Cross News

Cross News #17-30 marca 2025

Witajcie w nowym odcinku Cross Newsów! Trochę czasu minęło od ostatniej odsłony cyklu, lecz wracamy, aby regularnie dostarczać wam podsumowania wydarzeń z branży gier. A w ciągu ostatnich dwóch tygodni działo się naprawdę sporo, zarówno za granicą, jak i na naszym rodzimym podwórku.


Game Developers Conference 2025


W dniach 17-21 marca w słonecznym San Francisco odbyła się branżowa impreza Game Developers Conference 2025, największa konferencja dla twórców gier na świecie. Wydarzenie to miało (jak co roku) charakter B2B, ale też stanowiło okazję dla twórców niezależnych, którzy mogli zaprezentować swoje tytuły branżowym wyjadaczom i uzyskać konstruktywny feedback. Na kanale YouTube GDC regularnie pojawiają się wykłady z przeróżnych dziedzin game developmentu, prowadzone przez gamedevowych ekspertów.

W trakcie tego wydarzenia odbył się również festiwal Game Developers Choice Awards, który zdominował pewien karciany hit 2024 roku. Nagrody otrzymały produkcje poniżej.

Best Audio Balatro
Best Design Balatro
Innovation Award Balatro
Best Narrative Metaphor: ReFantazio
Best Technology Astro Bot
Best Visual Art Black Myth: Wukong
Social Impact Life is Strange: Double Exposure
Game of the Year Balatro

 

Jest czego gratulować, choć imprezie towarzyszył również przykry akcent. Statuetkę za Life is Strange: Double Exposure musieli odebrać… byli pracownicy studia, i to nie od razu. Cytując byłą narrative designerkę z Deck Nine, Elisabeth Ballou: „Nikt nie mógł odebrać nagrody, bo wszystkich nas zwolniono lol”.

Osobna uroczystość rozdania honorów, zaszczytów i pieniędzy odbyła się za sprawą Independent Games Festival. Laureatami nagród są:

Excellence in Visual Art Hauntii
Excellence in Audio Despelote
Excellence in Design Tactical Breach Wizards
Excellence in Narrative Caves of Qud
Nuovo Award Consume Me
Best Student Game Slot Waste
Audience Award The WereCleaner
alt.ctrl.gdc Award ChromaCorp
Seumas McNally Grand Prize Consume Me

 

Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!


Podsumowanie „staroswitchowego” Nintendo Direct


Już 2 kwietnia o godzinie 15:00 czasu polskiego odbędzie się Nintendo Direct poświęcony Switchowi 2, jednakże parę dni temu odbył się podobny pokaz, gdzie zaprezentowano gry na current-genowego pół-handhelda wielkiego N. Na ustach graczy znalazły się przede wszystkim zapowiedzi Metroid Prime 4: Beyond oraz Pokémon Legends: Z-A, następcy Arceusa.

Ponadto zapowiedziano nową funkcję Switcha (i docelowo Switcha 2). Virtual Game Cards mają umożliwić dzielenie się cyfrową biblioteką ze znajomymi, a pożyczone tytuły mają wracać do biblioteki właściciela po czternastu dniach. Stosowną aktualizację systemu zapowiedziano na końcówkę kwietnia tego roku.

Z pozostałych tytułów mających się ukazać na „pstryku” warte uwagi są:

  • Dragon Quest I & 2 HD Remake – premiera w tym roku;
  • Patapon 1+2 Replay – premiera 11 lipca tego roku;
  • Rift of the Necrodancer – już dostępne;
  • WitchBrook – premiera w tym roku;
  • Monument Valley 1 i 2 – premiera 15 kwietnia, a „trójka” jeszcze w tym roku.

Ubisoft, bracia Guillemot i Tencent – o co chodzi?


Jak czytamy w wystosowanym oświadczeniu, Ubisoft przenosi prawa do serii Assassin’s CreedFar CryTom Clancy’s Rainbow Six do nowo utworzonej spółki, w której 25% udziałów posiada chiński moloch Tencent. Skąd ten ruch? Stan francuskiego giganta pozostawia wiele do życzenia (co objawiło się między innymi zamknięciem Ubisoft Polska) i krążą plotki o pokaźnej liczbie ofert kupna praw do najpopularniejszych serii Ubisoftu. Niejaki Juraj Krúpa, szef słowackiego AJ Investments, wystosował nawet list otwarty do firmy we wrześniu zeszłego roku. Autor dokumentu punktuje w nim kiepskie kierowanie firmą i niedostosowanie się do współczesnych trendów. Bracia Guillemot (założyciele Ubisoftu) planują przejąć całkowitą kontrolę nad najważniejszymi markami firmy z pomocą chińskiego kapitału.

Co to oznacza dla nas, graczy? Na ten moment ciężko spekulować, choć nie spodziewałbym się dodania skórki Kubusia Puchatka do Rainbow Six: Siege. Kilka oddziałów firmy (między innymi w Quebec, Sofii i Barcelonie) ma trafić pod skrzydła nowej spółki. Raczej nie skróci to czasu developmentu tego, co Ubi ma w planach. Może za to wywołać kolejną falę zwolnień pod starym-nowym kierownictwem.

Cross News - fragment ogłoszenia Ubisoftu
Fragment oświadczenia Ubisoftu (kliknij, aby otworzyć w nowej karcie)

A tak na marginesie, Ubisoft świętuje wynik Assassin’s Creed Shadows: ponad 2 mln sprzedanych kopii (stan na 26 marca). Czy to wystarczy, by postawić firmę na nogi? Dajcie znać w komentarzach!

 


Kryzys Mighty Koi. Czy Thorgal i Nocny Wędrowiec powstaną?


Marzec 2024: polskie studio Mighty Koi ogłasza prace nad dwoma grami: Thorgalem (na podstawie słynnego cyklu komiksów Rosińskiego i Van Hamme’a) i Nocnym Wędrowcem (na podstawie serii powieści Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza).

Marzec 2025: pracownicy Mighty Koi alarmują o katastrofalnych warunkach pracy w firmie. Opóźnienia (lub brak) wypłat, zwolnienia, mobbing, szantaż ze strony pracodawcy, niezrozumienie procesu tworzenia gier… Mrożący krew w żyłach reportaż z CD-Action.pl dobitnie pokazuje, z jakimi problemami musieli się mierzyć zatrudnieni w firmie. W zasadzie ciężko tu mówić o jakimkolwiek kryzysie – firma działała na rympał już od początku swojej działalności w 2019 roku (jeszcze pod nazwą 4Gate), więc nie jest to anomalia, lecz modus operandi jej prezesa, Marcina Grzegórskiego.

Ten wystosował nawet publiczne oświadczenie na Facebooku, w którym przeprasza on wszystkich poszkodowanych… zaznaczając przy tym, że obraz prezentowany przez (byłych już) pracowników jest „przerysowany i nie oddaje precyzyjnie rzeczywistości”. Rzekomo prace nad obiema produkcjami nadal trwają. Możemy się domyślać, w jakim stanie wyjdą te gry… jeśli wyjdą w ogóle.

Cross News - oświadczenie Mighty Koi
Oświadczenie Grzegórskiego (kliknij, aby przejść do strony FB studia)

inZOI, czyli „koreańskie Simsy” debiutują na Steamie


Nie jest tajemnicą, że zapoczątkowana przez Willa Wrighta seria The Sims przynosi astronomiczne zyski Electronic Arts, a cykl ten nie posiada poważnej konkurencji na rynku. To się może teraz zmienić. 28 marca miała miejsce premiera inZOI (we Wczesnym Dostępie), czyli – z braku lepszego określenia – symulatora życia (choć nie nazwałbym go „simslike’iem”). Grę stworzyło inZOI Studio, wydawcą jest zaś koreański Krafton.

Czy inZOI zawojuje rynek? Ma ku temu solidne podstawy. Gra posiada ponad 275 tysięcy followersów na Steamie, a dzięki już wygenerowanym zyskom gra „przejęła” stronę główną sklepu Valve w dniu premiery. Dla porównania: niedawno wydany (i zachwalany) kooperacyjny blockbuster Split Fiction posiada na Steamie nieco ponad 130 tysięcy followersów. Oczywiście liczba „wyznawców” na Steamie to nie wszystko (dochodzi do tego kwestia konsol i państw, w których gra zdobywa popularność), ale nieźle obrazuje ona skalę sukcesu, jakim już może cieszyć się inZOI.


Premiery kwietnia


  • Croc: Legend of the Gobbos (PC, PS4, PS5, XOne, XSX, Switch) – 2 kwietnia
  • The Last of Us Part II Remastered (PC) – 3 kwietnia
  • South of Midnight (PC, XSX) – 8 kwietnia
  • Commandos: Origins (PC, PS5, XSX) – 9 kwietnia
  • The Talos Principle: Reawakened (PC, PS5, XSX) – 10 kwietnia
  • Indiana Jones i Wielki Krąg (PS5) – 17 kwietnia
  • Mandragora: Whispers of the Witch Tree (PC, PS5, XSX, Switch) – 17 kwietnia
  • Clair Obscur: Expedition 33 (PC, PS5, XSX) – 24 kwietnia
  • Days Gone Remastered (PS5, PC) – 25 kwietnia
  • Forza Horizon 5 (PS5) – 29 kwietnia

Szast-Prast News


  • Elonowi Muskowi nie spodobało się, że Assassin’s Creed Shadows promuje streamer o lewicowych poglądach. Właściciel Tesli stwierdził, że „reklamuje beznadziejną grę dla kasy”. Oficjalny profil Assassin’s Creed odpowiedział ogniem: „Powiedział ci to gość, który gra za ciebie w Path of Exile 2?
  • CD Projekt RED: „Nie planujemy premiery Wiedźmina 4 do końca 2026 roku”. Biorąc pod uwagę czas dzielący pierwszy trailer Cyberpunka 2077 od jego premiery, nie jest aż tak źle.
  • LEGO i Pokémony łączą siły. Jak tak o tym pomyśleć… to jakim cudem stało się to tak późno?

I to by było na tyle. Do zobaczenia wkrótce!

4 thoughts on “Cross News #17-30 marca 2025

  1. W Balatro dobijam do 50h na liczniku, co jak na wydawałoby się prostą grę karcianą jest wynikiem dla mnie niespotykanym. Wysyp nagród dla tej gry jest dla mnie w pełni zrozumiały, gdyż jest to fantastyczne odświeżenie karcianego gatunku, który mam wrażenie wpadł w pewną stagnację po zasypaniu podobnymi do siebie klonami Slay the Spire. Ciekawe jest również to, że hit LocalThunka nie zdobył żadnej z nagród IGF.

    Switch Dwa będzie prawdopodobnie pierwszym w moim życiu sprzętem gamingowym, który zakupię w roku premiery. Nie dlatego, że pałam jakąś ogromną miłością do produkcji Nintendo, a z powodu znacznie bardziej trywialnego – dla dzieciaków! Syn skończy w tym roku 5 lat, więc zapoznanie go z wieloma tytułami przeznaczonymi dla młodszych odbiorców wydaje mi się świetną inwestycją. A gry takie jak Super Mario Bros Wonder, ogrywane wspólnie przez całą rodzinę, będą mam nadzieję źródłami przepięknych wspomnień. Z kolei Lego i Pokemony to połączenie, na które nie tylko małolaci zacierają rączki! Znam takich, którzy już odkładają z wypłaty na preordery 🙂

    Dzięki wielkie May za odkurzenie cyklu Cross News, pracę wykonaną w research i za podsumowanie ostatnich dwóch tygodni. Mam nadzieję, że jeszcze cię kiedyś (a może już niebawem?) ponownie w roli newsmana zobaczymy 😉

    1. “Ciekawe jest również to, że hit LocalThunka nie zdobył żadnej z nagród IGF.”
      Pewnie też zająłby pierwsze miejsce xD A tak na serio: karta Steam pokazuje, że wydawcą Balatro jest PlayStack. Nie znam szczegółów (został wydawcą przed czy po premierze?), ale skoro gra ma wydawcę, to do końca niezależna nie jest. Może to jest powód.

      Gratuluję dzieciaków, powodzenia tobie i synowi w odkrywaniu gier dla was obu. 🙂

      Bardzo ci dziękuję za miłe słowa, postaram się dorównać tobie i Hagenowi. Następne newsy wkrótce. 😉

  2. Najbardziej mi szkoda Pana Rosińskiego. Ma już 84-lata, choruje od dłuższego czasu. Chciał, by jego spuścizna żyła dalej, docierając do nowej widowni. Szkoda, że oszukano człowieka o tak dobrym serduszku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *