Cross News #31 marca – 13 kwietnia
Witajcie w kolejnej odsłonie Cross News, naszego podsumowania wiadomości z branży gier! W ciągu ostatnich dwóch tygodni, jak zwykle, działo się naprawdę sporo, ale trzeba przyznać, że kilka dni było całkowicie zdominowanych przez Nintendo i jego nadchodzącą konsolę. Nie przedłużając…
Nintendo Switch 2 – szczegóły, data premiery, gry
2 kwietnia odbyło się Nintendo Direct, na którym wreszcie dowiedzieliśmy się więcej na temat nowego „pstryka”. Nintendo Switch 2 ukaże się na rynku 5 czerwca tego roku. Sama konsola stanowi rozwinięcie starego Switcha z kilkoma różnicami:
- Joy-Cony będą „zapinane” magnetycznie…
- …a odpięte mogą posłużyć za myszkę dzięki wbudowanym sensorom;
- na ekran OLED jeszcze (prawdopodobnie) poczekamy, choć obecny w nowym Switchu LCD podobno nie ustępuje mu jakością;
- konsola będzie miała wbudowany mikrofon (nareszcie!), a komunikacja głosowa ma odbywać się za sprawą przycisku C na kontrolerze;
- tryb „zadokowany” ma oferować lepszą grafikę i stabilniejszą płynność niż tryb handheldowy;
- konsola ma posiadać 256 GB pamięci wewnętrznej.
A co do „surowego” performance’u, konsola ma wspierać Variable Refresh Rate i rozgrywkę w 120 FPS-ach (którą ma zaoferować Metroid Prime 4 w trybie Full HD). Pytanie, ile gier będzie mogło poszczycić się taką wydajnością. Dla przykładu, Cyberpunk 2077 ma hulać w 40 FPS-ach (jak donosi Jason Schreier). To dużo czy mało? Dajcie znać w komentarzach!
A w jakie gry zagramy na Switchu 2? Zacznijmy od exclusive’ów.
- Mario Kart World – kolejna odsłona serii, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Premiera 5 czerwca, razem z konsolą.
- Nintendo Switch 2 Welcome Tour – prawdopodobnie (płatna) odpowiedź Nintendo na Astro’s Playroom. Premiera 5 czerwca, razem z konsolą.
- Donkey Kong Bananza – kolejna odsłona serii, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Platformer 3D z rozbudowanymi mechanizmami kopania tuneli. Premiera 17 lipca.
- Kirby Air Riders – kolejna odsłona serii, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Ścigałka z różowym blobem w roli głównej. Premiera w tym roku.
- The Duskbloods – multiplayerowa gra akcji FromSoftware, nieco przypominająca klimatem Bloodborne. Premiera w 2026.
- nowe Hyrule Warriors i ścigałka Drag x Drive, premiery w tym roku.
Co do pozostałych gier, na „pstryku” odpalimy również „duże” produkcje, między innymi wspomnianego Cyberpunka 2077, ale też Elden Ringa czy Star Wars: Outlaws, a w przyszłości także Hogwarts Legacy czy Two Point Museum.
Konsola ma oferować też kompatybilność wsteczną z większością tytułów na Switcha Jeden (choć sporo gier third-party ma z ową kompatybilnością problemy, przynajmniej na razie). Z kolei darmowe update’y przy okazji przenosin na nową konsolę mają otrzymać między innymi Super Mario Odyssey, Arms czy Pokémon Scarlet i Violet.
Ciekawie zapowiada się jedna zmiana w samym eShopie. Ma on zawierać zakładkę Game Finds for You, w której użytkownicy szybko przejrzą screenshoty i filmy z gier, które sklep uzna za interesujące dla nich. Innymi słowy, ma to działać na zasadzie Steamowego Discovery Queue. Super!
Cena konsoli ma wynieść $449,99, w Polsce 2199 zł. Można już składać preordery. Przed 9 kwietnia było to niemożliwe z powodu niepewnej sytuacji związanej z planowanymi cłami na Japonię. Co prawda zostały one zawieszone, ale póki co raczej nie ma co liczyć na stabilność w tej kwestii.
Niemałe poruszenie w sieci wywołało ujawnienie cen pudełkowych wersji exclusive’ów. Za chociażby nowe Mario Kart przyjdzie nam zapłacić 80 dolarów, czyli o 10 „baksów” więcej, niż wynosi obecny standard cen gier AAA (ustanowiony w okolicach premiery PS5). Skok cenowy ma objąć również już wydane produkcje, przystosowane do Switcha 2, między innymi Zeldę: Tears of the Kingdom, Super Mario Party Jamboree! czy Kirby and the Forgotten Land. Oficjalne polskie ceny na razie wynoszą chociażby niecałe 340 zł za Mario Kart World i 350 zł za nowego Donkey Konga.

Planujecie zakup Switcha 2? Dajcie znać w komentarzu lub na naszym Discordzie, gdzie ostatnio w tym temacie toczą się ożywione dyskusje.
Minecraft na dużym ekranie, Devil May Cry na małym – oba święcą sukcesy
3 kwietnia miała miejsce premiera ekranizacji jednej z najbardziej rozpoznawalnych produkcji na świecie. Minecraft: Film co prawda podzielił odbiorców (47% pozytywnych opinii od krytyków i 88% od widzów na Rotten Tomatoes), ale zapewnił wytwórni Warner Bros. szeroki strumień pieniędzy. W weekend otwarcia film zarobił 157 mln dolarów, przebijając wynik Super Mario Bros. Film (146,3 mln dolarów) i ustanawiając nowy rekord otwarcia w kategorii filmów na podstawie gier. Ponoć już planowana jest kontynuacja.
Talks about a ‘MINECRAFT’ movie sequel are already happening.
(Source: Deadline) pic.twitter.com/mrXoCjoPXU
— DiscussingFilm (@DiscussingFilm) April 8, 2025
Tego samego dnia na Netfliksie wylądowało anime Devil May Cry, zbierając przyzwoite recenzje (według Zgniłych Pomidorków: 96% pozytywnych opinii od krytyków i 61% od widzów). Dzięki popularności serialu i atrakcyjnych promocjach seria przeżywa niemalże drugą młodość na Steamie.
Oglądaliście, polecacie?
Ponad połowa przychodów z gier PC to mikrotransakcje
W nowym raporcie Newzoo czytamy, że w 2024 przychody z gier wydawanych na komputery osobiste rozłożyły się w następujących proporcjach:
- 28% (10,7 mld USD) – gry premium;
- 14% (5,3 mld USD) – DLC;
- 58% (24,4 mld USD) – mikrotransakcje.
Z kolei przychody z gier konsolowych (prawdopodobnie za wyjątkiem Switcha) w tym samym okresie prezentowały się tak:
- 16% (6,9 mld USD) – subskrypcje;
- 5% (2,2 mld USD) – DLC;
- 32% (13,9 mld USD) – mikrotransakcje;
- 46% (19,9 mln USD) – gry premium.
Sam raport zawiera o wiele więcej informacji, na przykład jaki procent produkcji ogrywanych w 2024 stanowiły produkcje wydane w tym roku (12%). Gorąco polecam się z nim zapoznać. Jeśli chcecie, abym przygotował analizę całego tego raportu (a przynajmniej najciekawszych statystyk), dajcie znać w komentarzach!
CD Projekt RED poszerza się o twórców Wiedźmina: Syriusza
Poza Wiedźminem 4 i remake’iem „jedynki” (nad którym pracują twórcy The Thaumaturge), powstaje jeszcze spin-off serii o kryptonimie Syriusz. Do niedawna pracowało nad nim studio The Molasses Flood (The Flame in the Flood, Drake Hollow). 1 kwietnia zostali oni jednak wchłonięci przez CD Projekt RED, jak czytamy w komunikacie na oficjalnej stronie studia. Jednocześnie współzałożyciel Molassesa, Damian Isla, odchodzi z firmy.
Wiedźmin: Syriusz ma być grą sieciową z trybem kooperacyjnym i PvE. Miejmy nadzieję, że wkrótce dowiemy się czegoś więcej, a development przebiegnie bez większych przejść, zwłaszcza że projekt był już restartowany.

Szast-Prast News
- Deltarune, wyczekiwana gra twórców rewelacyjnego Undertale’a, ma datę premiery (5 czerwca). W tym roku ma ukazać się Mewgenics, RPG, za którym stoi między innymi Edmund McMillen, autor Super Meat Boya. Z kolei Hollow Knight: Silksong wciąż nie ma daty premiery.
- Datę premiery – i to nieodległą, bo 17 kwietnia – posiada za to Mandragora: Whispers of the Witch Tree, mroczny metroidvaniowo-soulslike’owy RPG 2,5D na ponad 40 godzin (jak twierdzą twórcy). Jak by się tak zastanowić… kiedy ostatnio wyszła podobna gra tego typu?
- Twórcy Palworlda wypuścili zwiastun swojego nowego symulatora randkowania: Pal♡world! ~More Than Just Pals~. Był to dowcip primaaprillisowy tak przedni… że będzie pełnoprawną grą. Przyznać się, kto czeka?
- Jak co roku o tej porze, w Final Fantasy XIV rozpoczyna się festiwal Hatching-tide, obracający się wokół… jajek. Cóż, przy tych cenach pewnie można tam uzbierać więcej pisanek niż w rzeczywistości… co prowadzi nas do kolejnego ważnego komunikatu.
Zabrakło newsa o podwyżce PS5, ale rozumiem, że info pojawiło się dzień po opublikowaniu newsów. Chyba pierwszy raz konsola stacjonarna drożeje zamiast tanieć. Dzieje się na świecie, dzieje. Jeśli ktoś mówi “nie interesuję się polityką” to jest idiotą, bo ta polityka właśnie wpływa na wiele elementów twojego życia, choćby cenę konsolki.
Amerykanie już piszczą, bo premiera Switcha 2 w US and A przez cła już jest przesunięta, obuchem dostali przy okazji Kanadyjczycy (za niewinność ;), a to pewnie jeszcze nie koniec zawirowań.
Przy okazji życzę wam również Wesołych Świąt. Odejdźcie na te dni od konsol, pieców, tv, czy czego tam i celebrujcie święta z rodziną i rodzicami. Gierki zostaną, a oni wieczni nie będą. Wesołych!
Dzięki, nawzajem.
O podwyżce ceny PS5 czytałem, ale już po publikacji tej edycji CN, będzie w następnej. Kto wie, może coś jeszcze zdrożeje, to będzie news zbiorczy. Póki co, cóż, jest ciekawie.
Cena Switcha 2 wydaje się bardzo rozsądna, w przeciwieństwie do tego o czym napisał Grifter, czyli kolejnych podwyżkach u niebieskiej konkurencji. Biorąc pod uwagę galopującą drożyznę i licytowanie się kolejnych państw na podwyżki ceł, ceny te w pierwszych latach będą raczej rosły, niż spadały. Jest to pewien paradoks, ale najtańsze może okazać się kupienie konsoli na premierę, przynajmniej jeśli rozpatrujemy najbliższe 2-3 lata.
Według spekulacji ceny gier miały mocno podskoczyć wraz z premierą GTA6, a tu proszę, Nintendo wjeżdża całe na czerwono i pokazuje nam środkowy palec. Zobaczymy jak inni wydawcy się do tego odniosą, ale coś czuję, że standard cenowy na poziomie 500 zł na premierę jest bliżej niż dalej. Wniosek który ja z tego wyciągam – czas zacieśnić relacje z łopatką do odkopywania starszych tytułów z wiadomej, zakurzonej kupeczki. Dzięki za kolejne podsumowanie tygodnia i dołączam się do życzeń, udanych i spokojnych świąt! 🙂
Rockstar pewnie odetchnął z ulgą po tym, jak Nintendo ogłosiło ceny gier. Ale tak jak mówisz, kupka wstydu rośnie, więc gier nam na pewno nie braknie. 😉
Animacja DMC od netflixa jest bardzo średnia. Zmarnowany potencjał na rzecz odhaczenia standardowych punktów spierdolenia w branży filmowej czy growej. Niestety oberwało się to Lady.
Smacznego jajka jutro.