Cross News

Cross News #1-6 maj 2023

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!

Jeśli nie doszliście jeszcze do siebie po majówkowym odpoczynku, być może garść najnowszych informacji ze świata gier przywróci was na prawidłowe tory. W tym tygodniu miejsce miała prawdziwie gorzka premiera na konsolach Microsoftu, zapowiedziano nową grę z cyklu Shadow Man, a także potężnie zaktualizowano grę Hogwarts Legacy. Zapraszamy do lektury!

Cross News - Multi

Redfall – wampirza katastrofa

Najgorętszym tematem minionego tygodnia była katastrofalna premiera gry Redfall, autorstwa cenionego studia Arkane Austin. Twórcy takich tytułów jak Dishonored, Prey, czy Deathloop wypuścili grę niedokończoną, pustą i pełną błędów. Sytuacja jest o tyle dziwna, że to tak naprawdę pierwsza od czasu Halo Infinite, poważna premiera od studia Microsoftu, która miesiącami była promowana i zapowiadana jako jeden z najważniejszych punktów tegorocznego kalendarza (wydany w styczniu Hi-Fi Rush nie miał kampanii promocyjnej). Lista zarzutów jakie możemy znaleźć po pierwszym kontakcie z grą, śmiało plasuje Redfall w gronie najgorszych premier ostatnich lat. Odzwierciedleniem tego są również otrzymane do tej pory, bardzo niskie oceny gry. Recenzenci zwracają uwagę na kiepską fabułę, nudne misje główne oraz zadania poboczne, fatalną optymalizację oraz masę bugów.

Pomimo obietnic i utrzymywania w całej kampanii promocyjnej, że otrzymamy grę działającą w 60 klatkach na sekundę (informacja taka jest nawet zamieszczona na pudełkach z grą), finalnie użytkownicy konsol Microsoftu nie otrzymali nawet opcjonalnego trybu wydajności. Posiadacze Xboxów Series X mogą zagrać jedynie w 30 klatkach i rozdzielczości 4k, zaś użytkownicy konsol Series S w 30 klatkach przy rozdzielczości 1440p. Z utrzymywaniem stałego poziomu wydajności gra również miewa spore problemy, co zwłaszcza w dynamicznych pojedynkach z wieloma przeciwnikami, przekłada się na częste spadki i spowolnienia animacji.

Cross News - RedfallWśród krajowych portali opiniotwórczych, najbardziej pobłażliwie podszedł do gry Dariusz Matusiak z redakcji Gry-Online, prezentując jej aż 6,5/10. W swojej recenzji docenił między innymi klimat amerykańskiego miasteczka, ciekawe pojedynki z bossami, czy przyjemną rozgrywkę w kooperacji. Zwrócił jednak uwagę na sporo niedoróbek, słaby rozwój postaci oraz powtarzalność misji. Michał Grabowski (gram.pl) wystawiając grze 4/10 spuentował ją następująco: …w Redfall to nie wampiry są głownym problemem miasteczka… W serwisie metacritic, po pierwszych recenzjach gra może się pochwalić wynikiem 59/100 punktów metascore, a także czerwoną, średnią oceną 2.9 od użytkowników. Na portalu Cross-Play możecie liczyć na recenzję Redfall jeszcze w tym miesiącu!

Pierwsze wrażenia

hrabia: Po spędzeniu z grą pierwszych 6 godzin, mogę tylko potwierdzić wszelkie negatywne opinie o niej. Jest naprawdę źle! W zasadzie wystarczy z grą spędzić pół godziny, aby doświadczyć ogromnej brzydoty stworzonego świata oraz komicznych sytuacji związanych z kulawym AI. Stan techniczny tej gry to obraz nędzy i rozpaczy. Uzbrojeni ludzie biegają i strzelają w losowych kierunkach, nie reagując na zabijanych obok nich towarzyszy, wampiry potrafią wpaść pod mapę i tam się zawiesić, a sztuczna inteligencja przestaje działać w całkowicie losowych momentach. W każdej chwili przeciwnicy mogą po prostu stanąć jak kukły i zacząć nam się przyglądać. Do tego należy dodać notoryczny pop-up przedmiotów, zbyt długie doczytywanie się rozpikselowanych grafik i oprawa wizualna dryfująca swoim poziomem gdzieś pomiędzy szóstą (PS2), a siódmą (PS3) generacją konsol. I to wszystko w cenie 349,99 zł. Za jakość się płaci, jak mawia Sony…

Nie trudno odnieść wrażania, że gra została na pewnym etapie produkcji zwyczajnie porzucona. Ogrom niedokończonych, niedopracowanych i nieprzetestowanych elementów jest zatrważająca. Możliwy jest scenariusz, w którym to wydawca (Bethesda) nie widząc w niej potencjału i materiału na sukces, wymógł na twórcach połatania jej gdzie się da, aby tylko puścić to w końcu w świat, zapomnieć o temacie i przerzucić siły na inny projekt. Takie wrażenie towarzyszy mi po tych kilku godzinach z tytułem.

Z oceną końcową jeszcze się wstrzymam (tak, chcę to sobie zrobić i dobrnąć do napisów końcowych!), ale na chwilę obecną szacuję swoją ocenę na 3/10. Ciekawostką jest, że tak szumnie reklamowany dla tej produkcji tryb kooperacji, paradoksalnie może jeszcze bardziej zepsuć nasze wrażenia z gry. W internetowych zaułkach znaleźć można ciekawe opinie na ten temat. Grając solo Redfall ma momenty, w których jest w stanie jako tako wytworzyć niepokojący, horrorowy klimat (i to mogę potwierdzić). Doświadczenie to ulatuje całkowicie w trybie zabawy drużynowej, w której na scenie pozostają jedynie kabaret i kąpiel w zabugowanej brei.


Nadchodzi Xbox Games Showcase oraz Xbox FanFest

Kusz po premierze Redfalla jeszcze nie opadł, a Microsoft zapowiedział kolejne nadchodzące wydarzenia, związane z prezentacją zbliżających się premier. Pokaz Xbox Games Showcase odbędzie się 11 czerwca o godzinie 19:00 czasu polskiego, o czym 3 maja poinformowano w ogłoszeniu na oficjalnej stronie marki Xbox. Bezpośrednio po pokazie odbędzie osobna prezentacja – Starfield Direct, który w całości dedykowany będzie najnowszej produkcji Bethesdy. Transmisję na żywo z całości wydarzenia, śledzić będzie można na oficjalnym kanale YouTube marki Xbox, streamie na platformie Twitch.tv oraz na Facebooku.

Poza wspomnianym eventem, 11 czerwca zorganizowane zostaną również stacjonarne imprezy o nazwie Xbox FanFest, na których poza oglądaniem na żywo pokazu Xbox Games Showcase, na graczy czeka wiele innych atrakcji. Wśród 5 wybranych miast na świecie w których odbędzie się FanFest, jedynym w Europie okazała się Warszawa, o czym Xbox Polska poinformował w entuzjastycznym komunikacie na Twitterze. Pozostałe miejsca to amerykańskie Los Angeles, brazylijskie Sao Paulo, Mexico City oraz Melbourne w Australii. Póki co nie podano konkretnej lokalizacji eventu w stolicy Polski, ale dla graczy będzie to niezwykła okazja wzięcia udziału w międzynarodowym spektaklu.


Zapowiedziano Shadowman: Darque Legacy

Redakcja Gematsu zaskoczyła wszystkich bardzo ciekawą informacją – w opracowaniu jest kolejna gra cyklu Shadow Man, tym razem o podtytule Darque Legacy. Za grę odpowiada australijskie Blowfish Studios. Na oficjalnym kanale wydawcy w serwisie YouTube, pojawił się również króciutki teaser, który poza tytułem i docelowymi platformami, nie zdradza zbyt wiele szczegółów. Gra ma pojawić się na konsolach PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC (w ramach platform Steam oraz Epic Games).


Jagged Alliance 3 Tactical Edition

Fani taktycznych strategii turowych z serii Jagged Alliance, którzy od 2021 roku wyczekują daty premiery trzeciej odsłony serii, zostali zaszczyceni w minionym czasie ciekawą informacją od wydawcy – THQ Nordic Games. Zapowiedziano, że gra ukarze się latem 2023 roku, choć konkretnej daty jeszcze nie ujawniono. Zamiast tego zaprezentowano kolekcjonerską edycję gry, która w przypadku Jagged Alliance 3, będzie nosić kryptonim Tactical Edition. Zwiastun zestawu możecie zobaczyć na oficjalnym kanale wydawcy w serwisie YouTube – tutaj.

W skład zapowiedzianej kolekcjonerki wchodzą: pełna wersja gry w limitowanej edycji Media Book, ścieżka dźwiękowa na płycie CD, zestaw 36 kolekcjonerskich kart postaci, pasek taktyczny do spodni wraz z doczepianą kieszenią z logiem gry oraz przypinkę A.I.M Alpha. Wszystko opakowane zostanie w taktyczną walizkę z klasą wodoszczelności IP-67. Zestaw został wyceniony na 129.99 euro lub 114.99 funtów brytyjskich. W naszym kraju, zgodnie z tym co podają Łowcy Gier,  możliwe jest zamówienie edycji kolekcjonerskiej w niemieckim oddziale Amazona za 639 zł (wraz z kosztem wysyłki do Polski).


Hogwarts Legacy – zarobki, kolejna premiera i nowy tryb

Kończymy dzisiejsze podsumowaniem garścią informacji na temat gry Hogwarts Legacy. 5 maja premierę miała wersja gry na starszą generację – konsole PlayStation 4 oraz Xbox One. Z tej okazji Warner Bros ujawnił w ostatnim czasie najnowsze dane finansowe korporacji, z których wyłania się ogromny sukces komercyjny najnowszego dzieła Avalanche Software. Podsumowanie wyników finansowych za I kwartał 2023 roku pokazuje, że najnowsza gra o czarodziejach wygenerowała ponad miliard dolarów przychodu w niecałe dwa miesiące. Hogwarts Legacy rozeszła się jak dotąd w  ponad 15 milionach egzemplarzy na konsolach PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz PC. To najbardziej kasowy sukces w dotychczasowej działalności wydawcy. Biorąc pod uwagę kolejne platformy dystrybucji oraz zbliżającą się premierę na konsoli Nintendo Switch (25 lipca 2023), możemy spodziewać się dalszych przyrostów oraz kolejnych rekordów.

Poza premierą na konsole ósmej generacji, wydano również obszerną aktualizację do dotychczasowych wersji Hogwarts Legacy. Jedną z ciekawszych nowości w grze, jest tzw. tryb Arachnophobia Mode, który pozwala przystosować nieco grę do osób trapionych lękami przed pająkami (a tych spotykamy na mapie świata całkiem sporo). Aktywacja tego trybu uszczupli występowanie tych stworzeń w świecie gry, a te które spotkamy, powinny być znacznie mniej przerażające. Poza tym łatka wprowadza ponad 500 poprawek, naprawiających między innymi wykryte bugi związane z misjami, dialogami czy systemem walki. Pełną listę zmian i poprawek, znajdziecie w spisie na oficjalnej stronie gry.

To wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia w kolejnym Cross News!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *