swoją drogą jeśli ktoś się zastanawia – drugiej części nie było, to celowy zabieg twórców)

    Ładny trolling z tym, że przeskoczyli na trójkę 😀 Ciekawe, jak to wyglądało wewnątrz studia „panowie Wiedźmin 3 to był kasowy sukces, dlatego musimy zacząć od trzeciej części z grubej rury, drugą odpuszczamy”.

  2. A to był w tym roku Gamescom? XD
    Nawet nie wiedziałem, pewnie i tak nic nie pokazali, bo jak zawsze to zależy od twórców i wydawców, a z tego co się orientuję obecnie czas zrobienia dobrej gry AAA to od kilku lat do dekady, plus recesja na giełdach, inflacja się nie zatrzymuje, USA tylko drukuje hajs, a większość nowych gier to tylko powielanie znanych schematów, bo “nie opłaci się ryzykować”.

    Przeszła mi zajawka na ślinienie się na bullshoty, trailery itd. Nie jestem z tych co mówią, że kiedyś było lepiej, bo nie było. Ale jedno jest pewne, gry na 100% były lepsze i grafika nie była najważniejsza. Dziś najważniejsza jest przystępność, akcjonariusze i cenzurowanie gier nawet celowo kierowanych dla dorosłego gracza, żeby wyciągnąć więcej kasy. Ludzie nie są wiarygodni, nie można ufać mediom, ani dziennikarzom, wszędzie PR, a radość z gry i zajawka na 2 miejscu.

    Nie wiem jak wy, ale nie o taką pasję walczyłem i nie biorę udziału w wyścigu szczurów, nakręcaniu obłudnego PR-u. Jak gry będą wychodzić to wtedy pomyślę na co wydać kasę, póki co nadal jestem w retro. Kupuje stare konsole (choć przez robotę nie ma czasu na ich naprawianie) jak i gry. Do ogrania nawet na PS4 mam multum gier, zresztą jak na każdej platformie w sumie.

    Gdy człowiek położy laskę na branżę, to życie staje się lepsze. Więcej czasu na siebie i rodzinę, gra się dla zabawy, a nie by się pochwalić pseudo kolegom z internetów. Nikt nie męczy Ci dupy i masz wywalone kto rządzi na rynku, bo już dawno zrobili prostytutkę z branży. Wiec umywasz ręce i można żyć spokojnie, bez hype’u, bez parcia. Może to dziwnie zabrzmi na stornie o grach, ale gry są gówno warte, jak nie masz z kim dzielić radości z życia i pasji. Samo granie dla grania, to jak życie tylko dla przeżycia, samo w sobie jest bezcelowe. Każdy sam musi znaleźć w nim sens.

    Zawsze uważałem się za w miarę towarzyską osobę, ale społeczność graczy to najbardziej toksyczna subkultura na świecie. Potrafią jechać Ci po matce, grozić śmiercią, tylko dlatego, że masz inną opinię lub lubisz inną grę. Z drugiej strony ludzie nie umieją się już komunikować. Widać to bardzo dobrze po tym na jakim poziomie jest ludzka interpretacja tekstów czytanych. Dziś dociera do ludzi mem na 10 sekund wrzucony na tik toka lub YT short. Nie krytykuje tej formy, tylko marność przekazu. Zrobisz wybitny tekst w necie na tysiące znaków, a ktoś w necie i tak napisze, że chu@a się znasz…

    Problem w tym jest taki, że każdy jest znawcą i jest ponad średnią, gdy tak naprawdę to tylko wybujałe ego i w dupach się poprzewracało. Wszyscy nie mogą być ponad średnią. Niestety tylko mądry człowiek wie, że jest ograniczony i nie wie wszystkiego, a idiota zawsze będzie całkowicie pewien swego i nie będzie nigdy przebierał w środkach, by Ci udowodnić słuszność swych racji, tylko dlatego, że w swoim zaślepieniu brak mu pokory. Bo świat obecnie celebruje kasę, szybkie życie i lans. Upadek moralności i zasad to obecnie norma i wszystko to przechodzi też do gier, bo w każdym aspekcie życia niecni ludzie będą szukać sposobu na wyzysk i deprawację przyjętych wartości. Dziel i rządź działa od tysięcy lat, bo też od tysięcy lat ludzkość się nie zmieniła i tylko tu jest problem…

    TL;DR
    Dzięki Hrabia za robotę przy materiale, sam nie śledzę tego wszystkiego ostatnio, ale forma piguły fajnie się sprawdza do samego czytania. Propsy! Keep up the good work mate 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *