Cross News

Cross News #1-6 stycznia 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!

Nowy rok, nowe otwarcie. Tegoroczną działalność naszego portalu rozpoczynamy od artykułu z cyklu Cross News, w którym omówimy najciekawsze nowości ze świata gier, które wydarzyły się w pierwszych dniach 2024 roku. Wśród nich między innymi wiadomości dotyczące gier Everspace 2, Dragon’s Dogma 2 oraz… kultowego Tetrisa! Zapraszam do lektury!

Cross News - PCSteam wymaga nowszego Windowsa

Jeżeli w zeszłym roku użytkowaliście Steama na systemach Microsoftu starszych od Windowsa 10, to zapewne zauważyliście jaskrawoczerwony ostrzegawczy baner, który towarzyszył aplikacji przez cały 2023 rok.  Informował on o końcu wsparcia platformy Steam dla użytkowników starszych systemów operacyjnych wraz z zakończeniem poprzedniego roku. Termin ten minął, a właściciele kont Steam ciągle jeszcze używający Windowsa 7, 8, lub 8.1, zmuszeni będą do przejścia na Windowsa 10 lub 11.

Jak wyjaśniono w specjalnym komunikacie opublikowanym na oficjalnej stronie Steama, wymóg posiadania nowszych systemów operacyjnych powiązany jest z programem Google Chrome, od którego aplikacja Steam jest zależna. Program ten wraz z rozpoczęciem 2024 roku kończy wsparcie dla starszych systemów operacyjnych. Ponadto przyszłe aktualizacje aplikacji Steam wymagać będą również posiadania najnowszych aktualizacji do systemów Windows 10 i 11. Valve przypomina przy okazji, że sam Microsoft zakończył już wsparcie dla starszych systemów – Windowsa 7 w styczniu 2020 roku, a Windowsa 8.1 w styczniu 2023 roku.

Zmiany te nie dotyczą zbyt wielu osób, bowiem jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Valve w grudniu 2023 roku, ilość graczy korzystających ze Steama na systemach Windows 7 i 8.1 nie przekracza 1% całkowitej liczby użytkowników. Z tej samej ankiety wynika również, że gracze mający zainstalowane systemy Windows 10 i 11 stanowią ponad 98% całkowitej liczby graczy.


Steam Awards 2023 – święto trollingu

Pozostając jeszcze przez chwilę przy platformie Gabe’a Newella, w minionym tygodniu ogłoszono wyniki głosowania konkursu Steam Awards 2023. Społeczność graczy udowodniła, że również potrafi wykazać się nie lada dystansem i poczuciem humoru. Wykorzystano do tego totalnie absurdalne nominacje, czego efektem było zwycięstwo Starfielda w kategorii „Najbardziej innowacyjna rozgrywka” oraz Red Dead Redemption 2 w kategorii „Owoc miłości”. Żart polega oczywiście na tym, że Starfield z innowacyjnością nie ma kompletnie niczego wspólnego, o czym mogliście przeczytać w ostatnim podsumowaniu roku. Najnowsza produkcja Rockstara jest z kolei antytezą dobrego i przyjaznego wsparcia, zaś gracze RDR 2 od lat skarżą się na fatalną postawę twórców w kwestii wpierania ich ulubionej gry.

Wśród bardziej poważnych laureatów znajdziemy między innymi Baldur’s Gate 3 jako „Gra roku”, Labyrinthine jako „Gra roku VR”, czy też Hogwarts Legacy jako „Najlepsza gra na Steam Decku”. Za najlepszy styl wizualny nagrodzono grę Atomic Heart, najlepszą ścieżkę dźwiękową The Last of Us Part I (które w 2023 roku zadebiutowało na PC), a za najbardziej relaksującego indyka uznano Dave the Diver.

Cross News - Steam Awards Starfield

Cross News - Steam Awards RDR 2

Konwersja Everspace 2 na Unreal Engine 5

Znane z serii Everspace niemieckie studio Rockfish Games, opublikowało na platformie Steam ważną informację dotyczącą zmiany silnika gry ich najnowszej produkcji – Everspace 2 z 2023 roku. Gra powstała na czwartej wersji silnika Unreal, co już od przedpremierowych testów było źródłem wielu kłopotów technicznych gry. Na obecnym etapie popremierowego wsparcia i opracowywania kolejnych poprawek, twórcy zderzyli się w końcu ze „ścianą”. Przeciągająca się przerwa pomiędzy aktualizacjami została wytłumaczona następująco:

Jednym z głównych powodów, dla których ta aktualizacja trwa tak długo, jest przeniesienie EVERSPACE 2 na Unreal Engine 5, co jest niemałym zadaniem dla naszego małego zespołu. W ramach tej aktualizacji przyglądamy się także niektórym funkcjom i poprawkom, o które prosiła społeczność, ponieważ nie działały one w wersji Unreal 4, której trzymaliśmy się podczas prac rozwojowych. Bardzo prawdopodobne, że będziemy mogli uwzględnić tylko kilka z nich, a takie rzeczy jak natywna obsługa Linuksa nie są obecnie uwzględnione w planie.

Dlaczego to robimy? Nie planujemy używania w EVERSPACE 2 niesamowitych funkcji, takich jak Nanite czy Lumen, ponieważ testy, które przeprowadziliśmy w studiu wykazały, że obecnie zastosowane rozwiązania w grze są lepiej zoptymalizowane. Dostępność tych funkcji pozostawia jednak otwarte drzwi na przyszłość. Dzięki temu będziemy mieli mniejsze trudności z dostarczaniem kolejnych aktualizacji i dodatków.

Druga odsłona serii Everspace znacząco zmieniła formułę zabawy, odchodząc od roguelite’owego formatu na rzecz bardziej otwartej struktury, obszerniejszych lokacji i bardziej rozbudowanego systemu rozwoju statku. Grę możecie przetestować na PC, a także na konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S.


Tetris „ukończony”

Sporym echem obiła się w minionym tygodniu informacja o pierwszym w historii, udokumentowanym „ukończeniu” oryginalnej gry Tetris. Cudzysłów nie jest tu przypadkowy, bowiem legendarnej gry na konsoli NES de facto nie da się ukończyć. Za jej pokonanie uznaje się natomiast tak długie układanie klocków na najwyższej prędkości, że w pewnym momencie gra pasuje i się zawiesza. Tzw. „killerscreen” pojawia się na poziomie nr 157 (z teoretycznych 255) i wynika z tego, że gra nie jest w stanie wygenerować więcej klocków. O stanie takim wiadomo było wyłącznie dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, bowiem do tej pory żaden człowiek nie był w ten sposób zmusić konsoli do zawieszenia się.

Pod koniec ubiegłego roku wyczynu tego dokonał Willis Gibson, 13-letni chłopak ze Stanów Zjednoczonych, który od dawna prowadzi własny kanał o nazwie Blue Scuti. Jego najnowszy film, w którym „pokonuje” Tetrisa, w ciągu trzech dni przebił 2 miliony wyświetleń i z pewnością zostanie zapamiętany przez chłopaka do końca życia. Sesja układania klocków trwa w nim ponad 38 minut i zwieńczona jest ogromnymi emocjami oraz wycieńczeniem chłopca. Robi wrażenie!


Obszerny materiał z Dragon’s Dogma 2

Przedstawiciele redakcji IGN wraz z początkiem 2024 roku zaproszeni zostali do przetestowania gry Dragon’s Dogma 2. Za sequel drużynowej gry action RPG z 2012 roku ponownie odpowiada Capcom. Efektem spędzenia ponad 10 godzin z grą, jest materiał z rozgrywki opublikowany na oficjalnym kanale YouTube redakcji (wideo poniżej). W obszernym, ponad 18-minutowym filmie, zobaczyć możemy trzy długie starcia z takimi przeciwnikami jak cyklop, wilkołak oraz troll. Podczas dynamicznych i efektownych walk zaprezentowano w akcji różne klasy postaci, w tym wojownika, złodzieja oraz czarownika.

Na temat zaprezentowanego materiału znajdziemy wiele skrajnych opinii. Jedni wychwalają dynamiczny, drużynowy system walki, zachowanie ducha pierwszej części, znaczne rozwinięcie systemu pionków oraz bijący z materiału wysoki poziom trudności. Z drugiej strony, są osoby narzekające na animacje bohaterów, ociężałość i toporność rozgrywki, a także słaby jak na dzisiejsze standardy poziom graficzny. Czy Dragon’s Dogma 2 okaże się dobrą grą, dowiemy się już niebawem. Premiera gry 22 marca 2024 roku na konsolach PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz komputerach osobistych.


Phantom Abyss zadebiutuje w tym miesiącu

Jeśli jesteście fanami produkcji niezależnych, to być może zainteresuje was informacja dotycząca daty premiery gry Phantom Abyss, tworzonej przez Australijskie studio Team WIBY. Wydawca Devolver Digital, opublikował na swoim oficjalnym kanale YouTube krótką zapowiedź gry, która zdradza jednocześnie jej datę premiery. Ta odbędzie się jeszcze w tym miesiącu – 25 stycznia. Tytuł dostępny był na Steamie w formule Early Acess od czerwca 2021 roku. Według informacji udostępnionej przez twórców, premiera wersji 1.0 przyniesie ze sobą wiele istotnych zmian, w tym przemodelowane wersje trybów przygody (ang. Adventure Mode) oraz klasycznego (ang. Classic Mode), który od premiery będzie znany jako Abyss Mode.

Phantom Abyss to przygodowa gra akcji FPP, polegająca na poszukiwaniu skarbów wewnątrz generowanych proceduralnie świątyń naszpikowanych pułapkami. Gra poza komputerami osobistymi ukaże się również na konsolach Xbox Series X/S, a także w abonamencie Game Pass.


Zjedzmy tosty z logiem Xboksa

Na koniec nieco humorystyczna nowinka ze stajni zielonych. Microsoft postanowił najwidoczniej pójść o krok dalej w kierunku rozwoju własnego segmentu AGD i wypuścił do sprzedaży oficjalny toster z logiem Xboksa. Wzorowane na wyglądzie konsoli Xbox Series S urządzenie idealnie będzie pasowało do gamingowego wystroju kuchni gracza, najlepiej zaraz obok lodówki Xbox Series X. Sprzęt dostępny jest póki co wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, gdzie możemy zakupić go w sieci Walmart za 39.99 dolarów.

Cross News - Toster XSS

To wszystko na dzisiaj. Do zobaczenia w kolejnym podsumowaniu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *