Cross News

Cross News #14-20 stycznia 2024

Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News!

Tematem głównym dzisiejszego podsumowania jest szerokie omówienie czwartkowego wydarzenia Xbox Developer Direct. Jeżeli jesteście fanami Indiany Jonesa, szykujcie kapelusze i skórzane torby, bo prawdopodobnie jeszcze w tym roku wyruszymy w fantastyczną podróż tropem Wielkiego Kręgu. Oprócz tego w dzisiejszym artykule znalazło się coś dla fanów Frostpunka, Senua’s Saga oraz STALKERA. Zapraszam do lektury!

Xbox Developer Direct 2024

Najważniejszym wydarzeniem minionego tygodnia był zapowiedziany tydzień temu pokaz Developer Direct, którego celem było szersze zaprezentowanie czterech wybranych tytułów z tegorocznego katalogu Xboksa. Jak się ostatecznie okazało, czwartkowy pokaz posłużył producentom nie tylko do bardziej szczegółowego zaprezentowania swoich gier, ale niejako również do zareklamowania własnego studia poprzez wypowiedzi jej pracowników oraz prezentacje wykorzystywanych do tworzenia gier technik. Każde z nagrań omawia wiele części składowych tworzonych programów, a także daje wgląd w cały proces twórczy, gdzie usłyszeć możemy wypowiedzi wielu specjalistów z różnych dziedzin. Tym samym pokaz ten mimowolnie stał się doskonałym obrazem tego, jak wielobranżowe i wszechstronne jest dzisiaj tworzenie gier.

Nieoczekiwanie w trakcie wydarzenia omówiono nie cztery, a pięć tytułów! Poza planowanymi prezentacjami gier Avowed, Ara: History Untold, Senua’s Saga: Hellblade 2 oraz Indiana Jones and The Great Circle, w pokazie pojawiła się również zapowiedź gry Visions of Mana od japońskiego studia Square Enix. Producent Masaru Oyamada wraz z twórcą serii Mana – Koichim Ishii, podzieli się kilkoma szczegółami dotyczącymi gry, której fragmenty zaprezentowano w trakcie kilkuminutowego wystąpienia. Visions of Mana zapowiadana jest jako zręcznościowa gra akcji TPP, w której zwiedzać będzie rozległe otwarte tereny baśniowej krainy. Premiera gry latem 2024, na konsolach Xbox Series X/S, PlayStation 5 i 4 oraz na komputerach osobistych w ramach platformy Steam.

Studio Obsidian Entertainment zaprezentowało w ramach wydarzenia Developer Direct swoją najnowszą grę – Avowed. Tytuł będzie pierwszoosobową grą RPG, która zabierze nas do świata znanego z uniwersum Pillars of Eternity. Wędrując po krainie Eora zmierzymy się nie tylko z problemem tajemniczej plagi, ale również z wrogo nastawionymi do nas mieszkańcami. Na zaprezentowanych fragmentach rozgrywki warto zwrócić uwagę na kilka ciekawych mechanik, jak system parowania podczas walki bronią białą, łączenia ze sobą ataków dystansowych i w zwarciu, a także ciekawe animacje podczas rzucania magicznych zaklęć. Choć gra nie powala oprawą graficzną, zarówno w sferze fabularnej jak i gameplayowej studio Obsidian ma spory kredyt zaufania u graczy. Avowed pojawi się na PC, konsolach Xbox Series X/S oraz od dnia premiery dostępny będzie w katalogu Xbox Game Pass. Data premiery nie jest jeszcze znana, lecz twórcy zapowiadają grę na jesień 2024.


Kolejnym tytułem, który zaprezentowano na pokazie Microsoftu, jest Indiana Jones and The Great Circle. Za produkcję odpowiada szwedzkie studio MachineGames, znane z najnowszych odsłon serii Wolfenstein, począwszy od Wolfenstein: The New Order z 2014 roku. Podczas Developer Direct po raz pierwszy mogliśmy rzucić okiem na ich nową grę, która pod względem czasu akcji, wcale nie odbiega daleko od nazistowskiego Nowego Porządku.

Wielki Krąg będzie pierwszoosobową grą przygodową, w której wcielając się w tytułowego bohatera, splądrujemy niejedną starożytną świątynię i grobowiec. Twórcy idealnie wręcz odwzorowali twarz Harrisona Forda, a głosu postaci użyczył znany i ceniony Troy Baker. Poza twarzą Forda, twórcy nie zapomnieli o innych atrybutach Indiany – kapeluszu, rewolwerze i skórzanym biczu. Ten ostatni posłuży nam jako główne narzędzie w walce, pomoże w odwracaniu uwagi przeciwników, a także będzie kluczem do rozwiązania niektórych zagadek środowiskowych. W grze nie zabraknie wielu łamigłówek do rozwiązania i sekretnych przejść do odblokowania. Wszystko z zachowaniem klimatu i poszanowaniem ducha filmowych pierwowzorów. Ponadto gra otrzyma pełną polską wersję językową, co zostało potwierdzone przez rodzimy oddział Bethesdy (wydawcy gry), który opublikował zwiastun w języku polskim. Gra ma ukazać się na rynku jeszcze w tym roku, lecz do tej pory nie podano nawet przybliżonej daty premiery. Podobnie jak Avowed, gra dostępna będzie od dnia premiery w usłudze Xbox Game Pass.

Największe wrażenie robi nagranie wykonane przez Ninja Theory, twórców Senua’s Saga: Hellblade 2. Ośmiominutowy materiał omawiający ich najnowszy projekt, jest rewelacyjnie zmontowanym filmem, w którym wypowiedzi twórców zdobią świetnie dobrane scenografie, a z ekranu bije ogromna pasja do tworzenia gier. Nieważne czy o grze wypowiada się szef studia Dom Matthews, specjalista od dźwięku David Garcia Diaz, scenarzystka Lara Derham, czy wreszcie wcielająca się w główną bohaterkę Melina Juergens. Całość okraszona jest fantastycznym udźwiękowieniem, dynamicznym montażem i pokazem wielu fragmentów zza kulis. Zobaczyć w nich możemy między innymi wykonywane przez Melinę sekwencje motion capture, czy proces nagrywania warstwy dźwiękowej. Niegustującym w oglądaniu gamingowych pokazów, polecam zobaczyć chociaż to jedno wideo – naprawdę warto!

Przy okazji pokazu Developer Direct, ogłoszono również oficjalną datę premiery gry. Senua’s Saga: Hellblade 2 zadebiutuje 21 maja 2024 na konsolach Xbox Series X/S, komputerach osobistych, a także w usłudze Xbox Game Pass. Niestety jak podano w ogłoszeniu na stronie Xbox Wire, gra wydana zostanie wyłącznie w wersji cyfrowej w cenie 49,99 dolarów, czyli około 200 zł.

Cross News - Multiplatforma

Zamknięcie studia Piranha Bytes

Nie mamy dobrych wiadomości dla fanów twórczości niemieckiego studia Piranha Bytes. W minionym tygodniu świat obiegły plotki, według których weterani drewnianych gier RPG, po 23 latach od debiutu pierwszego Gothica zmuszeni są zakończyć swoją działalność. Sytuacja związana jest z ogromnym kryzysem finansowym w ramach koncernu Embracer Group, będącego właścicielem THQ Nordic, który z kolei ma pod sobą studio Piranha Bytes. W nadchodzącym tygodniu niemieccy producenci mają opublikować oficjalne ogłoszenie w tej sprawie, jednak z uwagi na zobowiązania wobec swoich właścicieli, nie należy nastawiać się na zbyt wiele szczegółów.

Większy wgląd w zaistniałą sytuację wnosi opublikowany na łamach serwisu CD-Action wywiad, w którym Filip Chrzuszcz rozmawia z Andre Peschke, niemieckim dziennikarzem blisko związanym z pracownikami Piranha Bytes. Według posiadanych przez niego informacji, pracownicy wiedzą o decyzji zamknięcia studia co najmniej od listopada. Jednocześnie prowadzone są rozmowy z co najmniej dwoma innymi podmiotami, o możliwości wykupienia niemieckiego studia. Ostatecznym kołem ratunkowym ma być zorganizowanie zbiórki na Kickstarterze, która pozwoli piraniom kupić trochę czasu, by móc znaleźć inwestora będącego źródłem stałego finansowania. Więcej szczegółów poznamy już niebawem, o czym na pewno poinformujemy w ramach naszych podsumowań tygodnia. Ostatnią produkcją studia jest gra Elex 2 z 2022 roku, której recenzję autorstwa Chrno znajdziecie na łamach naszego portalu!


11 bit prezentuje Frostpunka 2

Warszawskie studio 11 bit opublikowało na swoim oficjalnym kanale YouTube pierwszy fragment rozgrywki z gry Frostpunk 2. Produkcja wygląda jak nieco bardziej rozbudowana wersja tytułu z 2018 roku, zwłaszcza w zakresie oprawy wizualnej i uszczegółowienia pewnych jej aspektów. W grze ponownie rozbudujemy cylindryczne miasta, rozrastające się wokół ogromnego pieca, stanowiącego serce naszej mieściny. Mieszkańcy zmagać się będą z kolejnymi przeciwnościami losu, zaś gracze staną przed kolejnymi arcytrudnymi wyborami moralnymi. Frostpunk 2 ma mieć premierę w czerwcu 2024, początkowo wyłącznie na PC. W późniejszym terminie planowane są porty na konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S.


S.T.A.L.K.E.R. 2 z datą premiery!

Doczekaliśmy się daty premiery gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl! Odpowiedzialne za grę ukraińskie studio GSC Game World, opublikowało na swoim kanale YouTube skromny zwiastun gry. Materiał nie zdradza żadnych szczegółów odnośnie rozgrywki czy fabuły, a prezentuje jedynie krótką scenę odpoczynku stalkerów przy ognisku. Z powodu inwazji zbrojnej Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, gra była wielokrotnie przekładana. Obecnie studio GSC Game World ma swoją tymczasową siedzibę w Pradze, co pozwala przypuszczać, że obecna data premiery jest tą ostateczną. Serce Czarnobyla zadebiutuje 5 września 2024 na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox Series X/S!


Nie będziesz miał gier i będziesz szczęśliwy!

Na zakończenie warto wspomnieć o pewnym niefortunnym sformułowaniu, które w minionym tygodniu odbiło się głośnym echem wśród giereczkowych twórców i konsumentów. Ubisoft kilka dni przed premierą Prince of Persia: The Lost Crown postanowił zwiększyć cenę swoich abonamentów Ubisoft+. Nie byłoby w tym fakcie kompletnie niczego szczególnego, w końcu inflacja w niemal każdym miejscu na świecie daje się we znaki, jednak w związku z ową podwyżką cen, udzielony został pewien wywiad. Jeden z dyrektorów francuskiej korporacji – Philippe Tremblay-Gauthier, w wywiadzie udzielonym serwisowi GamesIndustry.biz, wprost stwierdził, że działania Ubisoftu dążą do odzwyczajenia graczy od posiadania własnych kopii gier, a w abonamentowym modelu dystrybucji upatruje przyszłości branży.

To zmiana konsumencka, która musi nastąpić. Przyzwyczaili się już do nieposiadania swojej kolekcji płyt CD czy DVD. To transformacja, która w grach następuje trochę wolniej. […] Chodzi więc o to, by czuć się komfortowo z nieposiadaniem swoich gier.

Według Trembleya droga ta jest nieunikniona i czeka nas dokładnie ten sam scenariusz, który zrealizował się w przypadku branży filmowej, tj. odejście od dystrybucji płyt DVD, na rzecz platform subskrypcyjnych pokroju Netflix, HBO Max czy Amazon Prime. Podzielacie zdanie pana dyrektora, czy może uważacie to za kolejne nietrafione wróżbiarstwo, jak słynne przepowiedzenie upadku gier singleplayer i przejścia wyłącznie na gry usługi? Dajcie znać w komentarzach poniżej lub na naszym Discordzie!

To wszystko na dzisiaj. Do zobaczenia za tydzień!

2 thoughts on “Cross News #14-20 stycznia 2024

  1. Odnośnie słów Trambleya. Ile to ja słyszę o odejściu od dystrybucji pudełek na rzecz wirtualnych kopii. Będzie z 10 lat jak nie dłużej. Zapewne kiedyś to nastąpi, i zapewne przez usługi takie jak Game pass, Steam i parę innych. Tylko mówienie o tym kto będzie się czuł komfortowo jest raczej podejściem indywidualnym i nikt mi nie będzie mówił jak mam żyć 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *