Cross News

Cross News #10-16 marca 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! Ubiegły tydzień był nieco spokojniejszy od poprzednich – nie było bowiem jakichś większych imprez czy zaskakujących decyzji o uczynieniu gier ekskluzywnych multifplatformowymi. Nie znaczy to jednak, że nie działo się nic. Mamy dla Was garść ciekawych nowinek o wzlotach i upadkach naszej branży. Zapraszamy … Więcej

Cocoon

Kokonem zwykło się nazywać zewnętrzną, ochronną powłokę jaj zwierząt, wewnątrz których natura czaruje życiodajną magią, przyzywając do życia nowe jednostki. Cała akcja gry Cocoon również rozgrywa się w pewnej bańce, w której doświadczamy magii niekonwencjonalnych ścieżek i pomysłowych łamigłówek. Magii, która choć momentami delikatnie trąci banałem, tworzy zupełnie nową jakość, … Więcej

Cross News

Cross News #3-9 marca 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! Jaki tu spokój, nic się nie dzieje, nikt się nie bawi, wszyscy się nudzą? Wręcz przeciwnie! Obrodziło zapowiedziami nowych (i starych) tytułów, filmowe adaptacje gier poczynają sobie coraz śmielej, a o produkcjach z naszego polskiego poletka zrobiło się nieco głośniej za granicą. Kolejny tydzień … Więcej

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition

Cyberpunk 2077 w edycji Ultimate jest niczym innym, jak podstawową wersją gry z najnowszymi aktualizacjami i dodatkami, wraz z rozszerzeniem DLC o nazwie Widmo Wolności. Nie ma co się oszukiwać, edycja „ostateczna” nie różni się od osobno wydanych gier. Tak właśnie zaliczyłem omawiane tytuły, przyznaję się bez bicia. Jednak mam … Więcej

Cross News

Cross News #10-16 marca 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! Ubiegły tydzień był nieco spokojniejszy od poprzednich – nie było bowiem jakichś większych imprez czy zaskakujących decyzji o uczynieniu gier ekskluzywnych multifplatformowymi. Nie znaczy to jednak, że nie działo się nic. Mamy dla Was garść ciekawych nowinek o wzlotach i upadkach naszej branży. Zapraszamy … Więcej

Cocoon

Kokonem zwykło się nazywać zewnętrzną, ochronną powłokę jaj zwierząt, wewnątrz których natura czaruje życiodajną magią, przyzywając do życia nowe jednostki. Cała akcja gry Cocoon również rozgrywa się w pewnej bańce, w której doświadczamy magii niekonwencjonalnych ścieżek i pomysłowych łamigłówek. Magii, która choć momentami delikatnie trąci banałem, tworzy zupełnie nową jakość, … Więcej

Cross News

Cross News #3-9 marca 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! Jaki tu spokój, nic się nie dzieje, nikt się nie bawi, wszyscy się nudzą? Wręcz przeciwnie! Obrodziło zapowiedziami nowych (i starych) tytułów, filmowe adaptacje gier poczynają sobie coraz śmielej, a o produkcjach z naszego polskiego poletka zrobiło się nieco głośniej za granicą. Kolejny tydzień … Więcej

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition

Cyberpunk 2077 w edycji Ultimate jest niczym innym, jak podstawową wersją gry z najnowszymi aktualizacjami i dodatkami, wraz z rozszerzeniem DLC o nazwie Widmo Wolności. Nie ma co się oszukiwać, edycja „ostateczna” nie różni się od osobno wydanych gier. Tak właśnie zaliczyłem omawiane tytuły, przyznaję się bez bicia. Jednak mam … Więcej

Cross News

Cross News #25 lutego – 2 marca 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! Wiosna przyszła w tym roku znacznie szybciej niż przewiduje to kalendarzowy harmonogram. W wielu miejscach nie tylko naszego kraju, ale i całej Europy, pobijane są rekordy wysokości rtęciowych słupków, zaś w bliskim nam giereczkowie sezon ogórkowy powoli dobiega końca. Final Fantasy VII Rebirth wjechał … Więcej

graVITAcja #7 – Requescat in pace, Vita!

  W nowym roku witajcie w kolejnym i ostatnim zarazem odcinku graVITAcji. Wszystko co dobre, szybko się kończy. Zamykam drzwi i zakładam kłódkę na cykl. Z dniem dzisiejszym staje się on martwy jak i konsola, która dała nam wiele fajnych gier, ale padła na deski szybciej niż Fabijański w MMA. … Więcej

Cross News

Cross News #18-24 lutego 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! W dzisiejszym wydaniu podsumowania wiadomości z upływającego tygodnia przyjrzymy się walce Goliata z Dawidem (no, powiedzmy), kolejnej odsłonie niekończącego się serialu “czy gry wideo mogą otrzymywać udane adaptacje filmowe?”, odkryciu, że według analizy kolorystycznej zieleń oznacza nadzieję, natomiast niebieszcz – trwałość i pewność, reanimacji … Więcej

Save-Point | Inside – spojrzeć wewnątrz siebie

Jeśli Limbo potraktować jako metaforę życia będącego czarnobiałym piekłem pełnym przeszkód i udręki, tak Inside będzie jego dopełniającym zwierciadłem, w którym pod przykrywką totalitarnego reżimu i niehumanitarnych eksperymentów, wytłuszczono paletę naszych wewnętrznych traum i lęków. Obrazu w którym nie ma miejsca na szczęśliwe zakończenie. Uwaga! Tekst stanowi zbiór przemyśleń na … Więcej

Dziedzictwo Hogwartu

Dziedzictwo Hogwartu

Gracze wreszcie doczekali chwili, w której mogą otrzymać list z magicznej uczelni znanej z uniwersum Harry’ego Pottera. Na horyzoncie czai się jednak niebezpieczeństwo, które ukształtuje tytułowe dziedzictwo Hogwartu, a także i przyszłość świata czarodziejów… przynajmniej tak jest w teorii. A praktyka? Gdy w 2018 roku pojawiły się przecieki mówiące o … Więcej

Cross News

Cross News #11-17 lutego 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News! W dzisiejszym podsumowaniu tygodnia zmierzymy się z garścią plotek i mitów odnośnie do ekskluzywności tytułów z Xboksa, omówimy kolejną galę branżowych nagród, a także spojrzymy na najchętniej ogrywane dema w ramach platformy Steam. Nim jednak do tego przejdziemy, jest mi niezmiernie miło ogłosić, że … Więcej

10 ciekawostek, o których mogliście nie wiedzieć #3

Na świecie jest wiele rzeczy o których człowiek nie miał pojęcia. Na przykład to, że drugi przycisk na spłuczce toaletowej zatrzymuje przepływ wody. A wypustki przy literach F i J na klawiaturze służą do zorientowania się, gdzie jest „centrum” klawiatury dla piszącego. Z kolei specjalny półokrąg przy linii pola karnego … Więcej

Silent Hill The Short Message

Silent Hill: The Short Message

Seria Silent Hill powraca, wreszcie w pełni grywalnej formie – i to całkowicie za darmo dla każdego posiadacza PlayStation 5. The Short Message to zaserwowany graczom przez Konami swoisty amuse-bouche przed właściwym daniem, jakie stanowić będą nadchodzące Silent Hill 2 oraz Silent Hill f. Czy jednak wypuszczony kilka dni temu tytuł jest w stanie obronić … Więcej

WYRÓŻNIONE

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition

Save-Point | Inside – spojrzeć wewnątrz siebie

Retro-Cross: 30-lecie Cannon Fodder

Bloober Team świętuje 15. urodziny – unboxing

Devil May Cry – arcydzieło z Japonii

CD-ACTION EXPO 2023 – megarelacja z imprezy

Retro-Cross: 40-lecie NES

Undertale – zabawa lub wyrafinowane okrucieństwo

10 ciekawostek, o których mogliście nie wiedzieć #1

O polskim gamedevie, marketingu i game jamach – wywiad z Patrykiem Polewiakiem

Steelworks Game Jam 2022 – relacja

Alien: Isolation – jak funkcjonuje Ksenomorf

Visage

Gry stosowane w medycynie. Przykłady i odkrycia

Historia parkouru w grach

Amiga Rulez – recenzja książki

Silent Hill 2 | Recenzja | Cross-Play

Silent Hill 2

Zarządzanie własną kolekcją gier. Szczegółowy opis My Game Collection oraz Backloggd.com

Tunic. Interpretacja gry, która przywróciła mi wspomnienia o papierowej instrukcji.

Co odróżnia dobrego bossa od kiepskiego

“Wciśnij Reset”. Opinia o książce Jasona Schreiera.

Irrational Games – Najciemniej pod latarnią

O tworzeniu gier i sztuczkach używanych w kodzie

Wiedźmin — Kompendium o świecie gier | Cross-Play

Wiedźmin — Kompendium o świecie gier

Hollow Knight — historia i sekrety skrywane w Hallownest

Millennium Hyper | Wolna redaktorka | Cross-Play

Millennium Hyper

The Medium

Chronologia Ratchet & Clank – Część I

Monomit, czyli podróż bohatera | Cross-Play | Iron

Monomit, czyli podróż bohatera

Yakuza, a japoński rynek gier

Hyrule Historia | Kącik kolekcjonerski | Cross-Play

Hyrule Historia

Final Fantasy VII — Wall Market kanji

Final Fantasy VII — Wall Market kanji

Tajemnicze dźwięki, nazewnictwa i inne fakty

Tajemnicze dźwięki, nazewnictwa i inne fakty skrywane przez konsole

Kiedyś to pięknie bywało…

In my restless dreams I see that town... | Cross-Play | Iron

In my restless dreams, I see that town…

Wiktor Antonow — wizjoner, który tchnął życie w Half-Life i Dishonored

Wiktor Antonow — wizjoner, który tchnął życie w Half-Life i Dishonored

Japońszczyzna w zachodnim wydaniu na wybranych przykładach gier

Japońszczyzna w zachodnim wydaniu na wybranych przykładach gier

Ninty Fresh – duchowy spadkobierca Official Nintendo Magazine

Ninty Fresh – duchowy spadkobierca Official Nintendo Magazine

Red Dead Redemption 2 | Recenzja | Cross-Play | Iron

Red Dead Redemption 2

Ethan Carter w służbie dóbr kulturowych

CrossMowy — O platformówkach 3D słów kilka

The Last Guardian

The Last Guardian

Witalizm w czasach dekadencji | Artykuł | Cross-Play

Witalizm w czasach dekadencji

4th Wall – łamanie czwartej ściany

Next-genowe innowacje. Czyli o tym, co może nam dać dziewiąta generacja

Celeste | Gotuj z Yangiem | Cross-Play

Celeste

Historia świata NieR | Artykuł | Cross-Play

Historia świata NieR

Metroid Prime | Recenzja | Cross-Play

Metroid Prime

Life is Strange: teorie i ciekawostki | Cross-Play | Iron

Life is Strange: teorie i ciekawostki

O Wind Waker na poważnie | Artykuł | Cross-Play

O Wind Waker na poważnie

Xenoblade Chronicles X — Revisited | Artykuł | Cross-Play

Xenoblade Chronicles X — Revisited

Medytacje nad Ori and The Blind Forest | Artykuł | Cross-Play

Medytacje nad Ori and The Blind Forest

The Legend of Zelda: Ocarina of Time | Recenzja | Cross-Play

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Gdyby P.T. stało się Silent Hills

Chrono Cross — Thoughts Not Extinguished | Cross-Play | Iron

Chrono Cross — Thoughts Not Extinguished

Trudna droga Luigiego, Luigi’s Mansion

Emulacja – zapomniane wrota do innych światów

Vagrant Story | Recenzja | Cross-Play | Iron

Vagrant Story

Tales of…

Gracz konsolowy lat 90. Okiem normika

Cadillacs and Dinosaurs

Cadillacs and Dinosaurs

Singleplayer, którego się nie zapomina | Cross-Play

Singleplayer, którego się nie zapomina

FELIETONY

graVITAcja #7 – Requescat in pace, Vita!

  W nowym roku witajcie w kolejnym i ostatnim zarazem odcinku graVITAcji. Wszystko co dobre, szybko się kończy. Zamykam drzwi i zakładam kłódkę na cykl. Z dniem dzisiejszym staje się on martwy jak i konsola, która dała nam wiele fajnych gier, ale padła na deski szybciej niż Fabijański w MMA. … Więcej

Save-Point | Inside – spojrzeć wewnątrz siebie

Jeśli Limbo potraktować jako metaforę życia będącego czarnobiałym piekłem pełnym przeszkód i udręki, tak Inside będzie jego dopełniającym zwierciadłem, w którym pod przykrywką totalitarnego reżimu i niehumanitarnych eksperymentów, wytłuszczono paletę naszych wewnętrznych traum i lęków. Obrazu w którym nie ma miejsca na szczęśliwe zakończenie. Uwaga! Tekst stanowi zbiór przemyśleń na … Więcej

Video Game Symphony – 26.01.2024 – relacja z koncertu

26 stycznia 2024 roku w auli Auditorium Maximum krakowskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego odbył się koncert o nazwie Video Game Symphony. Muzycy wchodzący w skład Alliance Orchestra na czele z dyrygentem Andreim Yakushau, zabrali nas w magiczny świat dźwięków i pieśni znanych z gier wideo z przeróżnych gatunków i epok. Zapraszam do … Więcej

Czy możesz łaskawie się zamknąć?

Przemierzając metropolię na dnie oceanu w pierwszym BioShocku, mogliśmy się natknąć na nagrania audio, dzięki którym dowiadywaliśmy się więcej o otaczającym nas świecie i jego mieszkańcach. Nie jest to co prawda najjaśniejszy aspekt tej gry, ale okazał się on na tyle wdzięczny do replikacji, że inne studia zaczęły go wykorzystywać … Więcej